Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-15, 14:54
  #25
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFiddy
Tjenare alla flashbackare & flasbackinnor

Vad tycker ni om idéen om att starta en rullande kiosk i Stockholm som rullar under natten. Den kommer att rulla mellan klockan 18-07.

Kom med förslag och kritik

1. Mycket ljus = Ser fräscht ut
2. Mat + Dryck
3. Skippa godis o tobak - helt poänglöst och ingen ekonomi - dessutom ej gångbart med en rullande matvagn.
4. På udda tider kommer udda folk. Ha några udda rätter, typ korv med rysk kaviar för 200kr, Mammas hemlagade fruktjuice med syrener etc. - sådant som blir en snackis. Kondomer med hjortron-smak. Ja, du fattar poängen. En bra vara Är reklamen.
5. Skaffe en jingel och ett coolt namn + färgtema. Tänk dig, hur hade en rullande Heineken-vagn sett ut.
6. För att lyckas måste du tänka, "Hur ska jag få den 1000:e kunden att komma tillbaka?" De första 999-kunderna är ointressanta, därför att du inte överlever på 999 kunder.
7. Gör research på top-10 bästa matvagnarna i Sverige och Världen. Vad gör de? Vad kan du kopiera?
8. Även om det är lite anti-svenskt så bör målsättningen med ett företag alltid att vara - "Bäst i Världen".

Jag tror på idén med rullande företag rent allmänt. Kompakt, flyttbart, kundvänligt.

Lycka till!
Citera
2018-05-15, 15:03
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFiddy
Innan tobaksvaror i detaljhandel får tillhandahållas konsumenter ska försäljningen anmälas till kommunen.

Detaljhandel= Detaljhandel kan bedrivas från en fast placerad butik eller kiosk (fackhandel eller varuhus), men också i torgstånd, genom postorder och genom försäljning via Internet. Källa: Wikipedia

Så mobil kiosk räknas som detaljhandel.

Wikipedia är ingen bra källa och saob definierar inte ordet på samma sätt, prata med kommunen istället om hur de ser på saken, vet att ambulerande tobaksförsäljning funnits förut.
För jag tror det hänger på just tobaken om detta ska lyckas, när folk är fulla betalar de villigt dyra priser för tobak.

Vill ju att du ska lyckas.
Citera
2018-05-15, 15:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Wikipedia är ingen bra källa och saob definierar inte ordet på samma sätt, prata med kommunen istället om hur de ser på saken, vet att ambulerande tobaksförsäljning funnits förut.
För jag tror det hänger på just tobaken om detta ska lyckas, när folk är fulla betalar de villigt dyra priser för tobak.

Vill ju att du ska lyckas.

Tack så mycket, ska kontakta kommunen imorgon och fråga angående att sälja tobak från ambullerande kiosk.
Citera
2018-05-15, 15:16
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
1. Mycket ljus = Ser fräscht ut
2. Mat + Dryck
3. Skippa godis o tobak - helt poänglöst och ingen ekonomi - dessutom ej gångbart med en rullande matvagn.
4. På udda tider kommer udda folk. Ha några udda rätter, typ korv med rysk kaviar för 200kr, Mammas hemlagade fruktjuice med syrener etc. - sådant som blir en snackis. Kondomer med hjortron-smak. Ja, du fattar poängen. En bra vara Är reklamen.

Jag tror på idén med rullande företag rent allmänt. Kompakt, flyttbart, kundvänligt.

Lycka till!

Tack så mycket

Men tror inte jag ska sälja mat, för att jag kommer köra skåpbil. Så det kommer bara bli varor som klarar sig utan kyl/fys
Citera
2018-05-15, 15:26
  #29
Medlem
Du måste givetvis sälja OCB-papper!

Vet inte hur många gånger jag och bekanta fart runt hela staden och letat efter en nattöppen kiosk som har OCB.
Citera
2018-05-15, 15:30
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Du måste givetvis sälja OCB-papper!

Vet inte hur många gånger jag och bekanta fart runt hela staden och letat efter en nattöppen kiosk som har OCB.
Toapapper däremot och propplösare, får man stopp i toaletten är det alltid nattetid på helger.
Citera
2018-05-15, 15:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Du måste givetvis sälja OCB-papper!

Vet inte hur många gånger jag och bekanta fart runt hela staden och letat efter en nattöppen kiosk som har OCB.
Det tänkte jag också ha i mitt utbud/sortiment, kanske råtobak och lite andra tillbehör.

Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Toapapper däremot och propplösare, får man stopp i toaletten är det alltid nattetid på helger.

Det skulle jag kunna ha.
Citera
2018-05-18, 10:03
  #32
Medlem
Vill någon samarbeta ekonomiskt? Skicka gärna pm om du har möjligheten.
Citera
2019-04-29, 04:14
  #33
Medlem
Det enda som funkar är mat.

Glöm tobak. Totalt värdelöst.
Nån kommer råna dig och tobak har ingen vinst alls. särskilt inte efter att du betalat kortavgift och inkomstskatt på dina 4kr per ask.


Om du ändå måste ha tobak så skaffa en maskin att ha bakom disk så du kan ta 85kr asken som på krogar då får du iallafall nåt.
Citera
2019-05-02, 11:20
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det enda som funkar är mat.

Glöm tobak. Totalt värdelöst.
Nån kommer råna dig och tobak har ingen vinst alls. särskilt inte efter att du betalat kortavgift och inkomstskatt på dina 4kr per ask.


Om du ändå måste ha tobak så skaffa en maskin att ha bakom disk så du kan ta 85kr asken som på krogar då får du iallafall nåt.

Skaplig BUMP!

Men till TS, hur går de för sig fick du iordning på din rullande vagn?

Jag har fantiserat lite om detta på nätterna med.
Skulle jag leva ut det hade jag nog haft ett fast utbud, och ett utbud efter väder och vind. Med en egen signatur på, nått som får lokala tidningen att dra ihop ett reportage om haha.
Citera
2019-12-11, 08:12
  #35
Medlem
Hur gick det med kiosken?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback