Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-28, 08:01
  #205
Medlem
Det är väl bara bra att de umgås med kineser eller.
__________________
Senast redigerad av fatburger 2018-05-28 kl. 08:10.
Citera
2018-05-28, 20:27
  #206
Medlem
deadsets avatar
Föräldrar som horar ut sina egna barn till pedofiler från underutvecklade våldtäktskulturer.

Om jag vore ett av alla dessa offer skulle jag aldrig förlåta mina föräldrar.
Citera
2018-05-28, 22:25
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q3w2e1
Det är inte mer komplext än att vi ska följa de lagar och regler som är.

Jag tror att vi är överens om att problemet är att för många individer har kommit under allt för kort tid. Folk frågar sig om det svenska samhällets resiliens är stark nog.
Din lösning på problemet är att vi ska skicka hem en specifik folkgrupp och naturligtvis den mest utsatta. För vi pratar väl fortfarande om barn?
Nej, problemet är inte att vi tagit emot för många människor på för kort tid. Kom en miljon Norrmän skidandes nedför kölen pga invasion av människoätande lax skulle ingen tycka att det vore en belastning. Problemet är att vi tagit emot så många människor som helt vägrar att ändra på sig trots att de länder de vill lämna misslyckats helt med att tillfredsställa de grundläggande behoven.

Efter andra världskrigets slut svalt miljoner Tyskar ihjäl men Europa fick vackert resa sig, ta varandra i hand och börja lägga konflikterna åt sidan. Detta vägrar många folkgrupper att göra och resultatet blir att de tar med sina problem till Sverige. För att komma åt detta krävs en stenhård politik som tydligt deklarerar att bakåtsträvan ej är önskvärt, men detta gillar inte MP och C som tycker att alla åsikter är lika bra.

Sverige bytte religion till Kristendom och har i övrigt kopierat det mesta från de grannar som varit före, resultatet är ett av jordens rikaste länder. Det är detta vi behöver programmera in i de nytillkomnas hjärnor.

Och asylrätten innebär inte att alla som vill får stanna utan absolut rätt till asyl gäller bara förföljelse och det är nästan inga asylsökande som uppfyller det kravet.
Citera
2018-05-29, 23:17
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Nej, problemet är inte att vi tagit emot för många människor på för kort tid. Kom en miljon Norrmän skidandes nedför kölen pga invasion av människoätande lax skulle ingen tycka att det vore en belastning. Problemet är att vi tagit emot så många människor som helt vägrar att ändra på sig trots att de länder de vill lämna misslyckats helt med att tillfredsställa de grundläggande behoven.

Efter andra världskrigets slut svalt miljoner Tyskar ihjäl men Europa fick vackert resa sig, ta varandra i hand och börja lägga konflikterna åt sidan. Detta vägrar många folkgrupper att göra och resultatet blir att de tar med sina problem till Sverige. För att komma åt detta krävs en stenhård politik som tydligt deklarerar att bakåtsträvan ej är önskvärt, men detta gillar inte MP och C som tycker att alla åsikter är lika bra.

Sverige bytte religion till Kristendom och har i övrigt kopierat det mesta från de grannar som varit före, resultatet är ett av jordens rikaste länder. Det är detta vi behöver programmera in i de nytillkomnas hjärnor.

Och asylrätten innebär inte att alla som vill får stanna utan absolut rätt till asyl gäller bara förföljelse och det är nästan inga asylsökande som uppfyller det kravet.

Du behöver inte läxa upp mig angående asylrätten.
Du dömer människor efter etnicitet. Inte bra.
Men visst kan jag hålla med om att alla kulturer inte är kompatibla med varandra. Då tänker jag mest på den religiösa biten. Sverige är absolut inte rikt tack vare kristendomen. Eller menar du specifikt den protestantiska ådran som lett oss fram till ett sekulariserat samhälle? I så fall är jag med på dina noter.
För jag antar att du inte hävdar att vissa religioner är bättre än andra?

Sedan är du ju inne på något som är viktigt angående konflikter och att resa sig tillsammans och lägga meningsskiljaktigheterna åt sidan. Problemet med din hållning är att den bara är tillämpbar när det kommer till människor med samma bakgrund, etnicitet, läggning, religion osv. Med andra ord är det ju du som är en bakåtsträvare.

Men tack för en sunt inlägg utan påhopp. Det är ju inte lätt att vara röd i den här smörjan till skittråd.

VH
Citera
2018-05-30, 07:36
  #209
Medlem
Gabriel2017s avatar
Föräldrarna till barnen måste vara väldigt naiva, hopps de får bra betalt för sin godhet, för det är väl det det ytterst handlar om, att tjäna stora, lätta och snabba pengar och med många "godhetslikes."
Citera
2018-05-30, 20:31
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
...
Efter andra världskrigets slut svalt miljoner Tyskar ihjäl men Europa fick vackert resa sig, ta varandra i hand och börja lägga konflikterna åt sidan. Detta vägrar många folkgrupper att göra och resultatet blir att de tar med sina problem till Sverige. För att komma åt detta krävs en stenhård politik som tydligt deklarerar att bakåtsträvan ej är önskvärt, men detta gillar inte MP och C som tycker att alla åsikter är lika bra....

Detta (det fetade) är ju egentligen en av de mest centrala insikterna om vad det handlar om för länder som forftarande lever i konflikt och fattigdom och där det primära problemet inte är egentlig resursbrist (d.v.s. de flesta länder utom vissa svårodlade regioner i Afrika och några länder till).

Faktum är att det finns en egyptisk debattör som jag glömt namnet på (nästan 100% på att han är egypiter dock) som hävdar att det är precis det som MENA måste göra. Reda ut sina egna problem, ingen annan kommer göra det åt dem. Han går till och med steget längre och menar att vi inte ens skall hjälpa till från Väst annat än vid rena katastrofsituationer. Jag förstår hans tanke, att just Västs inblandning (oavsett om det är via bistånd eller ställa sina gränser på vid gavel) gör MENA passivt. Helt klart en poäng.

MP och C fiskar röster av muslimer och pk-iter. Jag tor inte de egentligen vet vad de vill på sikt med sin politik för det är svårt att se hur den skulle kunna hålla på sikt.
Citera
2018-05-30, 20:42
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q3w2e1
Du behöver inte läxa upp mig angående asylrätten.
Du dömer människor efter etnicitet. Inte bra.
Men visst kan jag hålla med om att alla kulturer inte är kompatibla med varandra. Då tänker jag mest på den religiösa biten. Sverige är absolut inte rikt tack vare kristendomen. Eller menar du specifikt den protestantiska ådran som lett oss fram till ett sekulariserat samhälle? I så fall är jag med på dina noter.
För jag antar att du inte hävdar att vissa religioner är bättre än andra?
....

Det beror ju helt klart vad man lägger i begreppet "bättre" men denna fyrfältare från Forskning och Framsteg talar ett ganska tydligt språk när det gäller länders religiösa traditioner och hur rika och välmående de är.
https://fof.se/tidning/2016/4/artike...om-integration

Sambandet är väl belagt, särskilt när det gäller små nationalstater. Liten nationalstat, demokrati, homogen befolkning och protestantism korrelerar starkt med fred, tillit, jämställdhet och hög levnadsstandard.

Ett annat mycket talande exempel som tyder på att religionen påverkar ländernas välmående tas upp i denna artikel från samma tidning:
https://fof.se/tidning/2007/8/muslim...-mot-demokrati
Citat:
en ökning av antalet demokratier med 50 procent de senaste trettio åren.

Det slående undantaget från den allmänna internationella trenden är Mellanöstern och Nordafrika. Där har demokratin inte utvecklats alls sedan 1970-talets början. De icke-demokratiska länderna dominerar regionen, och Turkiet är det enda land som har en positiv utveckling. --- Sambandet mellan muslimsk befolkning och lägre grad av demokrati står sig även om man helt plockar bort den arabiska världen.
Intressant nog är inte ens Turkiet en demokrati längre.

Gillar man att bo i Mellanöstern så finns det ingen anledning att tycka att protestantism är en bättre religion än islam, men om man flyttar hit och vill bo här (eller om man som jag vill bo kvar) finns det nog all anledning att värna om den kristna protestantiska traditionen, d.v.s. att tycka att "den är bättre".
__________________
Senast redigerad av Varglig 2018-05-30 kl. 20:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback