Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 00:51
  #1
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Jag skulle vilja spara en summa automatiskt varje vecka istället för en gång i månaden. Finns det någon bank som erbjuder veckovis sparande eller måste jag göra det själv, dvs manuellt?

Jag förstår så klart att jag i förväg kan sitta och ställa in varje överföring en efter en, men det känns otroligt tråkigt, tradigt och tar verkligen tid. Vill helst få välja ett automatiskt sparande utifrån mina egna premisser.

Varför veckovis? Tycker det är givande och sporrande att varje vecka se mitt målsparande växa. Det inspirerar mig mer än att bara se det hända en gång i månaden. Att jag varje söndag kan kolla in kontot och se att det finns mer där än söndagen före.
Citera
2018-05-15, 00:59
  #2
Medlem
wkus avatar
Kan du inte bara lägga upp fyra olika månadssparanden? Har själv Nordea och tittade just lite snabbt, verkade inte vara nåt problem.
Citera
2018-05-15, 01:01
  #3
Medlem
constants avatar
Vet ingen bank som har veckosparande, men nog kan du i de flesta banker välja att flytta över pengar till ett sparkonto fyra olika datum per månad, och på så sätt komma ganska nära.

Edit: Pucktvåa.
__________________
Senast redigerad av constant 2018-05-15 kl. 01:06.
Citera
2018-05-15, 01:04
  #4
Medlem
Vassili Zaitsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wku
Kan du inte bara lägga upp fyra olika månadssparanden? Har själv Nordea och tittade just lite snabbt, verkade inte vara nåt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet ingen bank som har veckosparande, men nog kan du i de flesta banker välja att flytta över pengar till ett sparkonto fyra olika veckodagar per månad, och på så sätt komma ganska nära.

Edit: Pucktvåa.

Hur dum i huvudet är jag? Tack för att era hjärnor fungerade. Ska definivt göra som ni föreslog. Så enkelt och så självklart.

Någon fler som testat veckospara?
Citera
2018-05-15, 01:07
  #5
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Hur dum i huvudet är jag? Tack för att era hjärnor fungerade. Ska definivt göra som ni föreslog. Så enkelt och så självklart.

Någon fler som testat veckospara?

Normalt sett får man lön en gång i månaden. Att man då skulle föra över en gång i veckan anser jag löjligt då det är samma inkomst man sparar ifrån.
Citera
2018-05-15, 01:11
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Någon fler som testat veckospara?
Det har jag inte, men däremot att direkt flytta över nästan hela lönen till ett annan konto varje månad när de fasta räkningarna är betalda, och sedan pytsa ut en veckobudget därifrån till betalkontot varje vecka.
Citera
2018-05-15, 09:33
  #7
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Hur dum i huvudet är jag? Tack för att era hjärnor fungerade. Ska definivt göra som ni föreslog. Så enkelt och så självklart.

Någon fler som testat veckospara?

Testa appen dreams kanske? Min sambo använder den till ”kontant” sparande. Hon är lite för feg så bara hälften av allt sparande åker in i marknaden. Resten sköter hon i dreams. Är nån sorts retarderad ”belöning”/sportande mekanik som du efterfrågar inbygg i den. Varför inte bara göra en budget? När pengarna kommer in varje månad så skickar man iväg det man ska spara, o så får man leva efter det som finns kvar.
Citera
2018-05-15, 09:41
  #8
Medlem
wkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Någon fler som testat veckospara?

Har inte testat och ser egentligen inte poängen. Pengarna trillar in den 25:e och då sätts mitt förutbestämda sparande av, det som eventuellt finns kvar när alla räkningar är betalda flyttar jag sedan över manuellt. Enkelt och okomplicerat i mitt tycke men om du tycker att veckosparande känns bättre och inte är inne och nallar av de pengar som ska sättas av veckovis så är det ju bara att köra på det.
Citera
2018-05-15, 21:39
  #9
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet ingen bank som har veckosparande, men nog kan du i de flesta banker välja att flytta över pengar till ett sparkonto fyra olika datum per månad, och på så sätt komma ganska nära.

Edit: Pucktvåa.

Citat:
Ursprungligen postat av Vassili Zaitsev
Jag skulle vilja spara en summa automatiskt varje vecka istället för en gång i månaden. Finns det någon bank som erbjuder veckovis sparande eller måste jag göra det själv, dvs manuellt?

Jag förstår så klart att jag i förväg kan sitta och ställa in varje överföring en efter en, men det känns otroligt tråkigt, tradigt och tar verkligen tid. Vill helst få välja ett automatiskt sparande utifrån mina egna premisser.

Varför veckovis? Tycker det är givande och sporrande att varje vecka se mitt målsparande växa. Det inspirerar mig mer än att bara se det hända en gång i månaden. Att jag varje söndag kan kolla in kontot och se att det finns mer där än söndagen före.

Swedbank och Sparbankerna erbjuder ”Veckovis”
”Varannan vecka”
”Månadsvis”
”Varannan månad”
”Kvartalsvis”
”Årsvis”
På stående överföringar till såväl sparkonton som fonder. Använder själv veckovis sparande och det fungerar väldigt bra!
Citera
2018-05-20, 10:01
  #10
Medlem
Ett tips är att inte göra det. Ju tidigare kapitaliseringar desto mer avkastning över en lång tidshorisont.
Citera
2018-05-20, 12:59
  #11
Medlem
jackflashs avatar
Jag sparar varje gång jag handlar. Varje gång jag betalar med kort rundar banken av till närmsta 50-lapp och sätter in överskottet på mitt sparkonto. Har Nordea och det funkar skitsmidigt. Känns inte som att jag sätter av pengar öht
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback