Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 22:56
  #1
Medlem
Pungsvings avatar
Många driver upp grönsaker och liknande för skoj skull eller för att dryga ut ekonomin. Visa gärna upp hur det ser ut hos dig i denna tråden, när grönsakerna ser aptitliga ut. Just nu är det bara gröna skott i mitt grönsaksland. Återkommer senare med foton.

Andra kommentarer om hur du har skapat ditt grönsaksland eller växthus är också välkommna.

När det gäller mitt grönsaksland så är det ihopskruvade träbalkar som lagts ovanpå gräsmattan och fyllts upp med matjord. Jag har stora krukor runtom detta där det också planterats grönsaker.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2018-05-14 kl. 23:01.
Citera
2018-05-14, 23:46
  #2
Medlem
Då ska vi se.....

Jag har nio pallkragar med tre olika sorters potatis. Jag satte sex potatisar i varje pallkrage.
En pallkrage med tre olika sorters sallad. Mix, Sparris ocj Kinakål.
En pallkrage med två olika sorters morötter.
En pallkrage med vårlök och vanliga lök.
En pallkrage med sockerärtor.
En större kruka med gräslök och en med dill.
Fem tomatplantor och tre djungelgurka. Dessa är fortfarande i mellanstora krukor och ska sättas i pallkrage efter midsommar.

Har tyvärr inga kort än men en hel del har börjat gro. Kommer kanske kunna ta bilder i helgen....
Citera
2018-05-15, 10:08
  #3
Medlem
stenbengts avatar
Hej,
Jag satte fröer redan i mitten av mars. Mycket grönsaker så som bönor, rädisa, pumpa, olika sorters chili, sallad osv. Satte även väpnarlilja, orientalisklilja, höstflox osv. Allt har tagit sig jätte fint. Försådde i små krukor, placerade dom uppe i fönstret inne i pannrummet. (oisolerat) Tog sig fort och bara på några veckor var det rejäla sticklingar. Planterade om dom i växthuset för ca 2 veckor sedan. ''blommorna'' sattes i stenpartier, men grönsakerna i i växthuset. Fått upp relativt stora plantor nu. Pumpa är ca 50 cm i omkrets och kommer snart blomma. Chiliplantorna är ca 30 cm höga förutom min carolina reaper som är ca 15 cm. Kan ta ett foto senare och länka. Nu på våren har jag växthuset öppet på dagarna men stänger runt 19-tiden, vid stängning ger jag näring och vattnar. Har även planterat en ananas, bananträd (mini bananer) och äppleträd, dessa har också tagit sig. Min dotter planterade i förra veckan en marshmello. Jag har tagit en liten gren från äppleträdet och satt fast små små bitar av en marshmello, och dottern är bombsäker på att detta fungerar. Haha.
Citera
2018-05-15, 15:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenbengt
Hej,
Jag satte fröer redan i mitten av mars. Mycket grönsaker så som bönor, rädisa, pumpa, olika sorters chili, sallad osv. Satte även väpnarlilja, orientalisklilja, höstflox osv. Allt har tagit sig jätte fint. Försådde i små krukor, placerade dom uppe i fönstret inne i pannrummet. (oisolerat) Tog sig fort och bara på några veckor var det rejäla sticklingar. Planterade om dom i växthuset för ca 2 veckor sedan. ''blommorna'' sattes i stenpartier, men grönsakerna i i växthuset. Fått upp relativt stora plantor nu. Pumpa är ca 50 cm i omkrets och kommer snart blomma. Chiliplantorna är ca 30 cm höga förutom min carolina reaper som är ca 15 cm. Kan ta ett foto senare och länka. Nu på våren har jag växthuset öppet på dagarna men stänger runt 19-tiden, vid stängning ger jag näring och vattnar. Har även planterat en ananas, bananträd (mini bananer) och äppleträd, dessa har också tagit sig. Min dotter planterade i förra veckan en marshmello. Jag har tagit en liten gren från äppleträdet och satt fast små små bitar av en marshmello, och dottern är bombsäker på att detta fungerar. Haha.

Haha! Grymt med godisträd ju!

Vad för chilli? Själv skulle jag vilja odla scotch bonnet men hittar varken frön eller frukt....
Citera
2018-05-16, 11:03
  #5
Medlem
stenbengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Haha! Grymt med godisträd ju!

Vad för chilli? Själv skulle jag vilja odla scotch bonnet men hittar varken frön eller frukt....

Hej,
Det jag fått upp är:
Apache
Pinocchio
Carolina reaper
Basket of fire
Gusto purple
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback