Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-15, 02:23
  #13
Medlem
Nikeniks avatar
AnnaChiara: Tack, många kloka ord där. Ja, "Black Panther" var nog för avancerad, trodde alla effekter, fighter och biljakter skulle väga upp. Mitt fel där...
Som nämndes innan i tråden så går det ju se en film han redan sett om han är intresserad. Eller kanske se filmen en gång med text och en gång utan. Fast då kanske han tycker det är tråkigt andra gången. Därför jag försöker hitta "bästa filmen". Något som är enkelt att förstå men ändå såpass bra han vill se den flera gånger.

"Walking Dead" var ett väldigt bra förslag! Både teve och serieform. Dom pratar ju inte så avancerat där, skriker mest om vad dom måste göra för att överleva, och det är mycket blod, våld och läskigt.
Citera
2018-05-15, 02:32
  #14
Medlem
KantarellenJRs avatar
Tror det kan bli lite lättare om det är textat.
Prova text på engelska? förstår han inte så mycket kan du översätta ord och meningar
__________________
Senast redigerad av KantarellenJR 2018-05-15 kl. 02:34.
Citera
2018-05-15, 02:37
  #15
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantarellenJR
Tror det kan bli lite lättare om det är textat.
Prova text på engelska?
Verkade inte hjälpa när vi såg på "Black Panther", vi hade på engelsk text för hörselskadade för flickvännens skull.
Men jag kan också tycka det vore enklare att hänga med om man kan läsa orden samtidigt. Om flickvännen är med nästa gång och tittar behöver vi ju ha text ändå så vi får se där.
Citera
2018-05-15, 07:54
  #16
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Jag hör vad du säger. Men i ditt exempel tittar du för att lära dig ett nytt språk, för att du vill göra så i vuxen ålder. Nu är det en 13-åring som inte vill/kan/orkar lära sig engelska som bara sitter med sin mobil och spelar Roblox.
Inte säker på att han kommer översätta något för sig självt om han får svensk text. Han har ju haft text på alla filmer han sett resten av livet och han får inte godkänt i engelska. Tanken är ju han ska känna han måste lära sig engelska så han kan få se fler filmer.
-"Snälla, kan jag inte få se "Captain America:the Winter Solider"?
-"Klart du får, om vi inte har text på och om du kan berätta varför Captain America inte kan bli full."
Det är planen iaf.

Tror ändå textat är melodin Jag menar han hör ju vad dom säger, sen läser han på sitt eget språk. Då borde kopplingen komma automatiskt även om han inte lyssnar så fokuserat och även om han inte avser att lära sig språket.

Fast å andra sidan skulle detta kanske funkar bättre om man såg nåt med lite lättare språk men kan ju vara svårt att hitta nåt lämpligt då jag antar han inte är så intresserad av barnprogram
Citera
2018-05-16, 10:46
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Verkade inte hjälpa när vi såg på "Black Panther", vi hade på engelsk text för hörselskadade för flickvännens skull.
Men jag kan också tycka det vore enklare att hänga med om man kan läsa orden samtidigt. Om flickvännen är med nästa gång och tittar behöver vi ju ha text ändå så vi får se där.
Om man inte kan förstå spårket är det ju alldeles för avacerat att tvingas tröska genom en hel spelfilm med skådespelare som pratar levande engelska.
Det är istället barnfilmer du borde erbjuda honom.
Som talar enkel engelska.
Och du, och din flickvän, kanske borde börja tala engelska i hemmet istället för svenska.
Tror du att du, ni, klarar det?
För om ni gör det så kommer han ju att komma i kapp på noll tid, och kanske t.o.m. gå förbi klasskamraterna.
Citera
2018-05-16, 14:04
  #18
Medlem
BarryHeros avatar
Skicka honom på språkresa i sommar någon vecka. Lycka till!

OnT:

Clerks. Mycket tugg i den.
Citera
2018-05-17, 21:21
  #19
Medlem
Nikeniks avatar
Den här gången gick det bättre! Gjorde som jag pratat om och pausade efter varje scen och frågade om han hängde med och förstod vissa fraser och översatte då han inte gjorde det. Och efter ett tag började han fråga mig saker också. Så det blev tal om varför någon slänger sig på en handgranat för att rädda sina kamrater, varför tillfångatagna spioner tar gift, om hur kodfraser funkar, krigsmoral och varför krigsobligationer var så viktiga under andra världskriget. Plus en massa engelska fraser.
Tyvärr hann vi bara se klart halva filmen innan klockan hade blivit 2200. Men hörde från hans mamma idag han gärna ville se färdigt, speciellt vill han se när Captain America får sin sköld.

Jag tänkte på vad som sagts innan i tråden om roliga filmer typ "nakna pistolen", så vi kollade lite på "barnförbjudna" JackAss. Det gick hem!

Jag sade åt honom när vi började titta på filmen och pausade när mamma skulle gå och hämta glass.
-"Du får se det här som en engelskalektion där du får äta chips och glass och titta på film och inte som att du tvingas se på film utan text med mammas dumma pojkvän."
Det log han åt och visade mig sitt lego-rymdskepp.
Citera
2018-05-17, 21:23
  #20
Medlem
Ztoritzs avatar
Pulp fiction
Citera
2018-05-17, 21:33
  #21
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztoritz
Pulp fiction

Haha, tror tricket snarare är att hitta en film med så enkla och korta dialoger som möjligt. Och kanske även sådana där de inte våldtar folk, tar överdoser och skjuter varandra i huvudet, med tanke på att det gäller ett mellanstadiebarn.
Citera
2018-05-17, 21:50
  #22
Medlem
Ztoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Haha, tror tricket snarare är att hitta en film med så enkla och korta dialoger som möjligt. Och kanske även sådana där de inte våldtar folk, tar överdoser och skjuter varandra i huvudet, med tanke på att det gäller ett mellanstadiebarn.

Förutom engelska så kommer han att lära sig hur man räddar sin kompis med adrenalinspruta. Tvättar inredningen i en bil och hur man dansar twist.
Citera
2018-05-21, 08:34
  #23
Medlem
Captinheros avatar
Kör på engelsk text i början. Om han ska bli intresserad utgå ifrån filmer han vill se. Eller k ske någon r-rated eller gammal skräckfilm.
Citera
2018-07-13, 21:26
  #24
Medlem
urverksapelsins avatar
Det bästa är sjuttiotals klassiska TV-serier: Herrskap och tjänstefolk, Onedinlinjen, Överlevarna, Pang i bygget.
Okej, jag fattar att de är gamla töntiga långsamma serier som ingen 13-åring vill se; trots den utsökta engelskan i ren "posh" form.
Men ett mer realistiskt tips: NIHMs hemlighet - som inte finns på svenska. En av de bästa och mest klassiska tecknade filmerna som gjorts, och lika bra för en 11-åring, 13-åring eller för dig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback