Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 21:23
  #1
Medlem
Så något jag tänkt på är att jag av vana har gått väldigt energisnålt, jag liksom involverar inte mer muskelgrupper än vad som krävs. Vanligt kanske men jag föredrar stabilitet före energisnålhet.

Finns fler områden jag vill förändra men där är ett konkret exempel.

Har ni några tips på hur man förändrar sådana vanemönster? Jag menar man behöver ju vara extremt medveten hela tiden, då man exempelvis går en hel del under en dag.
__________________
Senast redigerad av AncientScripture 2018-05-14 kl. 21:54.
Citera
2018-05-14, 21:27
  #2
Medlem
ZrankFanes avatar
Spänn röven, baksida lår och bålen medan du går.
Citera
2018-05-14, 22:19
  #3
Medlem
Couplets avatar
Jag håller på med rehab och har rört mig fel väldigt länge - i betydelsen: engagerat helt fel muskelgrupper vid helt vanlig rörelse. Har fått en övning som känns helt bisarr, men som verkligen skvallrar om hur jävla fel ute jag varit. Jag ska försöka beskriva den, så kan du prova.

Ligg på rygg i samma ställning som om du skulle stå med knäna och händerna på golvet. Slutmålet är att du ska komma upp på alla fyra, dvs rotera 180 grader - i snigelhastighet. För att du ska klara detta utan ansträngning måste du engagera typ alla muskler du inte visste fanns.

1. Börja föra din vänstra armbåge till vänster mot golvet
2. ditt högra knä ska nu driva åt sidan till vänster, rakt ut från kroppen - långsamt
3. Axlarna ska vara "staplade" på varandra, du ska alltså inte skeva i skulderpartiet utan stabilitet är grejen
4. Din vänstra höft ska vara i kontakt med golvet, din vänstra revbenssida och huvudet upplyfta
5. Rotera kroppen runt din vänstra höft, som fortfarande är i golvet. Långsamt

Känn hur det känns. Har du koll på alla muskler som engageras här? Jag hade noll koll och är helt slut efter två såna repetitioner. Jag går inte ens hela vägen upp till knästående, jag kommer bara till att ligga på sidan och försöka hitta hjälp av skulderparti/armbåge att kanske ta mig hela vägen så småningom. Min kropp vill bara fuska hela tiden, kollapsa skuldran, lyfta höften som ska vara i golvet osv.
Citera
2018-05-15, 20:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag håller på med rehab och har rört mig fel väldigt länge - i betydelsen: engagerat helt fel muskelgrupper vid helt vanlig rörelse. Har fått en övning som känns helt bisarr, men som verkligen skvallrar om hur jävla fel ute jag varit. Jag ska försöka beskriva den, så kan du prova.

Ligg på rygg i samma ställning som om du skulle stå med knäna och händerna på golvet. Slutmålet är att du ska komma upp på alla fyra, dvs rotera 180 grader - i snigelhastighet. För att du ska klara detta utan ansträngning måste du engagera typ alla muskler du inte visste fanns.

1. Börja föra din vänstra armbåge till vänster mot golvet
2. ditt högra knä ska nu driva åt sidan till vänster, rakt ut från kroppen - långsamt
3. Axlarna ska vara "staplade" på varandra, du ska alltså inte skeva i skulderpartiet utan stabilitet är grejen
4. Din vänstra höft ska vara i kontakt med golvet, din vänstra revbenssida och huvudet upplyfta
5. Rotera kroppen runt din vänstra höft, som fortfarande är i golvet. Långsamt

Känn hur det känns. Har du koll på alla muskler som engageras här? Jag hade noll koll och är helt slut efter två såna repetitioner. Jag går inte ens hela vägen upp till knästående, jag kommer bara till att ligga på sidan och försöka hitta hjälp av skulderparti/armbåge att kanske ta mig hela vägen så småningom. Min kropp vill bara fuska hela tiden, kollapsa skuldran, lyfta höften som ska vara i golvet osv.
Låter intressant du får hitta någon video på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback