Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 12:02
  #61
Medlem
mjaubrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Först och främst, tack för ett gott morgonskratt! Intressanta synvinklar folk har på detta koncept... som några nämnt är detta något som fungerar bättre i utlandet, till exempel Spanien, Grekland, Turkiet, Italien som är vana vid att stoppa i sig något litet löpande under dagen för en billig peng. 3€ istället för en middag på 10€+. Att sedan svenskar går ut med ett sällskap på 5 och beställer 20 rätter till middag är ju i sig ganska komiskt, och där träffar även TS rätt på varje punkt i sin beskrivning. Har själv bott i Spanien och därav har folk velat visa mig “tapas-ställen” i Sverige. Ganska outhärdligt sannerligen.

2 saker.

Tapas delas, det är ett socialt sätt att umgås genom lättare tilltugg och dryck. Man sitter inte med 5 små fat själv som ett pucko.

Pinchos som jag hört om låter bissart, och sedan är en pincho/pinxto något helt annat än en smårätt (tapas). Verkar vara en ny redneckkedja för småstäder som vill insupa lite sthlm-känsla.

Bottom line: tapas kan vara vad som helst, inte bara räkor/kronärtskocka/paprika/bravas - utan egentligen vad som helst för att stilla suget. Passar bra under sociala former, samt för att prova olika saker under samma måltid.

Till sist, om ni gör detta i Sverige, ät med folk ni känner väl för att slippa velande och generellt “bordskick”.

Eftersom att varje jävla rätt kostar så jävla mycket så vill man inte bjuda andra. Hade det kostat 20-40 kronor rätten, vem bryr sig
Citera
2018-05-15, 12:23
  #62
Medlem
Jackdawcrests avatar
Tapas som lunch- eller middagskoncept à la Pincho's är ju bland sämsta jag varit med om. För det är i princip en begränsad buffé där man hela tiden har priset för maten i åtanke vilket självklart leder till att man allt för ofta väljer att inte äta sig mätt.

Sen är ju Pincho's extremt trashigt. Popcorn på golvet, dåligt belyst och äckligt dekorerat, för att inte tala om den uppspelade clowndialogen på toaletten...och då har jag ändå valt att utesluta mina klagomål angående maten som allt ofta är friterat halvfabrikat.

Att man ska behöva boka bord på en sån här "restaurang" som kvalitétsmässigt står lägre än McDonald's är absurt.
__________________
Senast redigerad av Jackdawcrest 2018-05-15 kl. 12:34.
Citera
2018-05-15, 12:23
  #63
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
Jag tycker att Pinchos i Norrköping lyckats helt okej med Tapas-konceptet. Det enda som inte är det minsta logiskt är att man beställer själv, hämtar maten själv och serverar i princip sig själv på egenhand. Och ändå har de mage att be om dricks. För vad då egentligen? Så går man därifrån och har gett 50-100kr till någon som sagt hej till en och visat oss till bordet...

Att man beställer via en applikation som på Pinchos är ett väldigt bra koncept för just tapas, lättnavigerat och beställningen blir knappast fel. Däremot tycker jag de håller väldigt låg kvalite på maten (Uppsala och Stockholm).

Annars är det svenska tapas-konceptet mysigt och fungerar bra på tête-à-tête men helt värdelöst om det är fler än så.

Och är ni faktiskt två personer kan jag rekommendera Ole-Ole i Stockholm för förhållandevis högkvalitativ tapas!
__________________
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2018-05-15 kl. 12:26.
Citera
2018-05-15, 12:34
  #64
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivial
Nej, jag hatar också tapas. Man får aldrig nog med mat, det sociala är bara jobbigt (inte pratandet då, utan "är det där min räka som är kvar?", "får jag ta två bröd?" m.m), det är svindyrt, det kladdas, den rätt man själv verkligen ville ha äter andra personer upp och maten är inte speciellt bra till att börja med. Det bästa med tapas är det glaset med vin man köper till maten.

Stort pass på tapas

Haha vilken tur du har att folk frågar om det är deras räka eller om de får ta två bröd.

Själv möts jag av att någon sträcker fram ett flottigt finger och säger att ”se där är min räka” eller ”hihi vad stygg jag är som tar två bröd”.

Kanske bäst att gå ut och äta tapas ensam i framtiden :-)
Citera
2018-05-15, 12:42
  #65
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och sedan ska de ha 700 för en flaska anständigt vin. Nä, jag spar mina pengar till restaurangbesök utomlands.

Som kostar dryga 150:- på Bolaget. Har aldrig förstått det där, lägg dom 700:- på ett riktigt kvalitetsvin istället för att dricka Gredos på någon krog för 400:- flaskan.

Gör det du. Verkar som man säljer upplevelsen istället för maten som någon annan skrev här.
Citera
2018-05-15, 12:45
  #66
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Att man beställer via en applikation som på Pinchos är ett väldigt bra koncept för just tapas, lättnavigerat och beställningen blir knappast fel. Däremot tycker jag de håller väldigt låg kvalite på maten (Uppsala och Stockholm).

Annars är det svenska tapas-konceptet mysigt och fungerar bra på tête-à-tête men helt värdelöst om det är fler än så.

Och är ni faktiskt två personer kan jag rekommendera Ole-Ole i Stockholm för förhållandevis högkvalitativ tapas!

Tack för tipset! De hade goda recensioner! Kungsholmen nästa!
Citera
2018-05-15, 13:33
  #67
Medlem
Firewaias avatar
Att dela en nota på fler än 2 personer är fan vidrigt och skall aldrig bedrivas, om du prompt vill ha in tapas till alla, ja då beställer alla vad de vill ha och sen slår man ihop det. Men nej, för att hålla det kort så har jag absolut inget emot tapas, men grupperingar människor som inte kan göra det smidigt för sig ute bland folk stör mig, så hade jag haft dina polare så jo, då hade jag nog inte heller gillat tapas.
Citera
2018-05-15, 13:54
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Att man beställer via en applikation som på Pinchos är ett väldigt bra koncept för just tapas, lättnavigerat och beställningen blir knappast fel.
När jag åt pinchos på en av alla restauranger i San Sebastian behövdes ingen jäkla app. Det var bara att plocka från faten och på något sätt hade de koll. Det smakade otroligt bra, har inte stött på något liknande i Stockholm. Och priset var en annan, positiv, överraskning.

Så jag förstår inte varför det skulle behövas en app för att beställa tapas, låter som usel gimmick.
Citera
2018-05-15, 14:33
  #69
Medlem
Holdingbreaths avatar
Mer pengar för mindre mat.
Citera
2018-05-15, 14:52
  #70
Medlem
Trivials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Haha vilken tur du har att folk frågar om det är deras räka eller om de får ta två bröd.

Själv möts jag av att någon sträcker fram ett flottigt finger och säger att ”se där är min räka” eller ”hihi vad stygg jag är som tar två bröd”.

Kanske bäst att gå ut och äta tapas ensam i framtiden :-)

Haha, ja men det händer såklart också. Att man själv verkligen har velat ha något och varit den som bestämt "men vi tar in revbenspjäll också", så äter alla andra upp det innan man ens hinner blinka.

Jag klandrar dock inte dom som gör det, det är ju fan survival of the fittest som gäller när man käkar tapas för att ens lyckas bli någorlunda mätt.

Jag har inte ens tänkt på det, men det kan vara värt att prova att gå själv på en tapasrestaurang för att se om upplevelsen blir bättre.
Citera
2018-05-15, 14:59
  #71
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Jag kanske har missförstått alltihop, men tapas innebär väl inte per automatik att man helt plötsligt ska börja dela sin mat med hela sällskapet? Varför inte bara beställa några rätter var och äta det man själv beställt?
Det här är svaret TS söker. Som alltid, så beställer man vad man själv vill ha, och vägrar dela med sig.

På samma vis så skall man aldrig dela med sig av t ex nötter eller en chipspåse. Vill någon annan ha snacks så får de fan säga till innan man kör till affären.

Tapas är som alla annan mat. Man sitter inte och kletar ihop en gemensam gröt av spott, slem, hudflagor och fecesbakterier runt maten. Nej, var och en håller fingrarna borta från de andras mat. Spanien ligger fan inte i Asien, utan i den civilicerade världen.
Citera
2018-05-15, 15:12
  #72
Moderator
rotadents avatar
Jag är väldigt förtjust i tapas, men brukar aldrig dela allt med alla vid bordet. Den enda jag delar med är min fru om vi går ut och äter, då kan vi beställa ett par rätter som vi är sugna på själva, och sen ett par som vi båda kan tänka oss. Det är mest ett sätt att få äta lite fler olika rätter utan att behöva klämma i sig hela själv. Äter jag med andra som jag inte känner lika bra brukar jag skippa delandet helt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback