Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 20:20
  #1
Medlem
Hej.
Min son är super intresserad av göra saker som på stenåldern. Nu skulle vi jaga tag på Flintasten.
Bor utanför Göteborg så en tur ner till Halland och Skåne kusten är inte alltför omöjligt.
Vill ju åka så kort som möjligt söderut, spara tid för åka bil tycker inte barnen om.

Tack för att tips.
Citera
2018-05-14, 20:33
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Det finns i massor både norr och söder om Göteborg...
Danmark verkar dock ha något fler. Men det är oftast bara gå till en strand så kommer du hitta flintasten som är såpass stor att du kan göra "mini" knivar av dem.

Falkenberg och söderöver tror jag faktiskt det är svårare (om man inte vet vart man skall leta) då vågor har pulveriserat det mesta samt döljer det andra. Men om du måste åka söderöver så dra över till Danmark...
Citera
2018-05-14, 23:50
  #3
Medlem
Apjesuss avatar
Så vitt jag vet finns det ingen naturligt förekommande flintsten i Halland. De man kan hitta har människor burit med sig, bland annat som handelsvara (tror man) redan på stenåldern. Vet inte var ”flintstråket” börjar, men jag vet att det finns fett mycket flintstenar i Malmö, överallt faktiskt. Kliv ur bilen på en Malmöitisk grusplan så ligger de där, redo att bli pilspetsar eller något. Var (kanske lite för) intresserad av sådant som barn med, och efter varje besök i Malmö eller Danmark (same same) hade jag fickorna fulla med flinta...
Citera
2018-05-15, 01:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apjesus
Så vitt jag vet finns det ingen naturligt förekommande flintsten i Halland.
Jo det finns det, men det är lös klapper och sten från moränmaterial, dvs, inte från berggunden som i Skåne och Danmark.
Citera
2018-05-15, 07:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det finns i massor både norr och söder om Göteborg...
Danmark verkar dock ha något fler. Men det är oftast bara gå till en strand så kommer du hitta flintasten som är såpass stor att du kan göra "mini" knivar av dem.

Falkenberg och söderöver tror jag faktiskt det är svårare (om man inte vet vart man skall leta) då vågor har pulveriserat det mesta samt döljer det andra. Men om du måste åka söderöver så dra över till Danmark...

Aha menar du längs kusten som ungefär Kungälv och Kungsbacka.?
Citera
2018-05-15, 08:45
  #6
Medlem
Apjesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jo det finns det, men det är lös klapper och sten från moränmaterial, dvs, inte från berggunden som i Skåne och Danmark.
Aha, man lär sig! Var i Halland snackar vi då? Kan iof tänka mig att det finns lite sådant i Båstad och Torekov (f.d Halland).
Att det förekom i Kungsbacka trakten hade jag ingen aning om heller, där har jag aldrig varit och grävt någon gång. Glömmer att det tillhör Halland med för den delen. Där jag bor i Halland är det extremt ovanligt med flinta. Därimot finns här extremt mycket fornlämningar. Så jag går alltid med näsan i backen och spanar efter något som avviker, speciellt när det plöjs på våren och hösten.
En vacker dag ligger där kanske en flintyxa...
Citera
2018-05-15, 13:54
  #7
Medlem
Kanon och tack för alla svar.
Med andra ord så är Skåne mera säkert om man ändå skall åka.
Funderar på Helsingborg... eller är kanske värt att åka ner till Malmö
Citera
2018-05-15, 17:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintolux76
Hej.
Min son är super intresserad av göra saker som på stenåldern. Nu skulle vi jaga tag på Flintasten.

Kvatsit och vulkansten (basalt, andesit, obsidian) har också använts för tillverkning av stenåldersverktyg, då som sämre alternativ till flinta. Vulkanrester finns det också i Skåne...

Kan vara roligt att jämföra hur verktygen/bitarna blir.

När du hugger till flintan var försiktig med splittret (billiga skyddsglasögon finns hos Clas Ohlson).
Citera
2018-05-15, 20:01
  #9
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Räcker med att du åker ut i Göteborgs skärgård så ska du nog hitta flintasten
Citera
2018-05-15, 20:25
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintolux76
Aha menar du längs kusten som ungefär Kungälv och Kungsbacka.?

Ja typ!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback