Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-14, 20:06
  #1
Medlem
aannkks avatar
hej, har en huskvarna med b & s motor, förra året när jag klippte så körde jag över ett rep som trasslade insig och klipparen tvärdog, efter detta går det inte att starta, alltså inget händer när jag vrider på nyckeln, vad kan vara fel?
Citera
2018-05-14, 20:09
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
För att den roterande klipparen (undertill) är fortfarande intrasslad?
Vänd på den och se att rotorn roterar som den skall först... gör den inte det pilla bort det som hindrar den.

Är det elstart?
Citera
2018-05-14, 20:17
  #3
Medlem
aannkks avatar
jo, den är rengjord och fri undertill, det är elstart på den, testade att ta en kabel från + direkt till startmotorn, men inget händer då heller
Citera
2018-05-14, 20:28
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
jo, den är rengjord och fri undertill, det är elstart på den, testade att ta en kabel från + direkt till startmotorn, men inget händer då heller

Du kan i princip ta ett finger och rotera rotorn undertill (Obs noga så du tar fingret på den slöa sidan... ) och batteriet är laddat...

Laddat batteri, rotorn snurrar (när du själv drar runt den)... så borde den åtminstone försöka starta.

Och är batteriet laddat har full kontakt (kolla så kontakten inte har blivit ärgad, full med gräs osv) så får du nog felsöka startmotorn... Pilla isär och se om du kan få den att snurra med samma (mät först ditt batteri) volt (och rejält med ampere)... går den inte runt alls så är den död...
Citera
2018-05-14, 20:42
  #5
Medlem
aannkks avatar
ska riva i eländet i morgon. batteriet är bra och kontakterna ser bra ut, vet inte vad som hände när den låste sig.
Citera
2018-05-14, 21:30
  #6
Medlem
PubMixs avatar
Förlåt men jag vet iallafall en modell på stiga som kräver att stolen är nedtryckt för att den ska starta... att man sitter i den så att säga, skulle tydligen va nån säkerhetsgrej som jag inte vet slog igenom eller inte, tänkte då att det rimligen borde sitta nån sensor nånstans som kan ha gått sönder? Eller kanske inte hamnade rätt efter du välte den för frigöra repet?

Annars kör jag nog på teorin att startmotorn har sagt upp sig med omedelbara verkan
Citera
2018-05-14, 21:56
  #7
Medlem
Du ska kolla krysskilen såklart..
Om den är skjuvad så startar inte eländet..
Citera
2018-05-14, 22:03
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
hej, har en huskvarna med b & s motor, förra året när jag klippte så körde jag över ett rep som trasslade insig och klipparen tvärdog, efter detta går det inte att starta, alltså inget händer när jag vrider på nyckeln, vad kan vara fel?
Är den totalt tyst eller klickar det till från startmotorn när du vrider på nyckeln? Är du säker på att batteriet är ok? Morsan sa att det var nyladdat på hennes åkgräsklippare men det var ju helt tomt. (Hon hade försökt ladda med en modern "smart" laddare som egentligen är dum för de börjar inte ens ladda om batteriet är alldeles slut. Efter några timmar med en gammaldags batteriladdare så gick det bättre.)
Citera
2018-05-14, 23:51
  #9
Medlem
Om det inte ens klickar....

1 - Batteriet är stendött/har inte riktig kontakt. Bara att mäta upp.
2 - Har kom i in vatten där du sätter i och vrider om nyckeln. Det är ett Relä som måste funka när du vrider om nyckeln. Blir ofta fuktskadat på gräsklippare.
3 - Stolen måste va nedtryckt (nytt Relä under stolen).
klippsatsen måste va uppdragen och får inte va igång, då startar inte maskinen heller.
Sen måste neutralläget och ofta bromsen va i för att den ska starta.
4 - Nästa steg är startmotor eller sladdarna/kontakterna dit.
5 - Sen har du bara motor och tändstift kvar men då brukar det klicka men inte starta om allt annat funkar.
Citera
2018-05-15, 11:24
  #10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om det inte ens klickar....

1 - Batteriet är stendött/har inte riktig kontakt. Bara att mäta upp.
1,5 - Kolla säkringen
2 - Har kom i in vatten där du sätter i och vrider om nyckeln. Det är ett Relä som måste funka när du vrider om nyckeln. Blir ofta fuktskadat på gräsklippare.
3 - Stolen måste va nedtryckt (nytt Relä under stolen).
klippsatsen måste va uppdragen och får inte va igång, då startar inte maskinen heller.
Sen måste neutralläget och ofta bromsen va i för att den ska starta.
4 - Nästa steg är startmotor eller sladdarna/kontakterna dit.
5 - Sen har du bara motor och tändstift kvar men då brukar det klicka men inte starta om allt annat funkar.

Inte för att jag förstår varför den skulle brunnit av att motorn dog, men det är ju en enkel koll.
Citera
2018-05-15, 16:49
  #11
Medlem
aannkks avatar
ja alltså brytaren under stolen funkar som den ska, och batteri är väldigt bra, vatten i nyckeln tror jag inte eftersom den står innomhus och inte körs i regn, allt funkade ju perfekt tills det smällde til för att jag traslade in ett rep, motorn går att dra runt för hand, men det är helt stendött när jag vrider nyckeln, jag vet att agregat och friläge ska vara i osv, så jag undrar vad kan paja när man plötslig kör fast, hittar inte nån säkring dock
Citera
2018-05-15, 18:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
ja alltså brytaren under stolen funkar som den ska, och batteri är väldigt bra, vatten i nyckeln tror jag inte eftersom den står innomhus och inte körs i regn, allt funkade ju perfekt tills det smällde til för att jag traslade in ett rep, motorn går att dra runt för hand, men det är helt stendött när jag vrider nyckeln, jag vet att agregat och friläge ska vara i osv, så jag undrar vad kan paja när man plötslig kör fast, hittar inte nån säkring dock

Hur vet du att brytaren under stolen funkar om inget händer när du vrider på nyckeln och klipparen inte startar?

Det är ju ändå en gräsklippare och ingen rymdraket.Det skakar och hoppar mkt och saker går sönder.
Prova att lägga i och ur frilägen, klippaggregat osv igen.

Det mest troliga är som ovanstående säger, en säkring eller att nåt relä fastnat i fel läge och "tror" att det fortfarande är nåt fel och därför inte startar, gissar jag.
Tippskydd? Du kanske tippade den på sidan när du tog bort repet?

Du behöver inte gissa dig fram.
Testa bara en sak i taget så löser du problemet på 15min.

Hittar du inget själv så brukar granngården serva gräsklippare. Lämna in den där det inte löser sig så tar du en service ihop med att de lagar den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback