Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 18:56
  #1
Medlem
Jag har fått en gammal kassettbandspelare som jag vill testa. Den ska funka i 110 eller 220V och den verkar vara "inställd" på 220V, se bild. Dock så är det en Japan/USA-kontakt till vägguttaget. Är inte det märkligt? Att den är inställd på 220V men har en kontakt för 110V menar jag.

Jag har en adapter så jag skulle kunna testa den i vägguttaget, men jag vågar inte riskera att den går sönder. Vad tror ni?

Bilder: https://imgur.com/a/r4fGydn
Citera
2018-05-14, 19:11
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Gissningsvis är det en transformator med 2 olika sekundära "spol" uttag... och skall inte vara några problem. Om du vill vara "absolut" säker så öppna och mät att switchen verkligen fungerar... Transformatorn har troligen inte gått sönder och iofs inte switchen heller...

Skulle säga att du är ganska safe... även om USA har runt 115v och vi har runt 230v idag...
Citera
2018-05-14, 19:13
  #3
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaminuten
Jag har fått en gammal kassettbandspelare som jag vill testa. Den ska funka i 110 eller 220V och den verkar vara "inställd" på 220V, se bild. Dock så är det en Japan/USA-kontakt till vägguttaget. Är inte det märkligt? Att den är inställd på 220V men har en kontakt för 110V menar jag.

Jag har en adapter så jag skulle kunna testa den i vägguttaget, men jag vågar inte riskera att den går sönder. Vad tror ni?

Bilder: https://imgur.com/a/r4fGydn
Det är bara att köra, borde nog inte vara några problem...
Citera
2018-05-14, 19:22
  #4
Medlem
Pocarisweats avatar
Inte ett dugg märkligt. Finns flertalet sådana som såldes i Asiatiska länder bland annat där det var vanligt att använda både 110/220 Volt. Hong Kong, Taiwan, Kina, och stora delar av Sydostasien. Bara att koppla in och köra. Finns absolut noll anledning att tvivla.

Vågar du inte? Fegis. Alla gör det! ALLA!
Citera
2018-05-14, 19:41
  #5
Medlem
Krickerts avatar
Det är bara att köra på.
Citera
2018-05-14, 19:43
  #6
Medlem
Tack för svar, det funkade utmärkt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback