Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-14, 20:05
  #13
Medlem
Intressant ämne. Jag var med om en liknande händelse för ett tag sedan när jag var och handlade. Helt plötsligt får min näsa upp en lukt av sköljmedel och färsk tobaksrök. Dessa två dofter möts på ett sätt som för mig är oerhört bekant. Min mormor luktade nämligen precis lika dant när jag var yngre. Under någon sekund var det precis som att jag befann mig i hennes skinnsoffa och kollade på Disney-dags med en tallrik glass i famnen. Tanken var så angenäm att jag följde efter personen med doften för att få stanna kvar i känslan.
Citera
2018-05-14, 21:21
  #14
Medlem
Det är inte bara gamla minnen som triggas. Det finns väl en anledning till att man home sylar med nybakade bullar osv.

Jag läste någonstans att vi vicksnässpray blivit stämda för nån pajsare tappat luktsinnet och blivit impotent. Obs, inte faktakollat.
Citera
2018-05-15, 05:08
  #15
Medlem
När jag läste till undersköterska fick man lära sig att både musik och lukter kan framkalla minnen. Naturligtvis är det ju så.

När jag känner lukten av sand får jag genast flashbacks till då jag lekte som liten i en jordkällare under huset.
Citera
2018-05-18, 16:31
  #16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
När jag läste till undersköterska fick man lära sig att både musik och lukter kan framkalla minnen. Naturligtvis är det ju så.

När jag känner lukten av sand får jag genast flashbacks till då jag lekte som liten i en jordkällare under huset.

Ja så är det. Men samtidigt måste det ju vara något "rare", hade jag tagit på mig solkräm/faktor varenda dag så hade jag nog inte känt samma stämning som när jag gjorde det (när jag skrev tråden). Det blev en "flashback" till sommar/sol/semester/party och ja... lite fylla och brudar osv...

Jag tror inte jag förra året använde någon solkräm alls. Men hur som helst så har du och alla andra rätt, minnen (kanske dock inte super specifika) dyker upp och ändrar ditt (vet inget bra svenskt ord) "mindset" och kan göra dig åtminstone för stunden lite "happy" eller kanske lite sorgsen vad vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback