Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-14, 15:55
  #1
Medlem
Jag och min fruga har en liten mops "utställnings hund" som vi tar med oss i stort sett över allt. Om jag o frugan går på stranden så följer hunden med. Även till vänner som har hus/radhus då de insisterar att ta med vovven då den är så himla söt. Ungarna har nått o leka med under tiden vi vuxna gör andra saker. Hunden är så liten så hon tar knappt någon plats.

Vi tycker det är synd att lämna henne ensam hemma speciellt när vi kan ta med henne och att ingen har något emot det. Har varit på stranden nu 5gånger på en vecka och sett att bara 1/500 har med sin vovve. Men är det jag och min fru som skämmer bort hunden för mycket eller det är normalt beteende att låta hunden vara involverad i ens liv i stort sett hela tiden. På hundens 3år minns jag inte när vi lämna henne ensam sist då frugan studerar på distans och jag jobbar hemifrån

Det är första gången vi har en hund så jag vet faktiskt inte vad är medel för en vovve. Är vi ensamma som gör så här eller det är många andra som gör som vi gör speciellt ni med små hundar
Citera
2018-05-14, 15:58
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Ni gör helt rätt!
Citera
2018-05-14, 16:10
  #3
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Jag och min fruga har en liten mops "utställnings hund" som vi tar med oss i stort sett över allt. Om jag o frugan går på stranden så följer hunden med. Även till vänner som har hus/radhus då de insisterar att ta med vovven då den är så himla söt. Ungarna har nått o leka med under tiden vi vuxna gör andra saker. Hunden är så liten så hon tar knappt någon plats.

Vi tycker det är synd att lämna henne ensam hemma speciellt när vi kan ta med henne och att ingen har något emot det. Har varit på stranden nu 5gånger på en vecka och sett att bara 1/500 har med sin vovve. Men är det jag och min fru som skämmer bort hunden för mycket eller det är normalt beteende att låta hunden vara involverad i ens liv i stort sett hela tiden. På hundens 3år minns jag inte när vi lämna henne ensam sist då frugan studerar på distans och jag jobbar hemifrån

Det är första gången vi har en hund så jag vet faktiskt inte vad är medel för en vovve. Är vi ensamma som gör så här eller det är många andra som gör som vi gör speciellt ni med små hundar
Det är ju bra att ni är med hunden och så, men dock undrar jag hur hunden reagerar när ni lämmnar den själv?
Citera
2018-05-14, 16:15
  #4
Medlem
Så för att man inte tar med sin hund på badstranden, så gör man för lite med sin hund? Eller kan det vara så att man gör saker med sin hund som den uppskattar mer samtidigt som man inte tvingar på andra badgäster sin hobby? Som spår, sök, jakt, drag osv.
Citera
2018-05-14, 16:18
  #5
Medlem
Vi tycker det är synd att lämna hunden hemma för vad gör hon när vi är borta. Absolut ingenting då med stor säkerhet att hon bara ligger och sover. Måste ju vara skit tråkigt för en hund att bara sova/vila hela tiden. Det var lite därför vi skaffa en hund för att ta med henne när vi går utanför dörren. Sen är det bra att våra vänner också gillar hunden då de vill att vi ska ta med vovven

Det finns säkert fler som gör som vi gör men jag tror att många bara lämnar hunden ensam hemma och gör sina aktiviter utan den
Citera
2018-05-14, 16:21
  #6
Medlem
poxers avatar
Hur kom du fram till att dessa 500 var hundägare, eller utgår du från att alla som besöker stranden är hundägare? Min erfarenhet är att folk ska ha med sin efterblivna hund överallt.
Citera
2018-05-14, 16:23
  #7
Medlem
Hunden kan vara ensam hemma då det är mer jag och frun som inte gillar att lämna hunden ensam för jag tror hunden sover till 100% utan oss. Jag vet att det är ganska normalt att en vovve sover 16-18tim om dagarna men tycker det är sjukt mycket då vår hund sover max 10-12tim.
Citera
2018-05-14, 16:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Hur kom du fram till att dessa 500 var hundägare, eller utgår du från att alla som besöker stranden är hundägare? Min erfarenhet är att folk ska ha med sin efterblivna hund överallt.

Har varit ute på stranden 5 utav 7dagar och under dessa dagar har jag sett på en hel strand 5-6 hundar på 500 människor. Typ var tredje hushåll har en vovve så med andra ord är hunden ensam hemma för hela familjen är på stranden
Citera
2018-05-14, 16:28
  #9
Medlem
Pandarns avatar
Jag tar alltid med mig vovven om jag har möjlighet men han kan ibland bli stressad när det är väldigt mycket människor och ljud, och då lämnar jag hellre honom hemma ett par timmar än att utsätta honom för den stressen. Han är mycket självständig, noll separationsångest, och klarar sig jättebra hemma själv. När jag är hemma är det ofta jag inte märker av honom eller ens vet vilket rum han är i.

Så nej, det är inte fel att ta med sig hunden överallt men det är heller inte fel att lämna den hemma ibland så länge det inte blir längre tid än vad hunden klarar av. Alla hundar är individer och man får lära sig vad som fungerar bäst för sin hund.
Citera
2018-05-14, 17:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Har varit ute på stranden 5 utav 7dagar och under dessa dagar har jag sett på en hel strand 5-6 hundar på 500 människor. Typ var tredje hushåll har en vovve så med andra ord är hunden ensam hemma för hela familjen är på stranden

Gissar att du varit på allmän strand och där är det för det mesta hundförbud även om de med små väskhundar oftast inte bryr sig om det förbudet. Hade du varit på en sk hundstrand så hade det sett annorlunda ut.

Har stora hundar och för mig att ha dessa i koppel på en strand där man inte är välkommen är inget jag hade fått för mig att göra. I övrigt så får man välja. Jag tar med mina hundar på stan 'om' jag kan sitta på en uteservering där jag vet att de är välkomna och får skugga och vatten. I annat fall så gör jag saker med bara hundarna som jag vet att de uppskattar. De uppskattar även lugna stunder hemma i soffan när jag går hemifrån utan massa stök överallt.
Citera
2018-05-14, 17:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Har varit ute på stranden 5 utav 7dagar och under dessa dagar har jag sett på en hel strand 5-6 hundar på 500 människor. Typ var tredje hushåll har en vovve så med andra ord är hunden ensam hemma för hela familjen är på stranden
Och detta var på en hundstrand då eller? Eller kan du tänka dig att majoriteten av hundägarna respekterar att man inte bör/får ha hund med sig på en allmän strand? Och att dessa 5-6 hundägare istället tillhör de som inte respekterar det?
Citera
2018-05-14, 17:42
  #12
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Och detta var på en hundstrand då eller? Eller kan du tänka dig att majoriteten av hundägarna respekterar att man inte bör/får ha hund med sig på en allmän strand? Och att dessa 5-6 hundägare istället tillhör de som inte respekterar det?

TS klagar på att det finns för lite hundar där det är förbud.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback