Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 15:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en idé som jag vill ta vidare och skapa en app runt. Innan jag hör av mig till olika företag som kan skapa appar så vill jag ha lite kött på benen så att jag inte känner mig lurad i efterhand när jag väl har skriver avtal med företaget.


Min fråga är: Vad kan det kosta att skapa en app som funkar som t*nder?

PS: Jag vet att T*nder har lagt ner flera miljoner på sin app ;) men min idé är lite enklare därav känner jag att det inte ska kosta så mycket att ta fram min app.

Ha lite tålamod med mig kära flashbackare, IT och Teknik är egentligen inte mina starka sidor..
Citera
2018-05-14, 15:44
  #2
Medlem
Det kan kosta vad som helst egentligen, beroende på vem du anställer.

Jobbar högt upp i IT-svängen och kan med säkerhet säga att du kommer tappa hakan när räkningen dimper ner i brevlådan.

Utvecklare är kända för att safta på rejält. Deras tid är väldigt dyrbar. (läs: väldigt)
Citera
2018-05-14, 15:50
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolp
Hej!

Jag har en idé som jag vill ta vidare och skapa en app runt. Innan jag hör av mig till olika företag som kan skapa appar så vill jag ha lite kött på benen så att jag inte känner mig lurad i efterhand när jag väl har skriver avtal med företaget.


Min fråga är: Vad kan det kosta att skapa en app som funkar som t*nder?

PS: Jag vet att T*nder har lagt ner flera miljoner på sin app men min idé är lite enklare därav känner jag att det inte ska kosta så mycket att ta fram min app.

Ha lite tålamod med mig kära flashbackare, IT och Teknik är egentligen inte mina starka sidor..

Du frågar vad Tinder (eller vad nu T*nder är) kan kosta och sen svarar du på det själv?

Det man behöver veta är vad appen skall ha för typ av funktioner. Innan man vet det så är det i princip omöjligt att svara på.

Är det en app som skall fungera specifikt till en nuvarande applikation (eller framtida tänkt)? Eller har du bara fått en sån där briljant idé som du inte tror att någon annan har fått fast det egentligen är minst 1 000 000 andra som har fått?

Din avatar är så fruktansvärt jobbig att man inte förmår att läsa ditt inlägg i sin helhet så jag ber om ursäkt om jag missat något i ditt topic.
Citera
2018-05-14, 16:00
  #4
Medlem
AX64s avatar
Hur långt är ett snöre?

Om du ger dig själv 300 kronor i timmen och spenderar denna tid på att programmera så finns det nog få appar du inte skulle klara att få ihop på under miljonen, om du nu skulle kunna programmera. En vanlig programmerare kostar en tusing i timmen istället. Går du däremot till "grymma" mediabyrån vid Stureplan och hyr en stab med backslick-ungar som först får utreda vilken grafisk profil som kan passa, vilka av alla tusentals kön dina potentiella kunder kan tänkas ha, och sedan skriver ihop studien så att du vet exakt vad som ska programmeras senare, så lär inga pengar i världen kunna åstadkomma ens den enklaste anteckningsblockappen.

Det som gör framgångsrika appar dyra är centraliserad IT (servrar för lagring och kommunikation bland annat), förvaltning, drift och support, vidareutveckling, reklam, et cetera. Utvecklingen är ingen större post med tanke på hur enkla de flesta appar är. Mobilspel hör till de mer komplicerade men även dessa tar inga evigheter att få ihop.
Citera
2018-05-14, 16:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du frågar vad Tinder (eller vad nu T*nder är) kan kosta och sen svarar du på det själv?

Det man behöver veta är vad appen skall ha för typ av funktioner. Innan man vet det så är det i princip omöjligt att svara på.

Är det en app som skall fungera specifikt till en nuvarande applikation (eller framtida tänkt)? Eller har du bara fått en sån där briljant idé som du inte tror att någon annan har fått fast det egentligen är minst 1 000 000 andra som har fått?

Din avatar är så fruktansvärt jobbig att man inte förmår att läsa ditt inlägg i sin helhet så jag ber om ursäkt om jag missat något i ditt topic.

Jag vet att de har lagt ner flera miljoner på deras app. Den appen jag vill få fram ska egentligen ha en swipe och match funktion. Dock så har jag svårt att tro att notan ska landa på flera miljoner kr. Det ska bara vara en lätthanterlig app. Har lite svårt att måla upp en bild för dig med text meningar. Men om det nu skulle vara så dyrt att skapa en sån app i Sverige, vilket land ska man vända sig till?
Citera
2018-05-14, 16:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolp
Jag vet att de har lagt ner flera miljoner på deras app. Den appen jag vill få fram ska egentligen ha en swipe och match funktion. Dock så har jag svårt att tro att notan ska landa på flera miljoner kr. Det ska bara vara en lätthanterlig app. Har lite svårt att måla upp en bild för dig med text meningar. Men om det nu skulle vara så dyrt att skapa en sån app i Sverige, vilket land ska man vända sig till?
Man kan alltid vända sig till något låglöneland som ex. Indien, men det du ska vara medveten om är att en app är inte något man skapar en gång och sen är den klar. Så fort man släpper ut appen i världen så upptäcker man alla buggar och alla funktioner man glömt att ta med i specen. Sen kommer vidareutveckling, fler buggar... och det fortsätter så i en apps hela livstid. Det behövs oftast 1-2 utvecklare som kontinuerligt underhåller en app. Sen tillkommer supportärenden, användarhantering, städa i databasen då det går fel, drift etc.
Därför är det oftast dumt att anlita någon utsocknes som kodar ihop en app som en person utan rätt kunskap kravställt.

Om du nu ska anlita utvecklare i ett låglöneland så se till att du har en duktig kompanjon i Sverige som kan systemutveckling och kan ställa de rätta kraven.

Om du ska skapa en professionell app så behöver du även någon slags grafisk profil och design. Det kostar inte jättemycket. Det går att hitta duktiga designers som tar under 1000 kr/h och som lägger en vecka på jobbet. Se till att få allt material som designern tar fram.
Citera
2018-05-14, 16:58
  #7
Medlem
kodsnickrarns avatar
Utan att veta din kravspec. är det egentligen meningslöst att försöka svara, men använder du något av de html/js-apputvecklingsramverk som finns, t.ex. Ionic (som jag gillar) eller React, så kan du nog få ihop en hyfsat fungerande prototyp på en 100-150timmar. OM du är erfaren och kan verktygen vill säga...annars tar det mer :-)

Räkna sen på ca. 1000:-/timme så har du en prislapp.

/K
Citera
2018-05-14, 23:19
  #8
Medlem
lasternassummas avatar
Mellan gratis (om du gör det själv utan ersättning) och USD 41 200 000, ca 356 138 362:- SEK i dagens kurs.

Här man man läsa lite mer om vad populära appar kostar:
https://www.codementor.io/blog/how-m...017-1nqj6ehste

För en tredjedels miljard kan du få nästan vilken app du vill utvecklad.

För att få en bild av vad det handlar om att utveckla en app så är det IMHO en bra idé att göra en liten enkel app själv. Då kan du samtidigt passa på och fundera på om den ska fungera bara för IOS eller Android eller för båda. Jag tycker man ska ta höjd för båda, om man vill sälja en app.

Citera
2018-05-15, 11:21
  #9
Medlem
Oj jäklar, det var inte billigt... hade räknat med max 200k xD
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback