Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 13:23
  #1
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
Tjo!
Ska snart slå igång min första odling. Jag har läst på en hel del och känner mig ganska så förberedd men en fråga har jag inte hittat något svar på....

Jag har tappat upp 3 liter vatten som stått i 2 dgr, har högt ph ur kranen så jag har justerat ner värdet med ättika till 6,8,,, so far so good.

När jag mäter avrinningsvattnet med en Adwa AD11 (kalibrerad) så får jag fortfarande 6,8 (Använder Hasselfors P-Jord, som enligt uppgift ska hålla ett värde på 6,0), borde värdet inte sjunka ytterligare något i avrinningsvattnet?
Kan jag mäta avrinning direkt eller ska jag vänta ett tag?

Nu till min huvudsakliga fråga... Är det någon vits med att försöka sänka värdet från 6,8, eller räcker det att man ligger mellan 6,5 - 6,8 (tänker mest om det är bra att ha marginal)?

Enligt nedan bild så sätter de gränsen vid 7,0, och då har jag ju marginalen.
https://goo.gl/images/EE2P5W
Citera
2018-05-14, 14:00
  #2
Medlem
davveboys avatar
Varför köper du inte bara ph- och i med någon droppe? Löser det galant.

Edit: mina ligger från 5.8 till 6.2
__________________
Senast redigerad av davveboy 2018-05-14 kl. 14:01. Anledning: Edit
Citera
2018-05-14, 14:20
  #3
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
Det var ju inte sättet att sänka som var min fråga, gick galant med ättika, utan min fråga var ju om det lönar sig att jaga decimaler eller om jag kan vara nöjd med 6,8? Inte min mening att dryga mig, men men
Citera
2018-05-15, 01:32
  #4
Medlem
Du behöver inte justera pH om du odlar i jord. Jorden är buffrad för att hålla det värdet som står på påsen
Citera
2018-05-15, 13:08
  #5
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
Allt frid och fröjd. Kalibrerade om mätaren och nu visar avrinningsvattnet 6,5. Behövde inte fippla med att sänka ngt
Citera
2018-05-17, 17:20
  #6
Medlem
Uppfattade att mina plantor (northern light autos) var otroligt känsliga för ph-värdet! Har 8.0 ur kranen och körde ojusterat första 2-3 veckorna och det märktes! Mycket fläckar, slokande och tog inte upp näring ordentligt. När jag väl förstod att det var vattnet justerade jag ner det på känn, med vinäger. Kom antagligen ner till 6,5-7,5 då, fortsatt stora problem och inte förrän jag skaffade ph-mätare och drog ner till 6,2-6,3 så återhämtade de sig. Tror ph värdet kan vara rätt viktigt att få till rätt! Är totalnovis och det var min första odling, så till nästa batch tänker jag vara petnoga! (Rökat blev toooopnotch ändå! Men skörden blev helt klart mindre än den borde)
Citera
2018-05-17, 17:47
  #7
Medlem
Sw33tmaryjanes avatar
Är Northern Lights jag kommer att köra med.
Hur mätte du ph't? I avrinningen?
Citera
2018-05-17, 21:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sw33tmaryjane
Är Northern Lights jag kommer att köra med.
Hur mätte du ph't? I avrinningen?
Yes, i avrinningen. Upptäckte att om jag vattnade i kanterna först så rann vattnet ibland nästan rakt igenom utan att fukta jorden liksom. Det vattnet visar ju inte helt korrekt ph när det sedan blandas med vattnet som runnit genom jorden, kan vara värt att tänka på om man är ph fascist och nybörjare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback