Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 12:35
  #1
Medlem
Passar en hund åt en vän som är bortrest. Hunden behöver mycket motion.

Är det okej att låta den springa på löpband?
Citera
2018-05-14, 12:37
  #2
Medlem
Absolut
Citera
2018-05-14, 12:40
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Det går bra, ja. Men det är även viktigt att turer med hunden varje dag ändå för att få den sociala biten och lära den att uppföra sig ute och bland folk.
Citera
2018-05-14, 12:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Passar en hund åt en vän som är bortrest. Hunden behöver mycket motion.

Är det okej att låta den springa på löpband?

Är den ovan med löpband så var försiktig bara. Det är skillnad på att springa på fast mark där hunden rör sig och rörlig mark där marken rör sig och benen ska hänga med.

Så börja inte med full fart liksom.
Citera
2018-05-14, 12:44
  #5
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Är den ovan med löpband så var försiktig bara. Det är skillnad på att springa på fast mark där hunden rör sig och rörlig mark där marken rör sig och benen ska hänga med.

Så börja inte med full fart liksom.

haha ser detta framför mig hur det går åt helvete.
Citera
2018-05-14, 13:04
  #6
Medlem
Pandarns avatar
Absolut. Tänk på att ha lågt tempo och inte tvinga hunden till det, vill den gå av så låter du den gå av.

Tänk även på att löpband INTE ersätter vanliga promenader och motion utomhus, utan kan bara fungera som komplement om hunden i fråga behöver ännu mer motion eller träning än vad du som människa kan erbjuda. Plus att när det är väldigt varmt blir många hundar mer utmattade utomhus och kan då vara bra att få motionera inomhus där det är lite svalare
Citera
2018-05-14, 13:09
  #7
Medlem
Mullrets avatar
Hundar ägnar sig åt motionssimning så varför inte löpband? Kör på, trilskar hunden så avbryt.
Citera
2018-05-14, 14:18
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Tänk på att hundar kan ha svårt för att springa kontinuerligt som vi människor gör. Det är alltså ingen bra idé att koppla hunden vid löpbandet och sen åka till jobbet eller nåt annat dumt.

Gå ut med hunden istället och motionera så får även du motion. Det blir så kallad win-win av det.
Citera
2018-05-14, 14:57
  #9
Medlem
Kickexs avatar
Varför inte bara gå ut med hunden...?
Den måste vara ute minst en timme sammanlagt varje dag i vilket fall.
Citera
2018-05-14, 16:16
  #10
Medlem
Pandarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Varför inte bara gå ut med hunden...?
Den måste vara ute minst en timme sammanlagt varje dag i vilket fall.

Många hundar behöver väldigt mycket mer motion än vad vi människor kan ge dem under en koppelpromenad, oavsett längd. Kan du springa lika snabbt som en hund? Alla hundar går inte att ha lösa, och har man inte en 100% säker inkallning bör den inte vara lös. Speciellt inte nu med allt vilt som föds i naturen.

Sen är det väldigt varmt nu, och det är otroligt många hundar som inte KAN vara ute längre än kortare promenader då det drabbas av utmattning, överhettning och andra jobbiga problem. Kan därför vara ett alternativ att motionera den inomhus under dagens varmaste timmar.

Men att springa på ett löpband ska, som jag tidigare nämnt, aldrig ersätta promenader.
Citera
2018-05-14, 17:59
  #11
Medlem
Tack för alla svar.
Det var inget planerat, personen som egentligen skulle vara hundvakt ställde in samma dag. Har gått ut med hunden idag, men eftersom det är mycket småbarn som leker nära där jag bor så vill jag inte låta hunden gå lös. Har tyvärr inte tillräckligt med tid över för att gå långa promenader.

Det funkar helt okej hittills. Den sprang, förutom 30 min promenad ute, ca 20 min på löpbanan sen gick den av. Det rör sig endast om sju dagar ingen biggie.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback