Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-23, 15:05
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Natur och uppfostran. Om du har gener men inte disciplin går det inte. Vet flera som har sjuka gener men äter skit och slösar bort sin talang (enligt mig)

Aja, ont; Håller med till viss del. Kanske 2 år om du är bonnstark

Du sitter och gissar vännen. Det går att dra 200 i mark första gången du testar mark om du har riktigt bra gener. Det är inte en särskilt stor vikt för en vuxen man. De flesta kan nå dit, även de som har medelmåttiga gener. Dina siffror kanske stämmer på medelmåttor. En som har talang för mark (d.v.s bra gener) drar det efter några pass.

Ifall en person saknar vilja att träna så är det väl helt irrelevant att ens prata om det eller hur?
Citera
2018-05-23, 16:01
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Du sitter och gissar vännen. Det går att dra 200 i mark första gången du testar mark om du har riktigt bra gener. Det är inte en särskilt stor vikt för en vuxen man. De flesta kan nå dit, även de som har medelmåttiga gener. Dina siffror kanske stämmer på medelmåttor. En som har talang för mark (d.v.s bra gener) drar det efter några pass.

Ifall en person saknar vilja att träna så är det väl helt irrelevant att ens prata om det eller hur?
Beror ju helt på vad du har gjort innan.
Har du suttit vid en datorn och gjort något fysiskt aktivt så spelar det ju ingen roll om du har bra gener.
I princip omöjligt att dra 200 då.
Har du säg tränat brottning och är storvuxen så är det ju en annan historia.
Aldrig sett eller hört om någon som dragit 200 första passet de testar mark.
Hört om folk som tränat annan idrott och kommit ditt med en god grundstyrka för att sedan klara 200 kg efter några veckor när kroppen vant sig vid rörelsen.
Snackar förstås om utan bälte etc.
Citera
2018-05-23, 16:57
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Beror ju helt på vad du har gjort innan.
Har du suttit vid en datorn och gjort något fysiskt aktivt så spelar det ju ingen roll om du har bra gener.
I princip omöjligt att dra 200 då.
Har du säg tränat brottning och är storvuxen så är det ju en annan historia.
Aldrig sett eller hört om någon som dragit 200 första passet de testar mark.
Hört om folk som tränat annan idrott och kommit ditt med en god grundstyrka för att sedan klara 200 kg efter några veckor när kroppen vant sig vid rörelsen.
Snackar förstås om utan bälte etc.

Ja "rakt ur soffan" blir det nog svårt. Men har man utfört någon form av fysiskt arbete innan eller varit fysiskt aktiv så kan det gå om man har väldigt bra genetik för makrlyft.

Själv klarade jag 160 första gången jag testade. Ingen gymträning innan, bara idrottat helt vanligt (icke styrkesporter).

Jag vet folk som klarat 180+ och 200+ bara efter några pass. Fast dessa var ganska stora gossar, 110 kg+ åtminstone.
Citera
2018-05-23, 20:37
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Ja "rakt ur soffan" blir det nog svårt. Men har man utfört någon form av fysiskt arbete innan eller varit fysiskt aktiv så kan det gå om man har väldigt bra genetik för makrlyft.

Själv klarade jag 160 första gången jag testade. Ingen gymträning innan, bara idrottat helt vanligt (icke styrkesporter).

Jag vet folk som klarat 180+ och 200+ bara efter några pass. Fast dessa var ganska stora gossar, 110 kg+ åtminstone.
Ja du ser!
Sen beror det ju också på om lyftet såg ut som skit med säg rundad ländrygg eller om det var ett bra lyft.
Med dålig hållning kan du tvinga upp vikten men kroppen tar stryk som fan utan att man oftast inte känner det då.
De flesta killar får upp 100kg+ första gången men då ser det i 90% av fallen ut som skit.
Sen om man tar det seriöst så lär man sig att inte fortsätta lyfta om man börjar tappa ryggen.
Man orkar inte riktigt lika mycket men ryggen slipper ta stryk.
Citera
2018-05-23, 21:15
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja du ser!
Sen beror det ju också på om lyftet såg ut som skit med säg rundad ländrygg eller om det var ett bra lyft.
Med dålig hållning kan du tvinga upp vikten men kroppen tar stryk som fan utan att man oftast inte känner det då.
De flesta killar får upp 100kg+ första gången men då ser det i 90% av fallen ut som skit.
Sen om man tar det seriöst så lär man sig att inte fortsätta lyfta om man börjar tappa ryggen.
Man orkar inte riktigt lika mycket men ryggen slipper ta stryk.

Haha jag tror nog de flesta som testar marklyft för första gången lyfter med skitdålig form. Det är ju en sådan övning som det är lätt att lyfta mer än man bör för sitt eget bästa i
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback