Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 06:47
  #1
Medlem
Som flertalet redan vet så är nivån på allsvenskan låg internationellt sett.
Lika så danska och norska ligan, men plockade man ut guldkornen ur varje lands liga så hade den blivit respektabel och mycket lättare för dem att behålla talang. Varför har detta inte skett än?
2018-05-14, 07:01
  #2
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Kanske eftersom det är en idiotisk idé och ett jämfotahopp in på ett mycket slipprigt och sluttande plan?

En "Allnordiskan" hade varit genomförbar rent geografiskt eftersom det inte är längre mellan Köpenhamn och Oslo än exempelvis mellan Trelleborg och Sundsvall men börjar vi skapa ligor ur regioner snarare än nationer så kommer vi strax att stå där med en "All-Europeiska" av typen Champions League och det kommer att innebära att alla nationella serier slås sönder. Varför ska Man United stanna i PL om det finns ännu större pengar att hämta i All-Europeiskan? Juventus? PSG? Dortmund?

Vad som kommer att ske är att vi får en stor paneuropeisk anabolaliga som suger upp alla de stora lagen (och som jag dessutom gissar kommer att stängas á la NHL, för att på allvar säkra så att inte skitklubbar som drar ner publiksnittet och TV-avtalen letar sig upp genom sportsliga prestationer).

Sedan kommer alla de europeiska ligor vi älskar bara att bli provinsiella feeder-ligor bestående av klubbar som inte tillåts vara med och leka med de stora elefanterna. Lag som Stoke kommer att vinna engelska ligan när alla de åtta verkliga storlagen är borta.

Är det detta du vill ha?
2018-05-14, 08:51
  #3
Medlem
Sooks avatar
Jag tror det skulle vara vettigt i ishockey att sverige bildade liga med danmark och norge.

I fotboll är problemet att det skulle bli färre lag i högsta serien från varje land. Kvalitetesmässigt skulle serien bli bättre och man skulle få in mer pengar men de lagen som inte skulle få plats skulle få mindre pengar och frågan är hur publiken skulle reagera när AIK spelar mot Roskilde FC eller Stavanger IK (hittade på lagnamnen).

Jag tror det skulle vara en usel ide.
2018-05-14, 18:41
  #4
Moderator
vfs avatar
Trådar i ämnet finns/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback