Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-14, 01:33
  #1
Medlem
Hej!
Jag hade flyttat in i en ny bostad, men märker att tvättmaskinen som finns i det nya bostad inte riktig funkar som den ska göra. Tänkte därför byta den med en gamla tvättmaskinen som jag hade innan. Men det uppstår ett problem. Vi har ett fast uttag i det gamla huset, hade därför anlitat elektriker för att utföra installationen när vi köpte tvättmaskinen, och då hade han klippt bort stickpropp för att kunna koppla tvättmaskinen. Men i det nya huset så är det en vanlig uttag, som används av jordat stickpropp. Då är min fråga om det skulle vara ok om jag själv köper en stickpropp i tex clasohlson och koppla stickproppen till tvättmaskinen eller måste jag ändå anlita elektriker för att koppla stickpropp?
__________________
Senast redigerad av Moniiia 2018-05-14 kl. 01:43.
Citera
2018-05-14, 01:41
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moniiia
Hej!
Jag hade flyttat in i en ny bostad, men märker att tvättmaskinen som finns i det nya bostad inte riktig funkar som den ska göra. Tänkte därför byta den med en gamla tvättmaskinen som jag hade innan. Men det uppstår ett problem. Vi har ett fast uttag i det gamla huset, hade därför anlitat elektriker för att utföra installationen när vi köpte tvättmaskinen, och då hade han klippt bort stickpropp för att kunna koppla tvättmaskinen. Men i det nya huset så är det en vanlig uttag, som används av jordat stickpropp. Då är min fråga om det skulle vara ok om jag själv köper en stickpropp i tex clasohlson och koppla stickproppen till tvättmaskinen eller måste jag ändå anlita elektriker för att koppla stickpropp med tanke på nån regler/lag?

Det behöver vara en stickpropp som klarar fuktiga miljöer/våtrum. Får du tag i rätt stickpropp och har nödvändig kännedom hur du gör, får du göra det själv. Absolut minst IP44, kräver 600mm avstånd från dusch/bad. (zon1/2).

Här är exempel på IP44: https://www.jula.se/catalog/el-och-b...-400133/#tab03

Info om de olika zonerna: https://www.byggfabriken.com/renover...-i-vatutrymme/
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-14 kl. 01:45.
Citera
2018-05-14, 01:56
  #3
Medlem
Det finns ett litet ”tvättrum” för tvättmaskinen, miljöer är jag därför inte så rädd för. Jag vet hur man koppla stickpropp, det finns även youtubeklipp för koppling om det skulle uppstår problem. Men jag är osäker på om man får installera tvättmaskin eller koppla stickspropp själv, att det skulle finnas nån lag/regel som säger det.
Citera
2018-05-14, 02:33
  #4
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moniiia
Det finns ett litet ”tvättrum” för tvättmaskinen, miljöer är jag därför inte så rädd för. Jag vet hur man koppla stickpropp, det finns även youtubeklipp för koppling om det skulle uppstår problem. Men jag är osäker på om man får installera tvättmaskin eller koppla stickspropp själv, att det skulle finnas nån lag/regel som säger det.

Precis som föregående talare skrev så säger lagen att man får utföra enklare el installationer/arbeten om man har tillräcklig kunskap.

Så ja du kan utföra detta enkla el arbete själv om du har tillräcklig kunskap vilket ju inte är svärt.
Citera
2018-05-14, 07:50
  #5
Medlem
janwindahls avatar
Flytt.

Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-05-14, 09:13
  #6
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Precis som föregående talare skrev så säger lagen att man får utföra enklare el installationer/arbeten om man har tillräcklig kunskap.

Så ja du kan utföra detta enkla el arbete själv om du har tillräcklig kunskap vilket ju inte är svärt.
Lagen om erfordlig kunskap togs bort på 70-talet men verkar hänga med bland branchfolk fortfarande.

Montaget får utföras om det utförs korrekt, kunskapsnivå är egalt.
Citera
2018-05-14, 09:28
  #7
Medlem
DU ska ringa till en firma som sysslar med installationer av tvättmaskiner och fråga om råd! det är rätt mycket som kan gå allvarligt fel med både vattnet/avloppet och elen.
Citera
2018-05-14, 09:52
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Precis som föregående talare skrev så säger lagen att man får utföra enklare el installationer/arbeten om man har tillräcklig kunskap.

Eftersom det är risk för missförstånd här då du skriver fel, så är det värt att förtydliga att man får göra vissa arbeten själv om man har tillräckliga kunskaper, men man får inte utföra installationer.

Som Elsäkerhetsverket skriver:
Citat:
Vissa enklare elarbeten får du utföra själv, men bara om du har tillräckliga kunskaper om hur du ska göra.

Citat:
Exempel på vad du får göra själv:
- Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
- Byta glödlampor
- Byta lamphållare
- Montera skarvsladdar
- Montera sladdströmbrytare och stickproppar
- Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
- Byta befintlig strömbrytare med högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
- Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa
För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag!

Montera en stickpropp är helt OK om man har kunskap om hur man gör, men det är ingen installation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback