Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-14, 10:31
  #13
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av familyguy2016
Tjena! Har en situation här som jag behöver lite hjälp med, först och främst får jag säga att jag är en kille i 20-års åldern om det har någon relevans.

I höstas så började det en ny snubbe på mitt jobb, det visade sig att han kände min bästa polare som också jobbar på samma ställe.

Vi gick ut alla tre några gånger och drack bärs och hängde kanske totalt 3-4 ggr under hösten, firade även nyår tillsammans. Har även stött på den här snubben ute någon gång.

Totalt så har vi alltså hängt kanske max 10 ggr och det har aldrig varit bara jag och han utan det har alltid varit i sällskap med andra. Vi ä alltså inte direkt vänner. Tror dock att han gillar mig rätt mkt då han ofta tjatat på jobbet om att vi borde hänga oftare. Ska kanske också tillägga att vi jobbar på olika avdelningar och alltså inte har något att göra med varandra på jobbet förutom vid speciella tillfällen, kan dock hända att vi ser varandra i fikarummet typ.

Nu är det så att jag har börjat träffa en tjej, vi har bara träffats två ggr men vi har haft sex och jag tycker verkligen om henne, jag har länge varit singel och känner att jag är redo att kanske inleda en seriös relation med den här tjejen. Hon verkar tycka om mig också även om man såklart inte vet om det faktiskt kommer leda till en seriöst relation. Den här tjejen var tidigare i en relation med den här snubbe från jobbet, de var ihop i 3 år och bodde även tillsammans ett tag

När jag träffade henne så hade jag ingen aning om vem hon var, hon frågade mig idag om jag kände till den här killen då vi jobbar på samma ställe och jag förklarade vår relation. Då berättade hon att hon varit ihop med honom tidigare och att de hade gjort slut typ i höstas.

Hon berättade också att det var han som hade dumpat henne men därefter så har han ångrat sig och försökt få tillbaka henne och skrivit massa jobbiga meddelanden till henne till den grad att hon nästan velat anmäla honom.

Nu är frågan vad fan jag ska göra?? Jag gillar verkligen den här tjejen men frågan är om man vill ge sig in i det här? Min relation till den där killen är inte särskilt djup men jag vet att han kommer bli sårad när han får reda på det med tanke på att han fortfarande verkar gilla den här tjejen men å andra sidan så är vi ju inte direkt nära polare. Vi har ju liksom knappt hängt med varandra. Blir ju dessutom lite oroad över att han fortfarande inte verkar ha släpp henne..

Hade han varit en nära vän så hade jag såklart aldrig träffat hans ex men nu hade jag ju faktiskt ingen aning om vem hon var och han är som sagt ingen nära vän..

Vad tycker ni jag ska göra?

Du har ju inte gjort nåt fel. Du visste inte att det var hans ex när ni träffades. Du har inget moraliskt krav att avstå från den här tjejen bara för att det nu visat sig att hon råkar vara ett ex till en ytlig bekant. Och om han misstycker efter att du förklarat sanningen, är det han som är knäpp. En potentiell kärleksrelation, och förmodligen också bara en kk-relation, väger såklart tyngre än den ytliga kompisrelation du haft med killen. Eller hur?
Citera
2018-05-14, 14:02
  #14
Medlem
Du kan ju forska vidare varför den relationen inte höll, på så vis
slipper du kanske diverse överraskningar.
Citera
2018-05-14, 15:47
  #15
Medlem
Kickexs avatar
Du behöver ju inte hans godkännande. Så det är grönt ljus.
Citera
2018-05-14, 20:34
  #16
Medlem
Tack för alla svar!

Alltså jag värderar inte relationen med den killen särskilt högt, jag har inte umgåtts med honom på flera månader och jag har inga ambitioner på att vara vän med honom eller något sådant.

Då satsar jag hellre på tjejen. I mitt fall så är det mest att han har kvar känslor för henne och att det känns som att hela situationen kan bli lite infekterad..

Han verkar ha betett sig rätt dålig mot henne efter att det tog slut mellan dem. Nu är ju dessutom det här hennes ord så man vet ju inte egentligen hur allting gick till då jag bara har hennes ord på det.

Jag börjar till och med fundera på om hon inte bara är med mig för att göra honom avundsjuk.. Det tror jag iofs inte då hon antagligen inte visste vem jag var när jag började träffa henne heller men man vet ju inte..

Frågan är isf hur man ska säga det till honom?
Citera
2018-05-15, 12:11
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av familyguy2016
Tack för alla svar!

Alltså jag värderar inte relationen med den killen särskilt högt, jag har inte umgåtts med honom på flera månader och jag har inga ambitioner på att vara vän med honom eller något sådant.

Då satsar jag hellre på tjejen. I mitt fall så är det mest att han har kvar känslor för henne och att det känns som att hela situationen kan bli lite infekterad..

Han verkar ha betett sig rätt dålig mot henne efter att det tog slut mellan dem. Nu är ju dessutom det här hennes ord så man vet ju inte egentligen hur allting gick till då jag bara har hennes ord på det.

Jag börjar till och med fundera på om hon inte bara är med mig för att göra honom avundsjuk.. Det tror jag iofs inte då hon antagligen inte visste vem jag var när jag började träffa henne heller men man vet ju inte..

Frågan är isf hur man ska säga det till honom?

Jag skulle definitivt hålla käften om hela situationen tills dess att du med säkerhet vet att relationen med tjejen i fråga är seriös. Om och när detta sker kan det vara dags att berätta. Då skulle jag säga som det är, att ni träffades innan du och kollegan lärde känna varandra och att det är seriöst. Egentligen är jag emot att komma med "ursäkter", men det kan väl också nämnas att det bara var en ren slump att hon visat sig vara kollegans ex. Att spela dum och agera som att du inte vetat om deras gamla relation kommer antagligen att komma fram förr eller senare, då är det bättre att bara vara ärlig. Han får helt enkelt acceptera situationen och gå vidare. Förhoppningsvis är han accepterande men känns inte som att han kommer vara så glad på varken dig eller henne, men om ni inte jobbar på samma avdelning så lär det inte gå ut över jobbet något nämnvärt ändå.

Jag skulle nästan oroa mig mer för din bästa kompis reaktion som tydligen känner denna snubbe? Hur bra är deras relation? Det vore ju tråkigt om han började ta avstånd för att han känner er lika väl och inte vill stå där och välja mellan två goda vänner.
Citera
2018-05-15, 12:45
  #18
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Någon måtta på bros before hoes får det ju allt vara, flyktiga bekanta räknas inte in där.
Behöver du säga något alls? Har han och hon någon kontant? Gör vad som känns bäst för känns inte som du har några skyldigheter här.
Citera
2018-05-15, 13:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Jag skulle definitivt hålla käften om hela situationen tills dess att du med säkerhet vet att relationen med tjejen i fråga är seriös. Om och när detta sker kan det vara dags att berätta. Då skulle jag säga som det är, att ni träffades innan du och kollegan lärde känna varandra och att det är seriöst. Egentligen är jag emot att komma med "ursäkter", men det kan väl också nämnas att det bara var en ren slump att hon visat sig vara kollegans ex. Att spela dum och agera som att du inte vetat om deras gamla relation kommer antagligen att komma fram förr eller senare, då är det bättre att bara vara ärlig. Han får helt enkelt acceptera situationen och gå vidare. Förhoppningsvis är han accepterande men känns inte som att han kommer vara så glad på varken dig eller henne, men om ni inte jobbar på samma avdelning så lär det inte gå ut över jobbet något nämnvärt ändå.

Jag skulle nästan oroa mig mer för din bästa kompis reaktion som tydligen känner denna snubbe? Hur bra är deras relation? Det vore ju tråkigt om han började ta avstånd för att han känner er lika väl och inte vill stå där och välja mellan två goda vänner.


Tack för bra råd, det är nästan så jag känner lite också!

Jag pratade faktiskt med min polare om det här på lunchen idag och han höll med mig i det här, han tycker inte jag har gjort något fel och han tyckte själv att jag kanske inte ska säga något om det inte leder till något men om det börjar bli seriöst så bör jag säga något till den här killen och han får då helt enkelt finna sig i det. Det var så pass längesen de gjorde slut och det är ju inte heller så att vi är särskilt nära vänner.

Gällande att han ska behöva välja så är inte det någon större fara, han är en av mina närmsta polare medan han själv knappt är vän med den där andra snubben, ytligt bekanta typ.
Citera
2018-05-15, 13:41
  #20
Medlem
Det som gör mig lite undrande om vad det här är för typ av tjej är att hon uppenbarligen tokyxar sitt X framför dig. Vad är hennes agenda med det?

Varför ens berätta om hennes tidigare förhållande med den här killen och som jag tolkar det få honom att framstå i ganska dålig dager.
Citera
2018-05-15, 13:56
  #21
Medlem
Imirons avatar
Ytliga vänner kan suga. Däremot raggar man inte upp en nära polares ex.
Citera
2018-05-15, 15:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det som gör mig lite undrande om vad det här är för typ av tjej är att hon uppenbarligen tokyxar sitt X framför dig. Vad är hennes agenda med det?

Varför ens berätta om hennes tidigare förhållande med den här killen och som jag tolkar det få honom att framstå i ganska dålig dager.
Hon frågade ju om jag kände honom då vi jobbar på samma jobb och är i samma ålder, hon ville väl inte att jag kanske ska snacka om att vi låg till någon och att han hör det och blir sur och kanske skriver till henne eller nåt sånt kände hon. Sedan så frågade jag om deras relation och då förklarade hon hur det tog slut och hur han betett sig osv.

Sedan tyckte hon iofs också att man kanske ska berätta det för honom då det kändes mest rätt så. Sedan är det ju klart, jag har ju bara hört hennes version av det hela. Kan mkt väl vara så att hon inte är helt oskyldig när det gäller deras relation.
__________________
Senast redigerad av familyguy2016 2018-05-15 kl. 15:21.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback