Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 23:27
  #1
Medlem
Tråden kan vara mer lämpad i juridik delforumet.

Hur fungerar kontrollen av betygsättning av restauranger på nätet egentligen?
Jag förstår idén, och gillar själv att läsa om kunders betygsättning om en restaurang (t.ex googles) innan man själv bestämmer sig för att besöka.

Men vad gäller egentligen om en person, eller företag för den delen, bestämmer sig för att smutskasta en restaurang och fabricera massivt av negativ kritik?

Nu sker de flesta av bedömningar genom antalet stjärnor man är villig att ge för restaurangens mat eller bemötande. Men kan man bli straffad för förtal om det visar sig att man inte ens besökt restaurangen och gett 1 stjärna som betyg?
Citera
2018-05-13, 23:32
  #2
Medlem
Magnums avatar
Förtal gäller endast privatpersoner.
Citera
2018-05-13, 23:34
  #3
Medlem
AndersM79s avatar
Man kan inte förtala eller ärekränka företag, endast privatpersoner. Dock finns det tydligen undantag om företaget är mycket litet och starkt kopplat till en speciell person, typ 'Per Perssons Plåt i Perstorp', men detta är svårt att få igenom.
__________________
Senast redigerad av AndersM79 2018-05-13 kl. 23:45.
Citera
2018-05-13, 23:38
  #4
Medlem
DaChiefs avatar
Restauranger som levererar bra värde hela tiden, som har high value consistency får i genomsnitt bra betyg oavsett om nån ger dem dåligt omdöme bara för att jävlas, för att de är frånkopplad från verkligheten i sin roll som gäst, t ex tror att de ska behandlas VIP bara för att ett ställe har äran att bli besökt av dem.

Det som definierar bra värde är att rätterna ligger inom restaurangens kvalitetsstandard. Högt värde är inte att en gäst förväntar sig att få en fine dining upplevelse på donken. Däremot ska maten som serveras motsvara McDonalds egna kvalitetsstandards.

Folk som betygsätter restauranger på nätet.. Personligen tror jag att de fokuserar på fel saker i livet.
Citera
2018-05-14, 00:10
  #5
Medlem
Sooks avatar
På google maps kan man hitta betyg på restauranger och min erfarenhet är att om en restaurang har bra betygssnitt och har fått många betyg så är de nästan alltid väldigt bra. Jag skulle säga att jag blivit väldigt nöjd åtta gånger av tio och de gånger jag blivit missnöjd så beror det ofta på att jag beställt nåt som inte var vad jag förväntade mig (lätt hänt utomlands).

Man kan även se på restaurangerna om de har många ettor utan omdöme. såna betyg kan man ofta bortse från om betygen med omdömen ligger på 3-5.

Jag brukar också kolla på eventuella svar från restaurangägaren om de tar till sig eller inte.
Citera
2018-05-14, 00:13
  #6
Medlem
XaoqcHs avatar
Dessa recensioner är allt annat än harmlösa för företag så visst anser jag att det bör finnas rättsliga åtgärder företag kan vida mot privatpersoner såväl som andra företag.

Fejkade recensioner är en mångmiljonindustri där aktörer anlitas för att skriva falska positiva recensioner åt sina uppdragsgivare och negativa recensioner för att skapa problem åt konkurrenterna. Det rör sig om sofistikerade nätverk med tillgång till tusentals recensenter som vet hur man manipulerar Googles algoritmer för att undvika fejkade recensioner.
Citera
2018-05-14, 08:43
  #7
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Dessa recensioner är allt annat än harmlösa för företag så visst anser jag att det bör finnas rättsliga åtgärder företag kan vida mot privatpersoner såväl som andra företag.

Fejkade recensioner är en mångmiljonindustri där aktörer anlitas för att skriva falska positiva recensioner åt sina uppdragsgivare och negativa recensioner för att skapa problem åt konkurrenterna. Det rör sig om sofistikerade nätverk med tillgång till tusentals recensenter som vet hur man manipulerar Googles algoritmer för att undvika fejkade recensioner.

Ja, tyvärr är det väl rena farsoten med fejkade recensioner på de sajterna. Exempelvis Tripadvisor har fått mycket skit för att sajten är proppad med falska recensioner, troligtvis mest positiva men ändå. De här artikeln är lite rolig, en kille på Vice som skapar en helt fejkad restaurang:
https://www.vice.com/en_uk/article/4...on-tripadvisor

Ett annat problem är att restaurangbranschen är lättrörlig, ställen byter ägare och meny/koncept ofta, inte minst utomlands, och det gör i sig att recensionerna är svåra att lita på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback