Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 22:41
  #1
Medlem
Hej,
jag har fått möjlighet att jobba i ett webbbaserat program, ett arbete jag kan utföra när och var jag vill så länge jag har tillgång till en dator. Så jag tänkte att jag skulle dra utomlands och sitta och arbeta från en strand någonstans tills jag tröttnar på det.

Jag önskar tips på en lätt, inte så stöldbegärlig laptop, som har tillräckligt ljusstark skärm som funkar att använda under strålande sol. Min nuvarande fungerar inte ens när det är molnigt ute. Så har tänkt att investera i en ny. Jag vill nog minst ha en i5 processor och 6-8 gb ram och ett "bra" tangentbord som är möjligt att skriva snabbt på.

Tips mottages tacksamt!
Citera
2018-05-13, 22:48
  #2
Avstängd
53280s avatar
Skall den innehålla en i5 och 6-8 GB Ram, så kommer den bli stödbegärligt och dessutom en bra skärm som klara bra solljus. Man kan få en sunk laptopar för runt 2000:- , men då är det missfoster som innehåller 32 GB Hårddisk , kan typ innehålla bara Windows 10.

Försök hitta en beg. premium laptop typ Macbook pro eller liknade, som har bra skärmar. Är det en vanlig Windows dator, så lås dator med bios lösenord och boot password, så blir datorn stulen så blir den åtminstone värdelös

Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Hej,
jag har fått möjlighet att jobba i ett webbbaserat program, ett arbete jag kan utföra när och var jag vill så länge jag har tillgång till en dator. Så jag tänkte att jag skulle dra utomlands och sitta och arbeta från en strand någonstans tills jag tröttnar på det.

Jag önskar tips på en lätt, inte så stöldbegärlig laptop, som har tillräckligt ljusstark skärm som funkar att använda under strålande sol. Min nuvarande fungerar inte ens när det är molnigt ute. Så har tänkt att investera i en ny. Jag vill nog minst ha en i5 processor och 6-8 gb ram och ett "bra" tangentbord som är möjligt att skriva snabbt på.

Tips mottages tacksamt!
Citera
2018-05-13, 23:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Skall den innehålla en i5 och 6-8 GB Ram, så kommer den bli stödbegärligt och dessutom en bra skärm som klara bra solljus. Man kan få en sunk laptopar för runt 2000:- , men då är det missfoster som innehåller 32 GB Hårddisk , kan typ innehålla bara Windows 10.

Försök hitta en beg. premium laptop typ Macbook pro eller liknade, som har bra skärmar. Är det en vanlig Windows dator, så lås dator med bios lösenord och boot password, så blir datorn stulen så blir den åtminstone värdelös

Ja jo det förstår jag ju att helt ointressant kommer den inte vara,
vad jag tänker är att typ surface, macbook osv är populärare än t.ex en lenovo eller acer. Får ju hålla koll på den såklart. Men det ska inte svida satan att bli av med den. Men skärmen är otroligt viktig!
Citera
2018-05-13, 23:06
  #4
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Ja jo det förstår jag ju att helt ointressant kommer den inte vara,
vad jag tänker är att typ surface, macbook osv är populärare än t.ex en lenovo eller acer. Får ju hålla koll på den såklart. Men det ska inte svida satan att bli av med den. Men skärmen är otroligt viktig!

Den som stjäl, den stjäl nog den de hitta. Man får i alla fall 500:- för en ny stulen Lenovo hos Alibabbas Mobil och data service på orten. Så till och lås datorn, så blir den stulen så får den minimalt med värde.

Måste vara IPS panel för den skall klara solljus någorlunda bra.
Citera
2018-05-13, 23:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Hej,
jag har fått möjlighet att jobba i ett webbbaserat program, ett arbete jag kan utföra när och var jag vill så länge jag har tillgång till en dator. Så jag tänkte att jag skulle dra utomlands och sitta och arbeta från en strand någonstans tills jag tröttnar på det.

Jag önskar tips på en lätt, inte så stöldbegärlig laptop, som har tillräckligt ljusstark skärm som funkar att använda under strålande sol. Min nuvarande fungerar inte ens när det är molnigt ute. Så har tänkt att investera i en ny. Jag vill nog minst ha en i5 processor och 6-8 gb ram och ett "bra" tangentbord som är möjligt att skriva snabbt på.

Tips mottages tacksamt!
Skulle nog säga att ingen laptopskärm är stark nog för att kunna användas i solljus, du får nog införskaffa en liten skärm/keps för skärmen, alternativt sitta under ett parasoll, datorn lär ju bli stekhet i direkt solljus annars.
Citera
2018-05-14, 06:06
  #6
Medlem
badbollen3s avatar
jag vet inte om du har tänkt på det, men en laptop laddar ur batteriet någon gång, och då behövs det laddas på med el. hur har du tänkt att få el till stranden?
Citera
2018-05-14, 10:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
jag vet inte om du har tänkt på det, men en laptop laddar ur batteriet någon gång, och då behövs det laddas på med el. hur har du tänkt att få el till stranden?

Ja, bra batteritid är viktigt också. Glömde det! 6-8 timmar.
Citera
2018-05-14, 11:44
  #8
Medlem
kodsnickrarns avatar
Jag köpte en Toshiba Chromebook 2 inför en lång resa, skulle ha den för att dels kunna
sköta akuta problem på jobbet om det skulle uppstå, men även för surf och kolla på film

Funkade perfekt, billig burk med grym skärm och låång batteritid, säkert uppåt 8timmar.
(har faktiskt aldrig lyckats köra helt slut på batteriet ännu)

Nackdelen är såklart att du inte kan köra Windowsprogram på den + att du blir rätt inlåst
till Google's tjänster men ändå ett alternativ..

Jag körde in Crouton och kan växla mellan ChromeOS och Linux. I Linux går det att lägga
in PyCharm+mongodb så det funkar t..o.m. att ha den som utvecklingsburk :-)

Saknar dock att det inte går att bygga ut minnet (det är inlött på moderkortet och bytes
inte så enkelt).

Men overall, en perfekt, billig "slit-o-släng"-burk att ha på resan som man inte behöver
vara så extremt rädd om (som ex.vis. en macbook)

/K
Citera
2018-05-14, 11:48
  #9
Medlem
Astrorbits avatar
Bra fråga, finns det ens bra bärbara för utomhusbruk med tanke på skärmen alltid blir bländad? Inte något företag som har utvecklat en skärm som funkar utmärkt utomhus när det är sol utan moln?
Citera
2018-05-14, 11:49
  #10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
jag vet inte om du har tänkt på det, men en laptop laddar ur batteriet någon gång, och då behövs det laddas på med el. hur har du tänkt att få el till stranden?

En powerbank ?
Citera
2018-05-14, 11:54
  #11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Bra fråga, finns det ens bra bärbara för utomhusbruk med tanke på skärmen alltid blir bländad? Inte något företag som har utvecklat en skärm som funkar utmärkt utomhus när det är sol utan moln?
Det enda jag har sett som funkat i kraftigt solljus är en gammal Macintosh Portable med LCD-skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback