Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-05-20, 13:48
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Nära där mina föräldrar bor har vi en viadukt som ser ut såhär.

https://www.instantstreetview.com/@6....4h,-11.22p,1z

Så förstår vad du menar med att man kan få någon som tror att bara för den kommer så ska man backa ut ur tunneln igen. För har man börjat åka och de sen kommer en som har företräde så gäller de ju att den får vänta för man kan inte hålla på och backa tillbaka.
Håller med om detta, här gäller det att visa ömsesidig hänsyn. Man ska självklart ha så god uppsikt man kan ha om det kommer andra fordon i en sådan här situation då man har väjningsplikt, men det är samtidigt fullständigt hål i huvudet att blockera vägen för någon som nästan kört igenom passagen och låta denne backa hela vägen tillbaka när man själv kan vänta någon sekund extra.
Citera
2018-05-20, 14:34
  #50
Medlem
y.ys avatar
Du har väjningsplikt mot fordon på andra sidan även innan de har kommit fram till skylten/passagen. Ser du en bil på avstånd på andra sidan behöver du kunna passera hindret innan den kommer fram.
Citera
2018-05-20, 18:06
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Du har väjningsplikt mot fordon på andra sidan även innan de har kommit fram till skylten/passagen. Ser du en bil på avstånd på andra sidan behöver du kunna passera hindret innan den kommer fram.

Och då ska ju bilen som kör från rätt håll köra lagligt och inte köra på fel sida. För hade den andra föraren kört över hindret hade ju TS hunnit köra igenom viadukten. eftersom han i stort sett var igenom.

Samtidigt så ska väl förare ha samspel i trafiken så även om man har rätten att köra först och ser att de är en bil i viadukten så åker man ju inte för att man har rätten då väntar man ju på att den andra åkt igenom.
Citera
2018-05-20, 18:49
  #52
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Och då ska ju bilen som kör från rätt håll köra lagligt och inte köra på fel sida. För hade den andra föraren kört över hindret hade ju TS hunnit köra igenom viadukten. eftersom han i stort sett var igenom.

Samtidigt så ska väl förare ha samspel i trafiken så även om man har rätten att köra först och ser att de är en bil i viadukten så åker man ju inte för att man har rätten då väntar man ju på att den andra åkt igenom.
Nej du har väjningsplikt mot mötande trafik oavsett vilken sida vägen den kör. Ser dessutom inte några heldragna linjer eller varför du inte skulle få köra runt hindret.

TS borde stannat vid sin väjningsplikt tills hela backen efter bron var tom. Hade han mött en polisbil hade det varit böter omgående.
Citera
2018-05-20, 19:38
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nej du har väjningsplikt mot mötande trafik oavsett vilken sida vägen den kör. Ser dessutom inte några heldragna linjer eller varför du inte skulle få köra runt hindret.

TS borde stannat vid sin väjningsplikt tills hela backen efter bron var tom. Hade han mött en polisbil hade det varit böter omgående.

Samtidigt så kan ju backen vara tom när man börjar åka och när man är i slutet kommer en bil och kör fort nerför backen och förbi hindret på felsida och sen klaga över att de är en bil där. Hade man som person nästan varit ur tunneln så hade polisen bara väntat att bilen kört igenom.

Du har väjningsplikt ifall du ser en bil och ser du ingen så kör du igenom och har du börjat kört igenom och de kommer en bil så väntar den bilen.
Citera
2018-05-20, 21:06
  #54
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Samtidigt så kan ju backen vara tom när man börjar åka och när man är i slutet kommer en bil och kör fort nerför backen och förbi hindret på felsida och sen klaga över att de är en bil där. Hade man som person nästan varit ur tunneln så hade polisen bara väntat att bilen kört igenom.

Du har väjningsplikt ifall du ser en bil och ser du ingen så kör du igenom och har du börjat kört igenom och de kommer en bil så väntar den bilen.
Jag föstår inte hur en mötande bil ska kunna fördas över 120m på samma tid som du själv inte hinner köra 20m. Men det är klart att om du möter en bil som färdas i 120km/h kan den ha vissa problem att bromsa i tid.
Citera
2018-05-21, 00:42
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Jag föstår inte hur en mötande bil ska kunna fördas över 120m på samma tid som du själv inte hinner köra 20m. Men det är klart att om du möter en bil som färdas i 120km/h kan den ha vissa problem att bromsa i tid.

De var inte jag utan TS men samtidigt varken du eller jag vet mer än de TS förklarar och som han förklarar så går de visst att de händer eller kör du full hastighet igenom dessa ställen jämt. För TS har ju hävdat att han körde under hastighet innan tunneln så frågan är hur fort körde bilisten från andra sidan.

Kan även påpeka att där mina föräldrar bor är de 40 km/h men alla håller i stort sett 50 eller mer för de har ju alltid varit 50 där. Sen blir folk irriterade för att någon kör i 40 km/h.

Så du hävdar att de inte finns någon chans att de hänt som TS säger eller?
Citera
2018-05-21, 09:23
  #56
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
De var inte jag utan TS men samtidigt varken du eller jag vet mer än de TS förklarar och som han förklarar så går de visst att de händer eller kör du full hastighet igenom dessa ställen jämt. För TS har ju hävdat att han körde under hastighet innan tunneln så frågan är hur fort körde bilisten från andra sidan.

Kan även påpeka att där mina föräldrar bor är de 40 km/h men alla håller i stort sett 50 eller mer för de har ju alltid varit 50 där. Sen blir folk irriterade för att någon kör i 40 km/h.

Så du hävdar att de inte finns någon chans att de hänt som TS säger eller?
TS beskrev att mötande bil var 4 sekunder från tunnel mynningen när TS började köra in, då har TS väjningsplikt om inte tunneln passeras på 1 sekund.

Gubbjäveln kan noterat TS bil på andra sidan, antagit att den skulle väja vid sin väjningsplikt och istället koncentrerat sig på att passera hindret.

Att TS hittat på egna trafikregler och kör efter bådar för missförstånd med övrig trafik.
Citera
2018-05-26, 23:17
  #57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Känns moget att starta en tråd för att någon inte är perfekt i trafiken, hade blivit dj..ligt många trådar om jag skulle gnälla för alla fel som händer i trafiken. Skaffa dig en bilkamera så kan du visa vad som händer, vem vet du kanske missförstod det hela.
Fjui...
Skulle det vara lagligt att skjuta med hagelbössa efter alla som gör fel i trafiken så skulle jag vara skyldig till minst fem mord om dagen,då räknar jag inte med de som inte blinkar.. omkörning vid möte,skymd sikt,krön,kurvor..för att
Sedan svänga av nästa avfart..rött..är inte säsongens färg...trycka sig in precis framför ett fordon på16 ton är heller inte något nobelpriset utdelas för..bara för att nämna lite..
Citera
2018-05-27, 21:02
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
TS beskrev att mötande bil var 4 sekunder från tunnel mynningen när TS började köra in, då har TS väjningsplikt om inte tunneln passeras på 1 sekund.

Gubbjäveln kan noterat TS bil på andra sidan, antagit att den skulle väja vid sin väjningsplikt och istället koncentrerat sig på att passera hindret.

Att TS hittat på egna trafikregler och kör efter bådar för missförstånd med övrig trafik.

Samtidigt hade gubben kört normalt och hållt sig som man ska på högersida och kört över hindret så hade ju TS varit ute i tunneln och gubben hade kunnat åkt igenom utan problem.

Sen är de ju svårt att avgöra en situation om man inte är där. För du klagar på TS gör fel vilket även gubben gör som kör vänstertrafik för att undvika hindret. De har alltså satt upp ett farthinder pga av någon anledning från de hållet och då undvika de genom att köra på fel sida vägen är ju inte heller rätt.
Citera
2018-05-27, 21:41
  #59
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Samtidigt hade gubben kört normalt och hållt sig som man ska på högersida och kört över hindret så hade ju TS varit ute i tunneln och gubben hade kunnat åkt igenom utan problem.

Sen är de ju svårt att avgöra en situation om man inte är där. För du klagar på TS gör fel vilket även gubben gör som kör vänstertrafik för att undvika hindret. De har alltså satt upp ett farthinder pga av någon anledning från de hållet och då undvika de genom att köra på fel sida vägen är ju inte heller rätt.
Gubben kunnde kört över hindret i samma hastighet han körde runt det. Att försöka gissa sig till hur mycket någon annan ska bromsa är ganska tarzan.
Citera
2018-05-27, 22:36
  #60
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Samtidigt hade gubben kört normalt och hållt sig som man ska på högersida och kört över hindret så hade ju TS varit ute i tunneln och gubben hade kunnat åkt igenom utan problem.

Sen är de ju svårt att avgöra en situation om man inte är där. För du klagar på TS gör fel vilket även gubben gör som kör vänstertrafik för att undvika hindret. De har alltså satt upp ett farthinder pga av någon anledning från de hållet och då undvika de genom att köra på fel sida vägen är ju inte heller rätt.
Problemet är att TS själv anser att han inte gjort något fel.
Vi som har körkort har lärt oss att anpassa farten efter rådande omständigheter vilket även innebär att stanna o lämna företräde även om den andra kör både fort o på fel sida.
Jag själv försvarar inte den andres agerande utan väljer att idiotförklara TS.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback