Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 18:42
  #1
Medlem
Kommer ofta på egna melodier och slingor på akustisk gitarr, men undrar om det finns något sätt att "översätta" melodierna till en pianoroll och byta gitarren mot något vst ljud.

Producerar i fl studio och har provat att spela in gitarren och sedan göra om den till midi, men när jag öppnar midi filen i FL så tar den med typ 10.000 olika småtoner och massa saker, inte alls den rena slingan bara från gitarren. Så man måste sitta och "rensa" alla småtoner vilket tar ganska lång tid

Så finns det något sätt? Måste jag köpa en elgitarr kanske och koppla in till datorn? Föredrar att skriva musik på just akustisk och det vore ett smidigt sätt eftersom att jag inte kan spela piano!
Citera
2018-05-13, 18:45
  #2
Medlem
Cabenstones avatar
Har du provat Musik Maker? Har inte så stor erfarenhet av FL-Studio, men MM skall vara enklare, och kanske är det just det som du behöver?
Skadar inte att prova. Finns en gratis version på deras hemsida, annars vet du not vart du kan hitta en
Citera
2018-05-13, 18:59
  #3
Medlem
Hur stora slingor är det? Ett lättare sätt som går snabbt om du har lite vana är helt enkelt att använda pianorollen och översätta gitarren manuellt.

Om du inte vet noter/toner etc kan du bara använda t.ex.
https://goo.gl/images/KEDkfy

Så brukar jag göra och tycker det funkar bra.
Citera
2018-05-13, 22:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thygfur
Hur stora slingor är det? Ett lättare sätt som går snabbt om du har lite vana är helt enkelt att använda pianorollen och översätta gitarren manuellt.

Om du inte vet noter/toner etc kan du bara använda t.ex.
https://goo.gl/images/KEDkfy

Så brukar jag göra och tycker det funkar bra.

Får nog bli såhär! Kanske tar tid första gångerna men kommer ju gå snabbare än att spela in mp3, skicka till datorn, göra om till midi. (Och iaf behöva rensa massa toner som micken fångat upp)

Cool idé! Då "behöver" man ju inte lära sig spela piano utan kan rita det från gitarren

Det är mest plock, skulle gissa på allt mellan 20-30 toner i en "melodi" loop
Citera
2018-05-15, 07:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickyLate
Kommer ofta på egna melodier och slingor på akustisk gitarr, men undrar om det finns något sätt att "översätta" melodierna till en pianoroll och byta gitarren mot något vst ljud.

Producerar i fl studio och har provat att spela in gitarren och sedan göra om den till midi, men när jag öppnar midi filen i FL så tar den med typ 10.000 olika småtoner och massa saker, inte alls den rena slingan bara från gitarren. Så man måste sitta och "rensa" alla småtoner vilket tar ganska lång tid

Så finns det något sätt? Måste jag köpa en elgitarr kanske och koppla in till datorn? Föredrar att skriva musik på just akustisk och det vore ett smidigt sätt eftersom att jag inte kan spela piano!

Att konvertera Audio till MIDI är en gammal frågeställning där du kommer att få många olika svar. Jag tyckte att det funkade knappt godkänt i Cakewalk när jag provade, men det är ingen funktion jag använt på länge. För mycket pillande för att få det som man vill, det går snabbare för mig att nynna in melodin på en diktafon och sedan sätta sig framför syntharna och spela in den "för hand". Jag antar att det inte är rätt lösning för dig dock.

För att göra en lång historia kort, så kommer det att funka bäst med en monofonisk och välstämd ljudkälla, i en ljudfil med så rent ljud som möjligt. Finns tutorials på youtube. För FL-studio finns det verktyg som heter Edison och NewTone som du kan prova.
Citera
2018-05-15, 23:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeSeau
Att konvertera Audio till MIDI är en gammal frågeställning där du kommer att få många olika svar. Jag tyckte att det funkade knappt godkänt i Cakewalk när jag provade, men det är ingen funktion jag använt på länge. För mycket pillande för att få det som man vill, det går snabbare för mig att nynna in melodin på en diktafon och sedan sätta sig framför syntharna och spela in den "för hand". Jag antar att det inte är rätt lösning för dig dock.

För att göra en lång historia kort, så kommer det att funka bäst med en monofonisk och välstämd ljudkälla, i en ljudfil med så rent ljud som möjligt. Finns tutorials på youtube. För FL-studio finns det verktyg som heter Edison och NewTone som du kan prova.

Ska prova det också! D.vs spela in med en bättre ljudkälla (T.ex köpa en mic till datorn och prova) det kan ju fungera bättre. Nu spelade jag bara in via mobilen och sen gjorde om, och det var ju nästan som sagt ohållbart att rensa allt sen, sen är velocityn och allt annat helt galet, tar som sagt 15-20 minuter bara att redigera det.

T.ex idag, spelade en as skön slinga med kvintackord blandat med öppna, även om jag har lite gehör så upplevde jag det som svår att översätta det till fletboarden vart mycket typ "Vänta det här vart ju fel ton, *Gå och hämta gitarren* och hålla på. Kändes som jag inte fick till det alls nå bra


Får nästan hoppas på att det kan gå via en okej mic att iaf få "Någorlunda rätt" sen göra om det till midi



Ett annat alternativ

Köpa en billig elgitarr och koppla in den till DAW då finns det (Om jag förstått det rätt) möjlighet att få in audio-tonerna direkt till midi på något sätt i pianorollen


hela syftet är att jag vill komma runt att behöva lära mig spela piano och få in allt iaf från gitarren :P
Citera
2018-06-21, 00:31
  #7
Medlem
Det finns ju tydligen midikontroller som är som en gitarr fast dom har bara tagit med 6 band

Kostar dock ca 2-3k, men fatta vad tid man skulle kunna spara genom att spela in melodierna direkt.

Har tyvärr inte hittat något hållbart sätt än som går fort för mig, mina melodier är ca 15-20 noter, är enormt frustrerande att sitta och växla mellan en bild på en hals och pianorollen :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback