Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 18:28
  #1
Avstängd
Det är fullständigt odemokratiskt att det nuvarande systemet medför möjligheten att pakta bort ett obekvämt parti och därmed även detta landets absolut viktigaste fråga - igår, idag och för en lång tid framöver.

I den här tråden diskuterar vi olika förslag till ändringar som tar bort denna djupt odemokratiska möjligheten.

A. Vad säger ni om detta förslaget: Att det partiet som får flest röster i riksdagsvalet, obehindrat ska få igenom 100% av sin politik i det partiets viktigaste fråga - och sedan kan de andra partierna fortsätta att pakta så mkt de vill kring övriga frågor?

B. Som A, men att de ej ska kunna pakta bort något parti eller någon fråga.


Vad har ni för förslag till förändringar för att få fram ett system där de andra partierna ej ska kunna pakta bort obekväma partier och därmed frågor, (bara för att man t ex måste få godhetsknarka sverige utför stupet).
Citera
2018-05-13, 18:40
  #2
Medlem
Detta ska alltså ske för att ett visst parti ska få makten... lycka till
Citera
2018-05-13, 20:28
  #3
Medlem
blobben!!!s avatar
Låter som en tvåpartistat som gör det ännu svårare att få fram folkets önskan. Hur många tror du skulle rösta på något annat än parti A eller B, vad de än tycker, när alla andra partier i praktiken blir uteslutna från att påverka politiken?

Mer direktdemokrati i specifika frågor istället för partipolitik låter mycket bättre.
Citera
2018-05-13, 21:22
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Nuvarande politiska system är till för att förändringar endast skall kunna gå i en riktning som gynnar vissa grupper i samhället. Svenskar och andra nordbor är exkluderade från positiv utveckling och ses endast som "cashcows" för det politiska etablissemanget.

Systemet med skendemokratin är utformat för att inte andra grupper än de som innehar den politiska makten ska kunna ta över den politiska ledningeng.

Vi kan ju se att det politiska etablissemanget i Sverige har lagt in en högre växel för att säkerställa att inga förändringar skall kunna ske:

-Politisk opposition förföljs med "lagar" som inte har i ett demokratiskt samhälle att göra.
-Yttrandefrihet och tryckfrihet inskränks.
-Censuren skärps för mediekanaler som inte regimen har full kontroll över ännu.
-Skatter fortsätter att öka så att den privata sfären hela tiden krymper för vanligt folk.
-Fri och rättighter inskränks
-Monopol och oligopol befrämjas av olika regelverk har statens och överstatens skydd och kan därför obehindrat flytta fram sina positioner på fristående aktörers bekostnad.
-Politisk opposition terrorstämplas och hindras på olika sätt i sin verksamhet, bland annat genom ekonomiska sanktioner från bankväsendet (detta hade inte varit möjligt i ett fritt och demokratsikt samhälle).

Så räkna inte med att svenska folket kommer att ges någon chans att rösta bort missförhållanden i landet.
Förbannat bra inlägg. Man blir mörkrädd av alla vidrigheter du räknar upp. Det är sinnessjukt att vi alla, mer eller mindre, tvingas acceptera detta vansinne. (jag skriver mer eller mindre, så att man iaf lämnar en liten öppning för ett framtida hopp om förändring till det bättre).

Vi lever sannerligen inte i någon sann demokrati. Väldigt ofritt och odemokratiskt i förhållande till hur det skulle kunna vara.


Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Låter som en tvåpartistat som gör det ännu svårare att få fram folkets önskan. Hur många tror du skulle rösta på något annat än parti A eller B, vad de än tycker, när alla andra partier i praktiken blir uteslutna från att påverka politiken?

Mer direktdemokrati i specifika frågor istället för partipolitik låter mycket bättre.
Ja, får jag välja helt fritt så väljer jag tveklöst folkomröstningar i varenda j-a fråga. (Ända ner till detaljnivå som t ex hur många lyktstolpar det ska finnas i ett givet bostadsområde).

Jag tycker att det vore mkt bättre om politikerna bara höll sig till att administrera folkets åsikter.
Citera
2018-05-13, 21:43
  #5
Medlem
papercut-ninjas avatar
Så om jag förstår dig rätt...

Socialdemokraterna blir Sveriges största parti. Socialdemokraterna anser att jämställdheten är partiets viktigaste fråga, så därför ska de nu obehindrat få lagstifta om att bolagsstyrelser ska kvoteras och andra jämställdhetspolitiska beslut, utan att tillfråga eller söka stöd hos Sveriges folkvalda, lagstiftande församling?

Du ser inga risker eller problem med detta?
Citera
2018-05-13, 22:03
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Så om jag förstår dig rätt...

Socialdemokraterna blir Sveriges största parti. Socialdemokraterna anser att jämställdheten är partiets viktigaste fråga, så därför ska de nu obehindrat få lagstifta om att bolagsstyrelser ska kvoteras och andra jämställdhetspolitiska beslut, utan att tillfråga eller söka stöd hos Sveriges folkvalda, lagstiftande församling?

Du ser inga risker eller problem med detta?
Bra att du skrev det där, jag är duktigt trött idag efter att ha suttit på FB hela natten. Det ska stå: "i det partiets viktigaste fråga - om det samtidigt är sveriges viktigaste fråga". Eftersom min frustration handlar om just detta med att sveriges viktigaste fråga, med dagens system, tyvärr tillåts paktas bort. Det jag alltså tycker ska övertrumfa allt annat, det är att sveriges viktigaste fråga ej ska kunna paktas bort.

Sedan kan man alltid diskutera hur man ska komma fram till vilken fråga som är viktigast för sverige, men som läget är nu så vet alla, SD som 7K vilken som är viktigast. Det handlar bara om vad SD respektive 7K gör med denna extrema ödesfrågan.

Sedan kan trådens läsare, om de så önskar, även ta ställning till det ursprungliga alternativ A.

Personligen kan jag tycka att det på ett sätt vore rättvist, men å andra sidan så skulle det betyda en onödig återställarpolitik när man sedan, ponerar jag nu, har fått bort S från makten.
Citera
2018-05-19, 12:05
  #7
Medlem
Epimaness avatar
Nationellt medborgarinitiativ (och då en beslutande omröstning) skulle lösa problematiken på ett elegantare sätt än det demokratiska vidundret ts föreslår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback