Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 18:13
  #1
Medlem
Hej, vem är starkast och tål mest kränkningar/ kritik av sociopater och antisocial personlighetstörning? Vem är "svagast"? Generellt?

Vem är mest fungerande? O vad är skillnaden?
Citera
2018-05-13, 18:51
  #2
Medlem
Treantprotectors avatar
Vilken jobbig trådstart, förklara skillnaden.
Citera
2018-05-13, 19:29
  #3
Medlem
gretagris123s avatar
Hej, jag har tyvärr inga bra svar på dina frågor men jag har en vän som lider av antisocial personlighetsstörning och han kan fungera väldigt normalt, han är ju väldigt annorlunda och stöter på många problem på grund av sin störning och han har stunder då det märks att han inte tänker eller känner som en frisk person men han kan även fungera normalt och ibland märker man knappt alls att han lider av det. För mig så är det ingen skillnad på att vara med honom eller med en annan vän, jag tänker oftast inte på att han lider av antisocial störning då han inte visar det så mycket. Det är förmodligen väldigt individuellt hur de är, men det känns inte som att störningen definerar honom.
Citera
2018-05-13, 21:24
  #4
Medlem
NiggaBloods avatar
En sociopat är fullständigt oberörd av kränkningar och kommentarer. Snackar du skit till en sociopat så registreras det knappt känslomässigt. En med antisocal personlighetsstörning kan känna likadant som dig av kränkningar, en med aspd behöver ej vara kall.
Citera
2018-05-13, 22:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretagris123
Det är förmodligen väldigt individuellt hur de är, men det känns inte som att störningen definerar honom.
Det är väl personligheten om något som definierar en människa.
Citera
2018-05-13, 23:07
  #6
Medlem
Sociopater är kallare och än mer likgiltiga till sin omgivning.
Underlig trådstart. Vad är det egentligen för skillnad? Båda är hemska störningar.
Citera
2018-05-14, 22:48
  #7
Medlem
PixlJunkies avatar
ASPD>Sociopati>Psykopati

Antisocial personlighetsstörning är ett mycket bredare begrepp.
Citera
2018-05-15, 12:43
  #8
Medlem
crippledmfs avatar
Som nämnt ovan, sociopati är ingen klinisk diagnos och enbart ett amerikanskt och kulturellt pseudobegrepp.

Hade en seriemördare som Kuklinski blivit utredd idag så hade han enligt dynamisk psykiatri klassificerats som en man med grav antisocialpersonlighetsstörning. Inom fängelser och rättspsykiatrisk vård används begreppet psykopatiska drag emellanåt, men inte som diagnos utan som ett hjälpmedel för vårdare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback