Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-13, 15:06
  #1
Medlem
jay.simpsons avatar
Vad blir konsekvenserna av Israels vinst i eurovision? Kommer msm våga kritisera Israel, vad blir reaktionerna i närliggande områden och länder som Palestina? Upptrappning från palestinsk håll? Utvidgade av bosättningar från Israel? Vinnaren var snabb med att proklamera att finalen nästa år hålls i Jerusalem. Vinsten kom lägligt med den eskalerade konflikten mellan Iran och Israel. Kanske eurovision officiellt tas som starten för tredje världskriget i framtida historieböcker.
__________________
Senast redigerad av jay.simpson 2018-05-13 kl. 15:08.
Citera
2018-05-13, 15:09
  #2
Medlem
lersaters avatar
Nä alla kommer glämma denna låt ganska fort.. inte förrän nästa år kommer man tänka... hmm vart går Eurovision Iår? hmm ja visst fan de va israel
Citera
2018-05-13, 15:22
  #3
Medlem
Memestars avatar
Geopolitik bör inte blandas ihop med kulturella evenemang. Jag tror inget speciellt kommer hända, detta är 4:e gången Israel vinner och Eurovision alltid hållits i Jerusalem året därpå...
Citera
2018-05-13, 15:29
  #4
Medlem
borrizs avatar
Israel har vunnit ESC tre gånger tidigare, någonting som inte engagerat någon utanför den tightaste intresseklubben.
Citera
2018-05-13, 15:48
  #5
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Geopolitik bör inte blandas ihop med kulturella evenemang. Jag tror inget speciellt kommer hända, detta är 4:e gången Israel vinner och Eurovision alltid hållits i Jerusalem året därpå...

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Israel har vunnit ESC tre gånger tidigare, någonting som inte engagerat någon utanför den tightaste intresseklubben.

Tack jag trodde att det var deras första vinst min kunskap om eurovision är begränsad.

Även om politik bör hållas utanför blir både musik och sportengagemang politiskt. Världen har förändrats sen Israels senaste vinst 98. Ni har säkert rätt och jag tar det som mer kontroversiellt eftersom jag inte kände till tidigare vinster.
Citera
2018-05-13, 15:52
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Tack jag trodde att det var deras första vinst min kunskap om eurovision är begränsad.

Även om politik bör hållas utanför blir både musik och sportengagemang politiskt. Världen har förändrats sen Israels senaste vinst 98. Ni har säkert rätt och jag tar det som mer kontroversiellt eftersom jag inte kände till tidigare vinster.
Ja, världen har förändrats. Förr så var det ett stort problem med att hålla Eurovision i Israel pga risken för terrordåd. Numera så är det inte längre någon unik risk för just Israel och troligen är risken till och med mindre i Israel jämfört med vissa andra europeiska länder pga bättre säkerhet i Israel.
Citera
2018-05-13, 15:53
  #7
Medlem
Höjas avatar
Kanske dags för sverige att inför nästa års ESC arbeta för att även Palestina får ha med ett bidrag. De ligger ju minst lika nära Europa som Israel.
Citera
2018-05-13, 16:05
  #8
Medlem
Voelsens avatar
Nästa år i Jerusalem ..

Var jag verkligen först på den bollen
Citera
2018-05-13, 16:15
  #9
Medlem
Det är faktiskt lite kontroversiellt att Israel fick vara med i år. Egentligen skall man vara med i European Broadcasting Union för att delta. Israel omorganiserade dock sitt public service nyligen och deras nya IPBC är inte med i EBU men fick ett undantag. Får väl hoppas att deras ansökan inte underkänns, annars blir det lite oklart var man skall hålla festivalen nästa år.

Libanon och Jordanien skulle i princip ha rätt att delta, men har lite svårt att vara med i samma tävling som Israel.
Citera
2018-05-13, 16:26
  #10
Medlem
holmiums avatar
Jag har alltid ansett att det är mycket märkligt att ett land i Asien kan vara med i en tävling för Europeiska länder?

Israeliska bidrag har alltid varit fruktansvärt töntiga dessutom, men det är klart Israel hör inte till Europa och har inget med Europeiska traditioner och värderingar att göra.

Om nu Eurovision skall vara öppet för länder i Asien så hoppas jag Iran ställer upp nästa år i Jerusalem.
Citera
2018-05-13, 16:56
  #11
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Kanske dags för sverige att inför nästa års ESC arbeta för att även Palestina får ha med ett bidrag. De ligger ju minst lika nära Europa som Israel.
Det handlar om att vara med i European Broadcasting Union, som även inkluderar länder som Algeriet, Egypten, Jordanien, Libanon, Libyen, Marocko och Tunisien. Och även vatikanstaten, även om jag tror de aldrig försökt delta i Eurovision.

Skälet till att dessa länder inte deltar kan nog illustreras med Libanon som exempel:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ontest#Lebanon
Lebanon has never participated in the Eurovision Song Contest. The country's broadcasting organization, Télé Liban, was set to make the country's debut at the Eurovision Song Contest 2005 with the song "Quand tout s'enfuit" performed by Aline Lahoud, but withdrew due to Lebanon's laws banning the broadcast of Israeli content.
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag har alltid ansett att det är mycket märkligt att ett land i Asien kan vara med i en tävling för Europeiska länder?

Israeliska bidrag har alltid varit fruktansvärt töntiga dessutom, men det är klart Israel hör inte till Europa och har inget med Europeiska traditioner och värderingar att göra.

Om nu Eurovision skall vara öppet för länder i Asien så hoppas jag Iran ställer upp nästa år i Jerusalem.
Eftesrom Azerbaijan är med i Eurovision så kan vi nog rätt lätt säga att Israel knappast är särskilt unika på den punkten.
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Dom Israeliska terroristerna har ju flyttat sin verksamhet till andra länder, Syrien exempelvis, dessutom så har ju Israel gått över till terrorism via proxy. Det var ju skillnad på den gamla goda tiden när Sternligan och Irgun med Menachim Begin i spetsen slaktade andra folkslag på löpande band.
Så det är säkert mycket bättre idag " i mellanösterns enda demokrati".......
Eftersom vi snackar om Eurovision och säkerhet så skiter vi fullständigt i vad som händer i länder där Eurovision inte hålls.
Citera
2018-05-13, 18:07
  #12
Medlem
Jävla skitsnack om palestiniers rätt till tillträde till EBU. De kan samsända med sina muslimska grannar.

Det kan inte israel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback