Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 14:32
  #1
Medlem
Salvatore.s avatar
Hallå FB....

Jag sitter just nu på ett problem jag skulle behöva räta ut lite frågetecken kring. Jag har en dator från 2013 och undrar om det är värt att uppgradera min befintliga eller helt enkelt köpa en ny.

Mina nuvarande specs är:

i7-2600k @ 3.40 GHz 1.90 GHz
8 Gb Ram DDR3
Nvidia Geforce GTX 770
Moderkort: ASrock p67 extreme4
Kylning : NH-D15 och diverse fläktar.
2 TB hårddisk, mekanisk.
SSD-hårdisken har kraschat.

Tyvärr kommer jag inte ihåg mitt nätaggregat.

Är det någon idé att bygga vidare på detta eller ska jag köpa en helt ny? Nu när 4k börjar bli allt vanligare finns det kanske inte så mycket mer att hämta i min nuvarande. Eller ska jag gå för en bärbar helt enkelt? Kanske inte lika mycket dator för pengarna men smidigt när man är ute och reser och vill börja jobba direkt med filerna.

Budget får helst inte överstiga 16-17 tusen. Jag sitter även på ett fint chassi från Fractal Design som mycket väl skulle kunna användas igen och även min kylare. Behöver bara fixa en polare som kan hjälpa mig bygga ihop datorn.

all input är välkommen!
__________________
Senast redigerad av Salvatore. 2018-05-13 kl. 14:41.
Citera
2018-05-13, 15:56
  #2
Medlem
Köp nytt moderkort+cpu+ram och flytta över gpu och hdd (inte ram då det ej är ecc)
Du behöver minst 64gb ram det kan du köpa billigt på t.ex. ggserverparts (svenskt) eller ebay,
Mobo skulle jag köpt ett supermicro med dubbla 2011 socklar och många ram platser, kostar max 3000kr.
Bästa cpuerna (för priset iaf) är intel xeon e5-26xx, köp två sånna kostar kanske 3000kr.
På ggserverparts kostar en 4gb ram sticka
125kr alt. 8gb för 300kr så köp efter antalet ramplatser tillgängliga (nh d15n kommer nog blocka en ram plats på varje sida)
En till nhd15 är ju också trevligt.
Moderkortet kommer vara i storleken e-atx (utökad atx) så kolla om chassit klarar av det.
Nätagget behöver ha två eps12v/atx12v (8pin för cpu) men jag skulle ändå ha bytt ut det då det antagligen är gammalt och av sämre kvalitet, så köp
https://www.proshop.se/Stroemfoersoe...aign=pricesite
Eller nåt annat med dubbla 8pin cpu.

Rekommenderar detta mobo: https://m.ebay.com/itm/SuperMicro-X9...0AAOSwny1aj-k4

Om du vill kolla upp och jämföra olika cpuer rekommenderar jag passmark.com ,kolla då på den flertrådade prestandan.

Delarna jag rekommenderade ovan ger dig många cores vilket nästan alltid används för redigering men du bör kolla upp följande:
Kräver just ditt program bra gpu-prestanda eller hög ipc (en-kärnig/trådig prestanda) ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback