Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-13, 13:47
  #1
Medlem
Har alltid haft jätteproblem med detta och har gjort att jag alltid drar mig för att dyka. Har en jättestor näsa(och näsborrar) och har alltid undrat om en sån sak kan bidra till problemet. Eller så har jag helt enkelt inte tränat att stänga luftrören till näsan? Jag vet liksom inte ens hur man gör.

Undrar om någon vet ett bra sätt att träna på det, och också var man kan köpa en bra näs-klämma! Någon som kan rekommendera en som sitter kvar på stora snoken?
Citera
2018-05-13, 13:58
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
Måste ju kunna stänga näsan - oavsett storlek.
Kan du säkert öva dig fram på.

Öva så ska du se att det kommer bli bra.
Lycka till!
Citera
2018-05-13, 14:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejellerokej
Har alltid haft jätteproblem med detta och har gjort att jag alltid drar mig för att dyka. Har en jättestor näsa(och näsborrar) och har alltid undrat om en sån sak kan bidra till problemet. Eller så har jag helt enkelt inte tränat att stänga luftrören till näsan? Jag vet liksom inte ens hur man gör.

Undrar om någon vet ett bra sätt att träna på det, och också var man kan köpa en bra näs-klämma! Någon som kan rekommendera en som sitter kvar på stora snoken?
När du drar in snor snabbt, så vibrerar det bak i svalget, tryck den delen uppåt med musklerna du har där.

Om du inte lyckas med det, så kan du istället långsamt blåsa ut genom näsan när du är under vattenytan.
Citera
2018-05-13, 15:22
  #4
Medlem
borrizs avatar
Skaffa en näsklämma för några tior:
https://www.simbutiken.se/category.html/nasklammor
Citera
2018-05-13, 16:00
  #5
Moderator
vfs avatar
Friluftsliv och vildmark --> Extremsport
/Moderator
Citera
2018-05-13, 16:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
När du drar in snor snabbt, så vibrerar det bak i svalget, tryck den delen uppåt med musklerna du har där.

Om du inte lyckas med det, så kan du istället långsamt blåsa ut genom näsan när du är under vattenytan.
Är det den muskeln som syns lite under hakan när man spänner? Försöker göra som du säger och då lyfter det upp där lite.

Har testat det där med att blåsa ut och det har funkat måttligt men bara i vissa positioner.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Skaffa en näsklämma för några tior:
https://www.simbutiken.se/category.html/nasklammor
Superbra, dessa verkar vara mer kvalitet på än den som fanns på intersport!
Citera
2018-05-13, 17:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejellerokej
Är det den muskeln som syns lite under hakan när man spänner? Försöker göra som du säger och då lyfter det upp där lite.

Har testat det där med att blåsa ut och det har funkat måttligt men bara i vissa positioner.


Superbra, dessa verkar vara mer kvalitet på än den som fanns på intersport!

Eller en:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...spin-2459e.jpg
Citera
2018-05-13, 17:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janejellerokej
Är det den muskeln som syns lite under hakan när man spänner? Försöker göra som du säger och då lyfter det upp där lite.

Har testat det där med att blåsa ut och det har funkat måttligt men bara i vissa positioner.


Superbra, dessa verkar vara mer kvalitet på än den som fanns på intersport!
Sitter och sväljer här för fulla livet för att kunna förklara hur man gör.

Alltså, om du sväljer med tom mun, så direkt efter att tungan pressats uppåt i gommen, precis efter det stänger gomseglet till för näsan. Just det momentet ska man lära sig att göra separat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback