Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-13, 12:45
  #1
Medlem
Ballickers avatar
Jaha ja, här kommer ett par riktiga nybörjarfrågor. Behöver hjälp att sätta upp en hylla och det MÅSTE bli superdupermegastabilt. Tar med så mycket info som jag har.

Jag bor i en lägenhet (fjärde våningen) i ett hus byggt 2005. Nu ska jag alltså sätta upp en IKEA-hylla (en sån här: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69048170/ ). Hyllan har måtten 119 x 28 cm och sätts med metallkonsoler på varje sida. Med fyra skruvar, 5-6 mm i diameter.

Nu vet jag inte riktigt vad det är för vägg jag har. Det är en yttervägg, men ändå så är den ihålig när jag knackar på den. Jag vet inte riktigt skillnaden mellan gips, spånskiva och lättbetong. Men knackar jag så låter det mer eller mindre helt ihåligt förutom på viss ställen där det fortfarande låter ihåligt men inte lika dovt. Ca 60 cm mellan dessa ställen. Innebär detta att det är gipsvägg med träreglar? Eller kan det vara nånting annat? Varför sätter man gipsvägg på en yttervägg (antar att det inte är gips hela vägen men ändå)? Är detta vanligt i relativt nybyggda hus?

Och sedan den obligatoriska frågan: Vad ska jag ha för plugg och skruv för detta? Hyllan är gjord för 20 kg, och jag kommer kanske ha max 10-15 kg på den. Men jag ska ha väldigt ömtåliga och (för mig) viktiga saker på hyllan, och blir SUPERNOJIG att det plötsligt ska braka. Så jag vill ha OVERKILL när det gäller plugg och skruvar. Vill försäkra mig att inget kommer gå sönder - så gärna att det håller för typ 50 kg.

Behöver jag tänka på nåt annat? Tror inte jag kommer kunna fästa saker i reglarna (om det är såna) för de sitter mitt emellan fästpunkterna för skruvarna.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Ballicker 2018-05-13 kl. 12:53.
Citera
2018-05-13, 12:54
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Ta reda på vad det är för vägg, bör finnas en fastighetsvärd eller någon att fråga. Som du beskriver det låter det som gipsvägg och då troligtvis på stålregel. Isåfall måste du ta reda på hur många lager gips och om det sitter något bakom du kan skruva i ex. en plywood eller OSB. Men som sagt, ta reda på detta först, det är avgörande för svaren du kommer få.
Citera
2018-05-13, 13:00
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Det låter som gips, inte minst då lägenheten är byggd 2005.

Nu är jag ingen snickare, dock hantverkare, och har med råd från mina kontakter alltid satt upp stuff på gipsväggar med mollyplugg.

Man borrar först hål och sen använder man en speciell tong för att pluggen ska expandera. Använser man vanlig plugg på gipsvägg (som jue oftast är ihålig bakom) så sitter sakerna inte ordentligt, åker ut, "wobblar" eller till och med faller ner.

Är det nått annat än gips så antar jag mollypluggen arbetar på samma vis eftersom det väsentliga i det du skriver är att väggen är ihålig.

Tar du med dig en av metallkonsolerna och en skruv (räcker med skruven iof) så kommer personalen hjälpa dig med mollystorlek, borrstorlek, "mollytång" osv. om du besöker nån av de stora som Hornbach eller Bauhaus. Antar du kan hyra både borr och tång för en billig sudd.

Lycka till.
Citera
2018-05-13, 13:33
  #4
Medlem
Nicke08s avatar
Den hyllan kommer inte hålla för dina vikter. Men. Du kan sätta en regel under hyllan som kommer fördela vikten och gör att det håller.
För att ta reda på typ av vägg så borrar du först med 2-3 mm borr 1-2 cm djupt. Dra ut borren och du kommer förstå vilket material väggen har.
Du måste även se till att hyllan bärs upp av reglarna inni i väggen. 99% att det är gips som har träreglar var 60:e cm.
Citera
2018-05-13, 14:01
  #5
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Den hyllan kommer inte hålla för dina vikter. Men. Du kan sätta en regel under hyllan som kommer fördela vikten och gör att det håller.
Inte ens med molly? Eller menar du att själva hyllan kommer fallera? Den ska ju hålla för 20 kg och jag kommer ha 10-15 (vill bara gardera mig att det håller för typ hur mkt som helst )
Citera
2018-05-13, 15:02
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Den hyllan kommer inte hålla för dina vikter. Men. Du kan sätta en regel under hyllan som kommer fördela vikten och gör att det håller.
För att ta reda på typ av vägg så borrar du först med 2-3 mm borr 1-2 cm djupt. Dra ut borren och du kommer förstå vilket material väggen har.
Du måste även se till att hyllan bärs upp av reglarna inni i väggen. 99% att det är gips som har träreglar var 60:e cm.

99% träreglar 60 c/c i ett flervåningshus från -05 säger du? Nej du, där har du fel. Skulle säga 99% stålreglar 45 c/c. Detta hjälper dock föga då det endast är en del av sanningen, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Inte ens med molly? Eller menar du att själva hyllan kommer fallera? Den ska ju hålla för 20 kg och jag kommer ha 10-15 (vill bara gardera mig att det håller för typ hur mkt som helst )

TS du har fått en del råd men inget som hjälper dig innan du vet väggens konstruktion. S.k. molly (ett namn för en expanderskruv avsedd för skivväggar) kan vara bra men förutsätter att du vet hur många skivlager du har. Sluta lyssna på råd innan du vet förutsättningarna, annars kommer din hylla och allt på den sluta på golvet...
Citera
2018-05-13, 22:20
  #7
Medlem
Nicke08s avatar
Jag kan självklart ha fel.
Min tes är att ytterväggen är gjord av utfack i betong. Sen har man lagt på 95cm isoleringsskikt uppreglat med träreglar 90cc med fuktspärr. Klätt med gips.

Om man lyckas få konsollerna att fästa direkt i regelverk så kommer det hålla. Men sannolikt blir det att fästa med gipsplugg och då anser jag att det blir för klent.
Citera
2018-05-13, 22:26
  #8
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Själva konsolerna är inre optimala för Molly jag skulle fördedragit en annan modell så hyllan har lite mer yta att fördela vikten på . Större konsoler L modell eller liknande.
Citera
2018-05-13, 22:26
  #9
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Inte ens med molly? Eller menar du att själva hyllan kommer fallera? Den ska ju hålla för 20 kg och jag kommer ha 10-15 (vill bara gardera mig att det håller för typ hur mkt som helst )
Om du monterar dessa konsoller i gips med nämda plugg så blir det problem.
Avståndet mellan hålen i resp konsoll är väldigt kort. Det innebär att stor belastning på en liten yta kommer att ske. Gips klarar inte det enligt min uppfattning.
Det krävs att konsollerna monteras i bärande reglar.
Citera
2018-05-14, 11:52
  #10
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Om du monterar dessa konsoller i gips med nämda plugg så blir det problem.
Avståndet mellan hålen i resp konsoll är väldigt kort. Det innebär att stor belastning på en liten yta kommer att ske. Gips klarar inte det enligt min uppfattning.
Det krävs att konsollerna monteras i bärande reglar.
Ah, fattar.

Har tidigare haft en LACK-hylla där; sämsta möjliga kvalitet. Men den sitter som berget med vanlig universalplugg. Men precis som ni tidigare skrivit så har det börjat glappa, därav att jag vill byta då jag inte vågar sätta tunga saker på den.

Om jag uppgraderar nya hyllan till en sån här:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49885348/

Med dessa konsoler:
https://www.ikea.com/se/sv/catalog/p...472/#/80167473

Borde det funka bättre då? Där är ju skruvhålen minst 25 cm mellan varann. Borde vara lugnt med molly då väl? Kan ju dessutom ha en tredje konsol i mitten då (Piss-IKEA är lite oklara på om detta behövs eller inte - de säljer den med två konsoler men skriver i instruktionerna att det ska vara tre om det inte ska böjas i mitten......)

Och jag kommer ha svårt att få in det i en regel. Dessutom vet jag inte om det är trä eller metall. Lite svårt att ta reda på just nu. Föreningen har noll koll, och det står inte nånstans. Så det enda jag kan göra är att borra en massa hål antar jag.
__________________
Senast redigerad av Ballicker 2018-05-14 kl. 11:56.
Citera
2018-05-14, 12:28
  #11
Medlem
scontris avatar
Har du tur sitter det plyfa eller osb bakom gipset och då är det bara att dra skruven rakt i. Märk ut var skruvarna ska sitta sen provar du helt enkelt bara att skruva i skruven i väggen, du märker om det drar eller inte. Drar det så är det bra, drar det inte så borrar du upp hålet med 10:ans borr och sätter i Molly istället. Fyra Molly klarar utan problem din hylla.
Citera
2018-05-14, 13:00
  #12
Medlem
Ta bort sockeln och borra ett hål så får du reda på vad det är för vägg.

Jag skulle lätt sätta upp den hyllan med fyra expanderskruvar om det var enkelgips och inte vara det minsta orolig.
Hade med stor sannolikhet bara fäst det i dom övre skruvhålen också.
Det är inga monstervikter du ska ha på så två expandet kommer räcka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback