Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-31, 08:50
  #13
Moderator
Popesizes avatar
I förra veckan (eller veckan innan) så portades en kund från sin lokala seriebutik, eftersom han frågade efter Jawbreakers, om jag minns allt rätt.

D&C uppmärksammar det hela här. https://youtu.be/RlugS8VlUo8

Det här är ju absurt! Han har inte betett sig otrevligt eller något. Men blir portad för att han tycker fel.

Tänk er själva att er närmsta seriebutik vägrar serva er för att ni vill läsa en viss typ av serie.
Citera
2018-06-08, 21:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakitu
Många större bolag har tydligen förlorat massor av pengar då ingen vill köpa Fantomen som transsexual HTBQ-kämpe som slåss mot polska nationalister. Hursomhelst så ska Diversity and Comics intervjuas av en person ansluten till den podcasten jag lyssnar på, så jag ska länka till det så fort det släpps.
Vilka större bolag har förlorat pengar på det numret, och hur mycket är egentligen massor?
Med tanke på att det numret ska ha sålt 30 % mer än vad ett nummer av Fantomen brukar göra, så tycker jag inte det låter som att ingen vill läsa det.
Citera
2018-06-10, 21:04
  #15
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wombat1000
Vilka större bolag har förlorat pengar på det numret, och hur mycket är egentligen massor?
Med tanke på att det numret ska ha sålt 30 % mer än vad ett nummer av Fantomen brukar göra, så tycker jag inte det låter som att ingen vill läsa det.
Jag har för mig att IDW förlorade närmare 90% i inkomster från 2016 till 2017.
https://www.bleedingcool.com/2017/09...ancial-report/
(OBS gå inte in på länken utan en rejäl adblocker. Bleeding Cool's reklamer är inte nådiga mot din dator )

Publicity stunts säljer väl nästan alltid lite mer än det normala. Frågan är väl mer hur många som väljer att fortsätta köpa tidningen.

Det var till exempel många som köpte inledningen till Secret Empire, när Captain America säger "Hail Hydra".
Men majoriteten verkar ha avskytt detta tilltag. Och eventet gick från ca 163.000 utskeppade nummer i början till ca 86.000 vid det sista. För ett megaevent som detta, så var detta riktigt dåliga siffror.

Någon av höjdarna på Marvel, minns inte exakt vem, lär ha sagt att ett argt fan, är ett engagerat fan.
Men ett fan som är argt för länge, kan också sluta vara ett fan.

Så för att jämföra med det omtalade Fantomennumret, så är väl frågan om det får tidningens siffror att lyfta 20-30% över lag. I såna fall var det nog ett bra drag. Om det där emot blir så att tidningens siffror sjunker efter detta lilla tilltag, så var det inte ett smart drag. Men än är det nog för tidigt att säga något om det
Citera
2018-09-30, 11:24
  #16
Moderator
Popesizes avatar
Lite tyst i tråden på sista tiden.
Comicsgate rullar vidare och ett flertal crowdfundingkampanjer för egenproducerade serietidningar pågår i dess namn. Sammantaget beräknas de ha samlat ihop runt två miljoner dollar. Meyer har dessutom påbörjat utskicket av sin andra graphic novel Iron Sights, vilken har börjat ramla in hos de som stöttat utgivningen. (Jag väntar fortfarande på mitt exemplar, men då det innehöll en poster också, och är oversea så förstår jag om det tar ett tag extra)

Men här är nog den största nyheten på ett bra tag. Richard Meyer AKA Diversity and Comics stämmer nu Mark Waid på 75000$ för tortious interference with contract, defamation, and exemplary damages. Efter att Waid kontaktade Antarctic press och fick dem att avbryta den tänkta utgivningen av Jawbreakers Lost souls.

Mer information här: https://boundingintocomics.com/2018/...rs-lost-souls/
Citera
2019-04-16, 20:48
  #17
Moderator
Popesizes avatar
Fick Jawbreakers: Lost Souls för en vecka sen. Har dock inte hunnit läsa den ännu.

Men I fallet Meyer vs Waid börjar det hända lite. Det har släppts dokument från lite olika förhör med Mark Waid och ägarna av Antarctic Press, tillsammans med olika bevis, vilka innehåller utdrag från textmeddelanden, mailkonversationer, skärmdumpar från sociala medier samt en transkribering från en frågestund med Mark Waid från ett seriekonvent i Houston, Texas.
Alla protokoll från detta fall går att få tag på här: https://www.courtlistener.com/docket.../meyer-v-waid/
(De senaste är längst ned på sidan)

Vill ni slippa läsa, så går Nick Rekieta igenom fallet i två (långa) livestreams på sin Youtubekanal
Del 1 https://youtu.be/t1EA9iJnMpo (börjar efter ca en timma och tjugo minuter in i klippet)
Del 2 https://youtu.be/hTysOMa5PSo (börjar efter ca 29 minuter)

Det verkar ganska uppenbart att Mark Waid visste vad han gjorde när han kontaktade Antarctic Press. Om han visste att det var olagligt, låter jag vara osagt. Men om inte annat så verkar det som om han blev varse om det ganska snart

Så här i efterhand är det smått komiskt att se hur en man kan få nästan hela amerikanska serieindustrin att gå i taket genom att läsa tidningarna i sin bil och filma med med sin mobiltelefon.
Citera
2019-05-17, 14:05
  #18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Helsjukt hur de kreativa branscherna verkar ha en naturlig dragning åt stalinism. Det rimmar mycket illa med den uppblåsta liberala självbilden.
Citera
2019-10-25, 00:58
  #19
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Efter att ha kollat lite online kring detta så är det ju uppenbart att diverse professionella manusförfattare och tecknare ballat ur totalt. Och då menar jag inte med SJW-grejen, vill Disney göra sånt så får de väl göra det, men hur de bahandlar och skriver om folk som helt enkelt tycker att de nuvarande serietidningarna är skit. Kallar folk som helt uppenbart inte är nazister för just nazister, talar om våld och om att tysta folk etc. Förstår faktiskt inte hur Marvel och Disney kan låta det fortgå. Det ser extremt illa ut.

Med nya Avengers verkar de ju i princip erkänt att det var mindre lyckat att gå full SJW, så varför inte täppa igen käften på personal som aktvit skrämmer bort ens kundbas?
Imiron får ursäkta för notisen h*n får här. Men jag vill lyfta just den här saken, eftersom det är ett av ursprungen till Comicsgate.
Och under året, så har jag fått se det med egna ögon och vad det faktiskt gör med försäljningen.

Vi börjar från början, vilket torde vara någon gång i juli/augusti förra året.
Dynamite Comics släpper sin titel Elvira Mistress of the dark av David Avallone och Dave Acosta.
Strax därpå får youtubern Professor Geek tag på ett nummer som han recenserar och ger ett mycket gott betyg. Han nämner i förbifarten att trots att många författare är vänstervridna, så är det inget som märks i tidningen. Avallone låter Elvira fortfarande ha kvar sin fräcka stil med sexuella anspelningar, så som karaktären är och har varit. Inga superhjältar direkt. Men en kul historia.

Tidningen går bra, med indiemått mätta. Och låg ganska snart stadigt på knappt 10.000 sålda ex till butikerna plus/minus några hundra per nummer (nummer ett och två fick till och med en andra tryckning i november, vilket är ovanligt för indie-serier)

Professor Geek fortsätter med sina recensioner av tidningen i takt med utgivningen, och fortsätter att ge den bra betyg.
Nåja någon gång under den här tiden, så får författaren David Avallone reda på professorns recensioner. Och eftersom professorn, förutom att anse sig själv vara en del av det hemska Comicsgate så har han också prisat tidningen för att inte vara vänsterfeministiskt vriden. Som den självutnämnda feminist Avallone är, så bestämde han sig för att, i nummer sju, ge en släng av sleven åt en recensent som hela tiden prisat serien och fått folk att börja köpa den -Däribland undertecknad.

Avallone går dessutom ut i Bleeding Cool och skryter om detta.

Professor Geek kommenterar naturligtvis detta i och med nästa recension av Elvira. Det är uppenbart vem Avallone syftar på, med karaktären "Geekbully". Professor Geek ger upp tidningen från och med det numret. Och det gör många andra också tydligen. Om det är i sympati med Geek eller får nog av liknande eller andra anledningar låter jag vara osagt.
Men när nummer åtta släpps, så är det drygt 1000 stycken färre nummer som beställs av butikerna. Det är en minskning med 10%!
Ytterligare 5% färre tidningar beställes i och med senaste numret, dvs nummer nio.
Så på två månader och lika många nummer, så förlorar Elvira Mistress of the dark ca 15% och dryga 1400 läsare. Bara för att författaren var tvungen att visa hur rättänkande han är.
Congratulations Avallone -You just played yourself!

Det här är en sån sak som är anledningen till att Comicsgate startade för ca tre-fyra år sen.
Citera
2019-10-25, 11:32
  #20
Medlem
tjockballes avatar
Har läst igenom hela tråden men fattar fortfarande inte vad stötestenen är här?
Vad är det som gör Jawbreakers så hemsk? Hyllar dom rasism, Hitler, KKK?
Finns ett sample någonstans?
Citera
2019-10-25, 15:56
  #21
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockballe
Har läst igenom hela tråden men fattar fortfarande inte vad stötestenen är här?
Vad är det som gör Jawbreakers så hemsk? Hyllar dom rasism, Hitler, KKK?
Finns ett sample någonstans?
Vad som gjorde Jawbreakers så hemsk är att den skrevs och tecknades av personer med "fel" åsikter. Meyer, Malin, Smith eller Van Sciver är vare sig rasistiska eller hyser främlingsfientliga åsikter. Men vad de är, är positiva till President Trump och mot identitetspolitik.

Jag lägger upp en länk till recension från Youtube, så får du se exempel på hur serien ser ut.
Det är absolut inget mästerverk. Det är bara en vanlig graphic novel om ett gäng legosoldater med superkrafter.
(Men så som det har låtit från en del, så var det Mein Kampf i serieformat. )

https://youtu.be/Q2BSunzf1nA
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback