Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-12, 22:51
  #1
Medlem
fabhairdays avatar
Som någon som primärt tränar för styrka, finns det någon anledning att klämma in bicepscurls på slutet av ett mark-pass?
Jag har extremt svårt att finna motivation för dessa övningar, och kör då hellre någon extra ryggövning.
Missar jag någonting som kunde vara till nytta för mig i bänk/mark?
Citera
2018-05-12, 22:59
  #2
Medlem
DaChiefs avatar
Man använder armarna i bänkpress så teoretiskt sett borde de kunna vara flaskhalsen i bänk.

Även om triceps används mer än biceps i pressövningar (ja biceps används, stabilisering).

Bröstmuskulaturen arbetar ofta i kedjan pectoraler, främre deltoideus, biceps. Om man tränar för styrka bör denna kedja vara extremt stark. Jag tror att ju större kraft du har i en björnkram, desto tyngre kan du lyfta.

En björnkram liknar dock mer cable flyes och där samarbetar just bröst, främre axlar och biceps. Men en starkare helhet totalt ger en starkare grund.
Citera
2018-05-12, 23:08
  #3
Medlem
fabhairdays avatar
Håller givetvis med om det du säger, men är det värt att lägga tid på att köra isoleringsövningar för biceps, eller räcker det att ibland köra undergrepp vid tex skivstångsrodd eller lat pulldown?
För mig verkar det som att bicepsen växer mer än någon annan muskel, trots att den inte får någon direkt träning..
Citera
2018-05-12, 23:08
  #4
Medlem
Wachtmans avatar
Du tränar biceps i diverse överkropp- och ryggövningar, därtill rodd, bänk, chins etc. Om du kör ett redigt överkroppspass behövs egentligen inte en isolerad övning för biceps, om inte maximal effekt eftersökes vill säga. Personligen kör jag sällan biceps isolerat.
Citera
2018-05-12, 23:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Man använder armarna i bänkpress så teoretiskt sett borde de kunna vara flaskhalsen i bänk.

Även om triceps används mer än biceps i pressövningar (ja biceps används, stabilisering).

Bröstmuskulaturen arbetar ofta i kedjan pectoraler, främre deltoideus, biceps. Om man tränar för styrka bör denna kedja vara extremt stark. Jag tror att ju större kraft du har i en björnkram, desto tyngre kan du lyfta.

En björnkram liknar dock mer cable flyes och där samarbetar just bröst, främre axlar och biceps. Men en starkare helhet totalt ger en starkare grund.

Bullshit... Cable flyes är för övrigt den bögigaste övningen. Det är alltid viktigare att stärka bakre delen av kroppen än främre, dels för att musklerna på baksidan av kroppen är större och har högre styrkepotential och dels för att många av dessa muskler utgör grunden för en god hållning och funktionell kropp.

Nej fabhairday, du behöver inte isolera någonting. Fortsätt öka i vikt och repsantal i baslyften! Enda vettiga skälet att isolera är om man vill stärka eller växa en enda muskelgrupp och inget annat (bortsätt från rehabiliteringsträning). Kroppen är gjord för att jobba som en enhet.
Citera
2018-05-12, 23:56
  #6
Medlem
fabhairdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Nej fabhairday, du behöver inte isolera någonting. Fortsätt öka i vikt och repsantal i baslyften! Enda vettiga skälet att isolera är om man vill stärka eller växa en enda muskelgrupp och inget annat (bortsätt från rehabiliteringsträning). Kroppen är gjord för att jobba som en enhet.

Isolerande övningar kan ju vara kul, kör gärna face pulls eller cable tricep extension, FP för att baksida axlar ska haka med och CTE för bänken. Bicepscurls är dock för mig ett helt annat djur..
Citera
2018-05-13, 00:02
  #7
Medlem
S.O.Stolps avatar
Eller, träna armar, vad fan är det?

(FB) Träna armar, vad fan är det?
Citera
2018-05-13, 00:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabhairday
Som någon som primärt tränar för styrka, finns det någon anledning att klämma in bicepscurls på slutet av ett mark-pass?
Jag har extremt svårt att finna motivation för dessa övningar, och kör då hellre någon extra ryggövning.
Missar jag någonting som kunde vara till nytta för mig i bänk/mark?

Kan vara skadeförebyggande för marken (starka biceps gör att risken blir mindre att man sliter av dessa då man kör tunga marklyft)...
Citera
2018-05-13, 00:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabhairday
Isolerande övningar kan ju vara kul, kör gärna face pulls eller cable tricep extension, FP för att baksida axlar ska haka med och CTE för bänken. Bicepscurls är dock för mig ett helt annat djur..

Det intressanta är dock att man i studier har observerat att isoleringsövningar inte bidrar till någon ökad styrka eller muskelmassa när testsubjekten redan tränar de fokuserade musklerna direkt genom basövningar. Ingen studie har kunnat påvisat att enledsövningar tillför någon som helst styrka eller hypertrofi utöver riktig träning. Sen om man tycker det är kul att lalla runt är en annan femma... Den ökade risken för överträning och slitskador är också något att ha i åtanke.
Citera
2018-05-13, 00:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveHugeBoobs
Kan vara skadeförebyggande för marken (starka biceps gör att risken blir mindre att man sliter av dessa då man kör tunga marklyft)...

Eller så tränar man marklyft med konventionellt grepp (handflatorna mot sig). Då stärker man hela kroppen, inklusive grepp och underarmar, på ett sätt som praktiskt taget omöjliggör bicepsslitningar.
Citera
2018-05-13, 00:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveHugeBoobs
Kan vara skadeförebyggande för marken (starka biceps gör att risken blir mindre att man sliter av dessa då man kör tunga marklyft)...
Har mera att göra med rörligheten i biceps skulle jag vilja påstå.
Dvs att inte ha korta biceps.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-05-13 kl. 00:52.
Citera
2018-05-13, 08:19
  #12
Medlem
gemenemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Eller så tränar man marklyft med konventionellt grepp (handflatorna mot sig). Då stärker man hela kroppen, inklusive grepp och underarmar, på ett sätt som praktiskt taget omöjliggör bicepsslitningar.

Självklart ska man träna med konventionellt grepp, så långt det går. Det kommer en tid i allas träningskarriärer när greppet kommer faila innan du taxar ryggen ens nämnvärt, iaf om du tränar med tunga vikter och 3-6 reps. Då kan man köra alternative grip men det kan tära en bicep som någon sa (vilket iofs är minimal risk, sålånge du inte marklyfter typ 300kg) och skapa imbalans i axlar då ena sidan är pronerad. Så inget jag gör personligen.

Sen finns hook-greppet, där du sätter tummen innanför långfingret och det är oerhört stabilt grepp men som gör förjävla ont i början innan man vant sig Är som ett urstarkt konventionellt grepp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback