Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 19:30
  #1
Medlem
Har ätit Citalopram 20 mg sedan 2006. Var runt 2012 nere på 10 mg, men fick gå upp till 20 mg igen efter 10 månader. Mellan 2006 och 2012 kan jag säga att medicinen var något av det bästa som hänt mig i vuxet liv. Dels blev jag mindre depressiv och mindre påverkad av social fobi. Efter varit nere på 10 mg funkade inte medicinen lika bra när jag var åter på 20 mg. Men, jag tog mig framåt. Allt funkade!

Efter lite avvägningar i samråd med läkare ökade jag dosen ett steg i februari i år. Bytte också från Citalopram till Escitalopram. Fick effekt efter en månad. Gick inte ner mig lika mycket i mina tankar. Lite oroligare sömn fick jag dock så läkaren föreslog Mirtazapin 15 mg inför natten. Den funkade väldigt bra och jag sov som stock och fick en viss ytterligare effekt mot det negativa. Av en anledning tog läkaren bort Mirta efter en månad. Sedan när jag varit utan i två veckor satte han in den igen. Nu funkar de 15 mg inte lika bra efter en vecka. Visst jag sover hårdare, men jag har lite oroligare sömn än förra perioden jag tog dem.

Ibland ångrar jag att jag höjde dosen i februari till 15 mg Escitalopram. Den positiva effekten har inte varit revolutionerande på något sätt. Jag hade heller inga direkt sömnproblem med Citalopram. Kunde leva och verka normalt... Visst var jag mer vissen då och då. Gick också lite mer ner mig. Men, det var hanterbart.

Frågan är vad jag ska göra nu. Ligga kvar på den här medicineringen ett tag eller byta? Och byta mot vad inspirerar fall? Jag har känslig kropp och får kraftiga insättnings- och utsättningssymptom. Läkaren pratar om Venflaxine. Vet inte om jag orkar utsättningssymptomen och sedan insättningssymptom. Har precis trappat in och ut Mirtazapinen...

Suck och beklagan...
Citera
2018-05-12, 21:06
  #2
Medlem
Först och främst bör du inte ta SSRI. Dom är dom sämsta. Först ska du träna, och äta en bra kost, sedan om du behöver något, så tar du amfetaminer, för att bli mer produktiv, och tar tag i ditt liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback