Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-05-14, 15:37
  #49
Medlem
Köp en Golf! Du får en ny för 190.000kr dock värt att lägga 15.000kr för automatlåda.

Ska du pendla långa sträckor varje dag borde adaptiv farthållare vara en stor prio för dig.

Och vill du ha en bekymmersfritt ägande bör du satsa på att köpa en ny bil enligt mig.

Ut och provkör och läs recensioner!

https://www.autocar.co.uk/car-review...on-2017-review

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/vo...tchback/review

https://www.carwow.co.uk/volkswagen/golf
Citera
2018-05-14, 20:57
  #50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men för sakens skull, vilken tysk tillverkare i samma prisklass tillverkar fler bilar av motsvarande modell jämfört mot valfri fransk?

Det handlar varken om prisklass eller antal tillverkade av en modell. Det handlar om att tysk bilindustri historiskt varit så starkt att de har nått en så hög utvecklingsnivå att de generellt kan leverera mer kostnadseffektivt än andra länders bilindustri. Kvalitet per krona alltså, vilket är måttet på totalekonomi. En tysk sportbil är bättre än en fransk sportbil till samma pris. En tysk småbil är billigare än en fransk småbil av samma kvalitet. Undantag kan finnas.

Läs om tysk bilindustri här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Automo...try_in_Germany
Se även länklistan där.
Citera
2018-05-15, 16:34
  #51
Medlem
Tack till alla er som gav råd och hjälpte till!

Det blev till slut en ny Volvo V40 D3, väldigt nöjd!

Hoppas dom bara inte bannlyser Euro 6 Diesel bilar inom 10 år.
Citera
2018-05-15, 16:36
  #52
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Tack till alla er som gav råd och hjälpte till!

Det blev till slut en ny Volvo V40 D3, väldigt nöjd!

Hoppas dom bara inte bannlyser Euro 6 Diesel bilar inom 10 år.

Det kan du känna dig säker på.

Men då har du inte kvar din Sossecontainer ändå så. Då heter landet Norra Kalifatet.
Citera
2018-05-15, 19:34
  #53
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Tack till alla er som gav råd och hjälpte till!

Det blev till slut en ny Volvo V40 D3, väldigt nöjd!

Hoppas dom bara inte bannlyser Euro 6 Diesel bilar inom 10 år.


Kul att Du valde en Volvo! Äger själv en V40 T3 2017.

Någon rolig extrautrustning eller en basutrustad?
Citera
2018-05-15, 20:52
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Kul att Du valde en Volvo! Äger själv en V40 T3 2017.

Någon rolig extrautrustning eller en basutrustad?

Min budget var riktigt tight även om försäkringen och servicen blev otroligt billig (108kr per månad under 3 år respektive 150 kr per månad under 3 år) så det blev endast en digital förardisplay.

Annars än det så fick jag tors-LED-hammare som lampor, 7' navigation display och sensor där bak som erbjudande.

Allt blev på 249 000.
Citera
2018-05-16, 11:09
  #55
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Min budget var riktigt tight även om försäkringen och servicen blev otroligt billig (108kr per månad under 3 år respektive 150 kr per månad under 3 år) så det blev endast en digital förardisplay.

Annars än det så fick jag tors-LED-hammare som lampor, 7' navigation display och sensor där bak som erbjudande.

Allt blev på 249 000.

Låter väl riktigt schysst, lycka till med bilen och kör försiktigt!
Citera
2020-05-14, 17:29
  #56
Medlem
Mittpunkts avatar
Bumpar den här tråden då jag önskar rådgivning från folk som pendlar

Jag ska pendla 15 mil per dag (75 mil per vecka). Motorväg (110-väg) hela vägen till jobbet och sedan en 50-väg 200-300 meter från avfart till jobb. 45-50 min körning till jobbet.

Har nu en Seat Leon 1,6 Stella där jag kan köra upp emot 65 mil på full tank 55L men jag söker mig en ny bil nu.

* Vill ha komfort
* Låga soppakostnader
* Driftsäker

Vill köpa en bil som gått 4500-6000 mil och det ska vara automat och farthållare.

Tittar just nu på en Volvo V60 diesel mellan 130-150k där jag kan köra nästan 100 mil på full tank. Tittar också på V50 diesel.

Är annars lite förtjust i VW golf.
Citera
2020-05-15, 01:39
  #57
Medlem
glajarns avatar
Efter att ha läst denna tråden så är det väldigt många som är skeptiska till Citroen?
Jag pendlar 20 mil om dagen. När jag skulle införskaffa mig en bil så ville jag ha en som gick billigt då 20 mil gör en ganska stor kostnad i plånboken. Jag började kolla upp citroen och läste mycket skit om dessa bilar men oftast så var det dom äldre modellerna det gällde då jag läste om citroen.

Till slut så bestämde jag mig för att köpa en nyare årsmodell och bilda mig en egen uppfattning om dessa bilar. Om man tänker på allt skit jag läste om citroen så skulle jag aldrig ha köpt en Citroen😏
Har nu haft denna bil i 8 år och kört strax över 30.000 mil själv och jag ångrar mig inte en dag att jag köpte denna bil. Den går otroligt billigt och servicen har varit billig.
Tack vare att den går så billigt så har avdragena som jag gör på deklarationen varje år gjort att jag får tillbaka på skatten och dom pengarna räcker till diesel kostnaden hela året som jag pendlar till och från jobbet.
Jag har i alla fall fått ändra min uppfattningen om just Citroeng i alla fall. Jag hoppas bilen hänger med många år till. Den rullar fotfarande och har inte haft några problem med bilen under alla år jag ägt bilen.
Jag har i alla fall varit jävligt nöjd med bilen sen har jag förståelse för att vissa kanske inte gillar citroen. Man får bilda sig sin egen uppfattning och inte gå efter vad andra skriver.
Milkostnaden på denna bilen med inköpet, service kostnaden, skatt, försäkring och värdeminskningen har varit otroligt låga milkostnader på denna bil, då har jag räknat med alla utgifter jag har haft på denna bil.
Har sparat alla kvitton på allt jag har lagt ut på bilen. Så jag är en nöjd citroen ägare i alla fall.
__________________
Senast redigerad av glajarn 2020-05-15 kl. 01:45.
Citera
2020-05-17, 16:37
  #58
Medlem
Gooodfellas avatar
Hej på er. Måste om ett par månader införskaffa en ny bil pga flytt. Kommer pendla ca 40 mil i veckan, mestadels motorväg. Jag kommer ha möjlighet till laddstolpe på jobbet så funderar på om en hybrid som klarar typ 50km på el kan vara att föredra? Satsa på att köpa nytt eller några år begagnat? Har ni några tips på bilar som kan passa mig?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback