Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-12, 19:04
  #1
Medlem
Tjena! Är fullständigt ny när det gäller bilar och dess komponenter.

Kommer att pendla cirka 350 km per vecka fram och tillbaka mellan en storstad och en liten by.

Mitt mål med att köpa en bil är att behålla den under en lång period (7+ år) och hoppas att den inte går sönder för ofta i början pga mina sträckor. Jag är medveten att bilen förlorar i värde och är ingen bra investering.

Budget: 180.000~ (kan öka till 200 000 om det finns bättre alternativ för 20~k mer)

Jag har själv kollat på Volkswagen Polo (ny), Volvo V40 (begagnad 2015+ årsmodell, ny kan köpas om det är anses vara mer värt) eller en Citroen C4 Cactus (ny).

All rådgivning är tacksamt eftersom jag inte vet ett skit om vad som är bäst.
Citera
2018-05-12, 19:26
  #2
Medlem
Jag skulle dissat franska bilar. Ska man köra mycket som du ska göra hade jag satsat på komfort och ekonomi. Vill man ha goa säten är Volvos i värdklass.

Jag skulle satsat på en V60 eller V70 2015 års modell eller nyare. Det hittar du för din budget. D4 motorn är slitstark. Hade satsat på automatlåda oxå. Ska det bara vara snorbilligt ägande så kanske ny Toyota Aygo eller liknande vara ett alternativ. Men ska man åka mycket så får man unna sig lite komfort och säkerhet.

Jag röstar för Volvo V60 D4 automat. Har du inget emot manuell låda och tröttare motor. Då får du säkert en V70 V60 S60 D2 med färre mil på mätaren för samma peng, Får du en 2017 till o med.
Citera
2018-05-12, 20:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
Jag skulle dissat franska bilar. Ska man köra mycket som du ska göra hade jag satsat på komfort och ekonomi. Vill man ha goa säten är Volvos i värdklass.

Jag skulle satsat på en V60 eller V70 2015 års modell eller nyare. Det hittar du för din budget. D4 motorn är slitstark. Hade satsat på automatlåda oxå. Ska det bara vara snorbilligt ägande så kanske ny Toyota Aygo eller liknande vara ett alternativ. Men ska man åka mycket så får man unna sig lite komfort och säkerhet.

Jag röstar för Volvo V60 D4 automat. Har du inget emot manuell låda och tröttare motor. Då får du säkert en V70 V60 S60 D2 med färre mil på mätaren för samma peng, Får du en 2017 till o med.

Jag är inte ett stort fan utav "kombi" bilar (förutom C4an som kanske e en halv-kombi). Jag vill att den ska vara ekonomisk och fungera bra men hatar "avlånga" bilar. Däremot kan jag tänka mig en begagnad S60 men då ligger en sådan bil precis vid min budget (kanske t.o.m 200 000+?)

Varför rekommenderar du inte en V40 istället för en V60?

Dessutom så glömde jag säga att jag kommer köra runt 120km/h om det nu är relevant.
__________________
Senast redigerad av Doario 2018-05-12 kl. 20:06.
Citera
2018-05-12, 20:06
  #4
Medlem
I din situation skulle jag ha satsat på komfort och ekonomi. D.v.s. en C4 Cactus med advanced comfort-sätena och progressive hydraulic cushions.

Polo är ett högriskprojekt. Få nya bilar från VAG som inte haft något alvarligt konstruktionsfel.

Volvo är dyra att äga. Servicekostnaderna är nästan dubbla jämfört med Volkswagen, Toyota, Citroën m.fl. Googla på Volvo och servicekostnader.
Citera
2018-05-12, 20:06
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Jag är inte en stor fan utav "kombi" bilar (förutom C4an som kanske e en halv-kombi). Jag vill att den ska vara ekonomisk och fungera bra men hatar "avlånga" bilar. Däremot kan jag tänka mig en begagnad S60 men då ligger en sådan bil precis vid min budget (kanske t.o.m 200 000+?)

Varför rekommenderar du inte en V40 istället för en V60?

Dessutom så glömde jag säga att jag kommer köra runt 120km/h om det nu är relevant.

En V.40 skulle vara jättebra komfortmässigt för dig. Antar att de är rätt driftsäkra också. Vill du komma billigare undan så finns ju Toyota Yaris och den motsvarar Polon. En Polo hade jag inte köpt då jag sett baksidan med VW, dess driftsäkerhet är synnerligen tveksam, vilken inte Toyotas är. Även Volvo har väl rätt bra driftsäkerhet, men där blir nog ägandet lite dyrare.
Citera
2018-05-12, 20:09
  #6
Medlem
dwgs avatar
Skulle satsa på större bil vid pendling, då dom är lite tystare och skönare.

Ge fan i att kolla på franskt.

Passat, v60, v70, skulle jag sattsa på.

Kör passat nu och är nöjd, inget att klaga på förutom att.

-Dålig lager lack på bilen tål inte stenskott och framrutan tål inget.
Har haft bilar som har gått många mil och har haft mindre slitage på rutan.
Min har gått ca 5500 och är från -16

Skoda innan körde den till 11000 mindre slitage jämfört med passat (på de ovan) på samma väg. Pendlar ca 14 mil dagligen + ex antal mil i tjänsten

Ny bil snart igen
Citera
2018-05-12, 20:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
En V.40 skulle vara jättebra komfortmässigt för dig. Antar att de är rätt driftsäkra också. Vill du komma billigare undan så finns ju Toyota Yaris och den motsvarar Polon. En Polo hade jag inte köpt då jag sett baksidan med VW, dess driftsäkerhet är synnerligen tveksam, vilken inte Toyotas är. Även Volvo har väl rätt bra driftsäkerhet, men där blir nog ägandet lite dyrare.

Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Skulle satsa på större bil vid pendling, då dom är lite tystare och skönare.

Ge fan i att kolla på franskt.

Passat, v60, v70, skulle jag sattsa på.

Kör passat nu och är nöjd, inget att klaga på förutom att.

-Dålig lager lack på bilen tål inte stenskott och framrutan tål inget.
Har haft bilar som har gått många mil och har haft mindre slitage på rutan.
Min har gått ca 5500 och är från -16

Skoda innan körde den till 11000 mindre slitage jämfört med passat (på de ovan) på samma väg. Pendlar ca 14 mil dagligen + ex antal mil i tjänsten

Ny bil snart igen

Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
I din situation skulle jag ha satsat på komfort och ekonomi. D.v.s. en C4 Cactus med advanced comfort-sätena och progressive hydraulic cushions.

Polo är ett högriskprojekt. Få nya bilar från VAG som inte haft något alvarligt konstruktionsfel.

Volvo är dyra att äga. Servicekostnaderna är nästan dubbla jämfört med Volkswagen, Toyota, Citroën m.fl. Googla på Volvo och servicekostnader.

C4 Cactus ser väldigt fin ut och hoppas att den går bra i längden. En begagnad V40 ser också jättebra ut och billigare. För mig komforten är inte VÄRLDENS viktigaste. Jag går från en liten Seat Ibiza så jag är van med en liten bil som väsnas.

Folk har rekommenderat en V60. Vilket år hade ni föreslagit att ha? Och minst hur många mil ska en begagnad bil ha max så att den inte är för sliten?
Citera
2018-05-12, 21:00
  #8
Medlem
Jag är en stark förespråkare av Toyota, då jag kört problem fritt i 10 år med mina. En nyare Auris är helt ok att köra med.
Citera
2018-05-12, 21:23
  #9
Medlem
Tyvärr så är jag inte så förtjust i Toyota.

Citroen Cactus C4 är verkar sjukt bra.

http://www.hedinbil.se/bilar/nya-bil...rice=&searcht=

Funderar fortfarande över en citroen istället för V40
Citera
2018-05-12, 21:35
  #10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doario
Tyvärr så är jag inte så förtjust i Toyota.

Citroen Cactus C4 är verkar sjukt bra.

http://www.hedinbil.se/bilar/nya-bil...rice=&searcht=

Funderar fortfarande över en citroen istället för V40

Jag hade köpt mig en Toyota, gärna en Aurishybrid. Hedin bil som är ÅF för Citroën vill man inte ha att göra med. Större klåpare går ej att finna.
Citera
2018-05-12, 21:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag hade köpt mig en Toyota, gärna en Aurishybrid. Hedin bil som är ÅF för Citroën vill man inte ha att göra med. Större klåpare går ej att finna.

Verkar som att bara Hedin bil har Cactus C4 2018 inne :/ någon annan återförsäljare med citroen c4 cactus? frontbilar har inga inne

Får ta mig en titt hos en toyota återförsäljare.
Citera
2018-05-12, 21:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Polo är ett högriskprojekt. Få nya bilar från VAG som inte haft något alvarligt konstruktionsfel.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
En Polo hade jag inte köpt då jag sett baksidan med VW, dess driftsäkerhet är synnerligen tveksam, vilken inte Toyotas är.
Ni kan inte veta mycket om bilar om ni dissar Polo. Polo är en bil bland de bästa med minst fel enligt Bilprovningen och helt i Corolla-klass vilken har ansetts som bilen med minst fel. Skulle säga att de båda tillhör det bästa man kan köpa om man vill komma beskymmerlöst undan.

Tro dock inte att Golf är en större Polo då det mest är en skitbil med mängder av fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback