Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 17:05
  #1
Medlem
Kanske lite skum trådstart.

Men vad jag vill säga är att när jag rest har jag haft en väldigt tight budget.
Så det har resulterat i att jag bott 6 dygn på gatan i Rom, 9 dygn på gatan på Mallorca.
Ett dygn i Helsingfors, Tallinn och några nätter i vistelse i bil, i Sverige.

Är det bara jag som har gjort det, ni kan inte ana vilken upplevelse det är att på egen hand
försöka klara sig på gatan i en storstad några nätter. Det är snudd på karaktärsdanande.

Det har bara blivit så, i brist på pengar.
Citera
2018-05-12, 17:24
  #2
Medlem
Adelaides avatar
Vet inte om detta räknas, men när jag var tonåring så åkte jag ofta till storstäderna på konserter. Köpte dock aldrig ett hotell eller vandrarhem, utan brukade luffa runt i staden hela natten i väntan på morgontåget hem.

Så jo, visst finns det.
Citera
2018-05-12, 17:25
  #3
Medlem
Det kan vara lite kämpigt, men man får inte ge opp bara sådär.

Jag glömde bort att jag vid ett tillfälle tom har övernattat 3 nätter i en, hör och häpna,
en grotta i Finland. Det är ganska karaktärsdanande.

Är det någon annan som varit med om att försöka klara sig med en tight budget,
där pengarna helt enkelt inte har räckt till att bo på hotell eller vandrarhem?

Det har ju naturligtvis inte varit så på varenda resa jag gjort, klart jag haft hotell också.
Citera
2018-05-12, 17:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vet inte om detta räknas, men när jag var tonåring så åkte jag ofta till storstäderna på konserter. Köpte dock aldrig ett hotell eller vandrarhem, utan brukade luffa runt i staden hela natten i väntan på morgontåget hem.

Så jo, visst finns det.

Visst räknas det, det är lärorikt.
Citera
2018-05-12, 17:44
  #5
Medlem
Man kan helt klart komma i kontakt med den undre världen, när man övernattar på gatan i
en stortsad. Tex det fanns en snubbe i Rom som hade en dubbelsäng under en av
broarna i den staden där han hade sitt liv. Allt är inte bara lyx, men som sagt det är
lärorikt att så att säga "ha sett det andra sidan av myntet".
Citera
2018-05-12, 18:28
  #6
Medlem
Om man åker ofta båt, så kan jag säga att man träffar på många udda karaktärer
genom att bara inte boka en hytt på finlandsbåtarna. Speciellt på nätterna.
Citera
2018-05-13, 00:22
  #7
Medlem
Charmig trådstart!

I mina yngre dar kunde det bli lite hipp som happ och man har sovit på lite konstiga ställen och hos konstigt folk. Sovit i bilar och sånt, försökte sova i en trappuppgång en gång. Men de gånger jag inte haft boende har jag mest försökt dra runt så att man inte somnar någonstans och blir antastad. Svårt att finna ro. Att jag skulle gå och lägga mig under en bro känns rätt uteslutet. Jag har även tältat i alla våra nordiska länder utom Island.

Har bl.a spenderat en natt att hänga runt på Hötorget. Inget jag skulle gjort i dagsläget. Jag gick bort till Stureplan efter ett tag och pratade med folk, de tyckte jag var hur skum som helst.

Att ha en stabilt boende samt äta mat är något jag värdesätter när jag reser, annars tycker jag det går ut över resan och jag blir trött och sur.

Men visst är det karaktärsdanande att sätta sig on the edge, det är det!
Citera
2018-05-13, 10:22
  #8
Medlem
För många år sedan, så sov jag några timmar en natt precis utanför Bryssel central. Det var en höst och kyligt, men det blåste lite varmt inifrån centralen. Låg på marken. Vaknade av att en vakt petade på mig.
När centralen öppnade igen så gick jag in och la mig på en bänk. Då kom det några poliser och sa något som jag ej förstod.

Har även spenderat en natt i Stockholm central när jag missade mitt tåg hem.

För övrigt har jag bott i mina bilar då jag rest runt i Baltikum.

Nyligen blev jag erbjuden att bo ett tag med några hemlösa, samt andra mer eller mindre hemlösa här i Addis Abeba i Etiopien.
Citera
2018-05-13, 11:48
  #9
Medlem
Redoxreaktions avatar
Som yngre funderade jag på att gå till fots över hela Kreta och då sova under bar himmel. Om jag någon gång får fixat mitt förbannade magmunsbråck så kanske jag gör det. I mitt nuvarande skick skulle det vara mycket mer plåga än nöje.
Citera
2018-05-17, 02:33
  #10
Medlem
Det närmsta som jag har kommit det där, det är de fåtal gånger som jag har valt att övernatta på flygplatsen. Nej, inte ett flygplatshotell. Inte på grund av tight budget eller brist på pengar, utan för att jag har haft ett tidigt morgonflyg, och inte tyckt att det varit värt pengarna att betala för några timmars sömn innan jag måste lämna boendet mitt i natten. Visst, har campat och sovit ute i det fria också. Men det är en helt annan upplevelse, och det är inte jämförbart med det som diskuteras i trådstarten.

Om man nu har en så pass tight budget att man inte ens har råd med ett billigt boende i en vecka eller så (tänkte på TS och 6 nätter i Rom, 9 dagar på Mallorca), varför resa utomlands då? Eller varför inte satsa på bara några dagars resa, så att man har råd med boendet också? Brukar gå att hitta billiga vandrarhem för kanske 150-200 kr per natt, som exempel.

Sedan kanske jag är löjlig, men jag skulle personligen ha svårt för att vara bortrest sisådär 7-10 dagar och bo på gatan. Skulle sakna vissa bekvämligheter, och då speciellt att kunna duscha. Visst, det skulle nog gå att se om man kan hitta ett badhus eller liknande där man kan använda duschen. Jag reser inte iväg för att leva som hemlös, eller prova på det livet. Det kan jag lika gärna göra hemma i så fall, om det skulle locka.
Citera
2018-06-06, 23:51
  #11
Medlem
Brukar inte sova på gatan även om jag gjort det i Chiang Mai en gång, samt i Iran (parkbänk samt parkeringsplats) men jag har bott 1500+ nätter i tält och även övernattat i köket hemma hos en familj i Albanien, i en skola i Tanzania, i ett uthus i Bosnien, i en trappuppgång i Förenade Arab Emiraten, i ett Sikhtempel i Indien, på en missionärstation i Kenya, på en brandstation i Libanon, i en husruin i Kina, på polisstationer i Etiopien och Peru, i ett klassrum i Zambia, i ett sjukhus i Lesotho, i en moské i Iran, i en militärförläggning i Jemen, i ett tullhus i Chile, i ett övergivet hus i Namibia, i en kyrka i Sierra Leone, på en brandstation i USA, på en stängd camping i Kanada, under en rulltrappa på en flygplats i Singapore och på taket till en kiosk i turkiska Kurdistan.

men som sagt, få nätter "på gatan".
Citera
2018-06-10, 23:00
  #12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Har blitt några nätter i Paris (ej sammanhängande nätter dock), har sovit i en sovsäck på ett torg i Malaga (efter en inledande inte helt nykter stripdans till lokalbefolkningens muntra tillrop), en midsommarnatt i Gävle när jag tappat bort polarna, bodde nästan en vecka på en strand i Portugal, drev runt en natt i Köpenhamn, ja det är väl de jag minns såhär direkt..

Kul tråd!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2941457

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback