Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 16:50
  #1
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Hej.

har lite planer på att köpa lite fastigheter utomlands för att hyra ut. Mina frågor är då:

Skall man starta AB för detta eller hålla det ''privat''.
Hur skattar man detta i sverige isf? (privat och AB)
Om man startat AB gör man detta i sverige eller i det landet där fastigheterna skall köpas?
Kan man ta ett svenskt banklån för fastigheter i utlandet eller måste man ta det på ''deras banker''?

sen om ni har lite mer saker som kan vara bra att veta så får ni gärna skriva det

Mvh
Lasse
Citera
2018-05-12, 17:01
  #2
Medlem
Det beror på vilken typ av fastigheter det handlar om, hyresfastigheter eller kommersiella fastigheter.
Citera
2018-05-12, 17:03
  #3
Medlem
Du bör nog först titta på det berörda landets regler. Har utländska företag rätt att äga mark och bedriva fastighetsuthyrning i landet?

Om ja, fundera på bolagsform.

Att regga ett utländskt bolag känns naturligt för att komma bort från svensk skatt och krångliga regler.

Kanske hade du ändå tänkt att bo där nere i framtiden?
Citera
2018-05-12, 17:14
  #4
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det beror på vilken typ av fastigheter det handlar om, hyresfastigheter eller kommersiella fastigheter.

Hej, vanliga bostadsrätter/lägenheter inte hela fastighetskomplex. hade tänkt köpa en handfull lägenheter till att börja med. säg att jag får in 60.000kr i månaden av dessa lägenheter, så hade jag tänkt ta hälften av det och betala av lägenheterna med och spara resten på hög samt investera mer i framtiden när jag fått upp lite kapital.
Citera
2018-05-12, 17:17
  #5
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Du bör nog först titta på det berörda landets regler. Har utländska företag rätt att äga mark och bedriva fastighetsuthyrning i landet?

Om ja, fundera på bolagsform.

Att regga ett utländskt bolag känns naturligt för att komma bort från svensk skatt och krångliga regler.

Kanske hade du ändå tänkt att bo där nere i framtiden?

Hej, hade förmodligen ej tänkt leva där. men hur får man pengarna till sverige (lagligt) då?
så det bästa är nog att regga ett typ av AB utomlands då?

tackar för hjälpen!

Mvh
Lasse
Citera
2018-05-12, 17:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Hej, hade förmodligen ej tänkt leva där. men hur får man pengarna till sverige (lagligt) då?
så det bästa är nog att regga ett typ av AB utomlands då?

tackar för hjälpen!

Mvh
Lasse

Jag vet faktiskt inte, men så som släktingar i sverige gjort med sina företag är att investera i kontorsmaterial (möbler mm) som de skriver av efter ett år och plockar hem till bostaden.

Kanske kan du köpa en bil på firman och använda privat i sverige? Undersök det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback