2018-05-12, 20:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Amorteringen om man utgår från vad som är sagt är 2% på allt över 70% och 1% på det som är under. På ett lån på 3.4 så är det alltså 68000 per år eller 5666kr i månaden. Sen kanske vissa banker är snällare

Edit nu hade ni ju kontantinsats så då får ni bara ta 0.02×lånet/12
Citera
2018-05-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
kontantinsatsen är :510 000, läste du ens vad jag skrev? 40 000:- ut varje månad.

Ursäkta.. jag var tillfälligt dum i huvet
Ja men då är det inga som helst problem att få ett sådant lån. Folk med en bråkdel av eran ekonomi har större lån än så. Skrämmande men sant
Citera
2018-05-12, 22:13
Medlem
Citat:
Jag förstår din tanke, ett långsiktigt sparande till sig själv förhoppningsvis, istället för att jaga ett hyreskontrakt på ett radhus för 9-11 000:- så kanske det är bättre att använda sina sparpengar och ge sig in på marknaden? vad anser du? läskigt att bränna 98% av sitt kapital dock men det är så sverige fungerar idag om man vill ta sig någonstans.

Du lägger ju inte 98% av ditt kapital i huset. Du lägger ca 480% av ditt kapital i huset om det kostar 3,4. Det gör det ännu lite läskigare. Men det är fullt normalt tycker svenskarna
Citera
2018-05-13, 09:05
Medlem
Ni ska ju alltid bo? Ni har kapitalet till kontantinsatsen och ni har jobb med tillräckligt bra lön. Ny önskar att bo lite större och i ett hus? Att hyra är ju pengar ur fönstret?

Tog själv 2.2mill I lån till hus som självständig 21-åring. Var verkligen det mest lönsamma jag har gjort i mitt liv. Marknadsvärdet ökade, jag amorterade hårt och när jag sen skulle börja plugga som 27 så kunde jag köpa en lägenheten för det jag hade kvar.

Dessutom bodde jag riktigt bra under åren jag jobbade.

Med dagens ränta hade jag inte tvekat. Bara se till att spara bredvid amortering också så att ni har en backup i fall räntan går upp.
Citera
2018-05-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniken00
Ni ska ju alltid bo? Ni har kapitalet till kontantinsatsen och ni har jobb med tillräckligt bra lön. Ny önskar att bo lite större och i ett hus? Att hyra är ju pengar ur fönstret?

Tog själv 2.2mill I lån till hus som självständig 21-åring. Var verkligen det mest lönsamma jag har gjort i mitt liv. Marknadsvärdet ökade, jag amorterade hårt och när jag sen skulle börja plugga som 27 så kunde jag köpa en lägenheten för det jag hade kvar.

Dessutom bodde jag riktigt bra under åren jag jobbade.

Med dagens ränta hade jag inte tvekat. Bara se till att spara bredvid amortering också så att ni har en backup i fall räntan går upp.

Tack för vettigt svar, tänker likadant, att man endå betalar till sig själv i slutändan och bo måste man ju göra!

Hur fungerar pantbrev? om det finns 5st pantbrev till totalt 965 000:- bör nya pantbrev tecknas eller tar jag över dessa? någon som vet?
Citera
2018-05-13, 11:23
Medlem
Du tar över dem, men du behöver också teckna nya för det som saknas upp till lånebeloppet.
Citera
2018-05-13, 12:17
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Jag förstår din tanke, ett långsiktigt sparande till sig själv förhoppningsvis, istället för att jaga ett hyreskontrakt på ett radhus för 9-11 000:- så kanske det är bättre att använda sina sparpengar och ge sig in på marknaden? vad anser du? läskigt att bränna 98% av sitt kapital dock men det är så sverige fungerar idag om man vill ta sig någonstans.

Jag kan/vill inte ge något råd eftersom jag inte känner dig eller dina behov och jag har dessutom ingen aning vart marknaden tar vägen och hur du skulle reagera på det osv, jag vet inte heller om ditt förhållande med din flickvän kommer hålla osv. Oftast är det helt andra saker som förstör ett sådant här köp. Jag känner de som köpte hus 1990, fick panik och sålde det med förlust 1992. Därefter rusade priset ganska bra och idag hade de sålt huset för 6 ggr köpesumman. Istället bodde de i en lägenhet dessa år, med högre boendekostnad än de haft i huset.

Det är lite såhär att om du känner att du måste be om råd, så är du kanske ute på hal is. Det stora problemet är kanske inte om räntan kommer stiga utan om förhållandet med din flickvän kommer hålla. Har ni barn osv? (du behöver inte svara, jag menar bara att det är en del att fundera över de flesta svar borde du själv sitta på)
Citera
2018-05-13, 13:00
Medlem
Ja ni har råd, glöm dock inte bort att ni ska betala lagfart och pantbrev med. Ni kommer förmodligen också behöva köpa en hel del nya möbler efter inflyttningen.
Citera
2018-05-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris
Du tar över dem, men du behöver också teckna nya för det som saknas upp till lånebeloppet.

om det nu finns 5st pantbrev på 965 000:-, kan man inte bara ta över dessa eller måste jag teckna nya så summan kommer upp i 2.8milj(beloppet) jag vill låna? blir ju en avgift på 30k annars för nya pantbrev.
Citera
2018-05-13, 13:40
Medlem
Citat:
om det nu finns 5st pantbrev på 965 000:-, kan man inte bara ta över dessa eller måste jag teckna nya så summan kommer upp i 2.8milj(beloppet) jag vill låna? blir ju en avgift på 30k annars för nya pantbrev.

Ja. Du måste ta ut nya pantbrev för den del av lånet som överstiger de pantbrev som redan finns.

2 800 000 - 956 000 = 1 844 000. Två procent av det är 36 880 och det du ska betala för nya pantbrev (exklusive expeditionsavgift).

Kom ihåg att du även ska betala lagfarten som är 1,5 procent av köpesumman (plus en expeditionsavgift även där).
Citera
2018-05-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Ja. Du måste ta ut nya pantbrev för den del av lånet som överstiger de pantbrev som redan finns.

2 800 000 - 956 000 = 1 844 000. Två procent av det är 36 880 och det du ska betala för nya pantbrev (exklusive expeditionsavgift).

Kom ihåg att du även ska betala lagfarten som är 1,5 procent av köpesumman (plus en expeditionsavgift även där).

tack för informationen och förklaringen!
Citera
2018-05-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan

Satan då är det 36k inkl ca 40k med lagfarten som skall in oxå, tack för hjälpen! vi skall nog titta på lite billigare boenden, ev spara mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in