• 1
  • 2
2018-05-12, 15:17
Medlem
biljons avatar
Jag har ett företag som idag går väldigt bra men är helt avhängigt av min personals välvilja.
Jag skulle vilja belöna dom på något sätt och samtidigt stimulera dom att vara kvar i företaget.

Högre löner är inte ett alternativ då dom redan har branschledande löner.
Vad har jag för alternativ förutom en ren bonus?
Jag har funderat på olika lösningar som pensionsavsättningar tex.
En tanke som slog mig, inte den ärligaste kanske, var att ta rejäl utdelning i bolaget och helt enkelt dela den på personalen.

Saker som fordon, mobiler, resor eller andra saker är inte aktuellt.
Citera
2018-05-12, 15:20
Medlem
Zer0Shits avatar
Pensionsavsättningar låter väl inte så tokigt.

z
Citera
2018-05-12, 15:29
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Pensionsavsättningar låter väl inte så tokigt.

z

Jag är väldigt dålig på detta och ska besöka en rådgivare i ärendet.
Dock skulle jag vilja komma väl förberedd till mötet.
Kan du ge några exempel på hur detta skulle kunna se ut i siffror?
Citera
2018-05-12, 15:43
Medlem
Extra semesterdagar?
Citera
2018-05-12, 15:45
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Extra semesterdagar?
Det vill dom inte ha, dom gillar att jobba.
Citera
2018-05-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det vill dom inte ha, dom gillar att jobba.
Vilken bransch är det? Telefonförsäljare?
Citera
2018-05-12, 16:59
Medlem
RAGEDs avatar
Jag hade inte satsat allt på pension. Det är inte det främsta man tänker på direkt så alternativ till en bonus hade varit mycket attraktivare, typ rabatter på resor kanske? Dem gånger man är ledig så vill nog dem flesta resa och uppleva nya grejer.

Varför är inte resor aktuella? En bonuspott man kan hämta ut på resor hade verkligen varit intressant för min del. Är dock inte insatt i skatter och regler.
Citera
2018-05-12, 17:19
Medlem
rostigamazons avatar
Aktier i företaget ?
Citera
2018-05-12, 18:15
Medlem
På en del av platserna där jag har arbetat har bonusar kombinerats med ett optionsprogram. Om du idag är ensam ägare och företaget är mindre så är optioner antagligen bara krångligt.

Den enskilde medarbetarens privatekonomi avgör antagligen om de helst vill ha en bonus i reda pengar eller som en extra pensionsinbetalning. Eventuellt är det inget större problem att låta dem välja själva.

Större företag har ju ofta tydliga (matematiska) bonusmodeller, men det låter på dig som om hur mer är ute efter en modell för vinstdelning (årsstämman beslutar att en del av vinsten ska gå till vindelning med medarbetarna). För att det ska stimulera medarbetare att stanna i bolaget kanske man kan betala ut bonusen för året till de som fortfarande är anställda vid midsommar eller liknande (då har de ju redan varit med och arbetat in till halva nästa års bonus). Googla vinstdelning!

Vilken bransch är ni i?
Citera
2018-05-12, 18:16
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsultingZ
Vilken bransch är det? Telefonförsäljare?
Nej det handlar om teknikkonsulter i åldrarna 30-65.
Citera
2018-05-12, 20:00
Medlem
Uninteresteds avatar
Du skriver att resor inte är ett alternativ. Men kan inte företaget köpa typ en stuga på en skidort och en lägenhet på något varmt ställe som dom anställda sedan kan boka och nyttja?
Citera
2018-05-12, 20:11
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Du skriver att resor inte är ett alternativ. Men kan inte företaget köpa typ en stuga på en skidort och en lägenhet på något varmt ställe som dom anställda sedan kan boka och nyttja?
Jag har funderat en del på såna saker men alla har olika intressen och nöjen så pengar är det bästa.
Frågan är vad som är enklaste eller mest ekonomiska sättet att betala dom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in