Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 15:09
  #1
Medlem
Är spekulant på en ny bil som reggades förra året. Det är ett auktoriserat företag som säljer och som påstår att det är en nybil som inte använts som demobil.

Eftersom jag inte köper bil så ofta så vänder jag mig till detta forum med all den kunskap som finns representerad här.

Är det vanligt att man reggar en bil och låter den bara stå tills det kommer en köpare?
Vad bör jag kontrollera och hur ska jag veta att det är en bil av 2018 års modell?
Manipulation av mätaren kan man väl bortse från när det är fråga om en auktoriserad säljare?

Tacksam för hjälp.
Citera
2018-05-12, 15:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Är spekulant på en ny bil som reggades förra året. Det är ett auktoriserat företag som säljer och som påstår att det är en nybil som inte använts som demobil.

Eftersom jag inte köper bil så ofta så vänder jag mig till detta forum med all den kunskap som finns representerad här.

Är det vanligt att man reggar en bil och låter den bara stå tills det kommer en köpare?
Vad bör jag kontrollera och hur ska jag veta att det är en bil av 2018 års modell?
Manipulation av mätaren kan man väl bortse från när det är fråga om en auktoriserad säljare?

Tacksam för hjälp.


Börja söka på transportstyrelsen hemsida på reggnr, där framgår mycket. Köpte en bil tidigare i år från handlare, den var avställd vid försäljningen

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Citera
2018-05-12, 16:46
  #3
Medlem
watcher1970s avatar
Väldigt vanligt att återförsäljare regar in bilen för attd en skall komma med i registreringsstatistiken.
Sedan ställer man av den, ofta samma dag. Nackdel? Nybilsgarantin och alla andra saker som vagnskadegaranti, rostskyddsgaranti osv börjar löpa. Riktigt skitbeteende med andra ord..
Såg nyss en Audi som stått som ny sedan över 1 år, men är nu såld.. Hoppas köparen fattade att bilen var ny men med delvis förlorad nybilsgaranti..
Citera
2018-05-12, 18:42
  #4
Medlem
dricksprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Är spekulant på en ny bil som reggades förra året. Det är ett auktoriserat företag som säljer och som påstår att det är en nybil som inte använts som demobil.

Eftersom jag inte köper bil så ofta så vänder jag mig till detta forum med all den kunskap som finns representerad här.

Är det vanligt att man reggar en bil och låter den bara stå tills det kommer en köpare?
Vad bör jag kontrollera och hur ska jag veta att det är en bil av 2018 års modell?
Manipulation av mätaren kan man väl bortse från när det är fråga om en auktoriserad säljare?

Tacksam för hjälp.

Ja, detta är extremt vanligt.
Dom flesta märken säljs via gigantiska, multinationella företag som kör över vilken liten handlare som helst.

Handlaren har krav på sig för att behålla sin licens, så säg att han sålt 391 bilar i december 2017, i hans kontrakt med ACME Car Corp. står det att han varje är måste sälja 400. Därför köper han 9 bilar som han sedan MÅSTE registrera, detta har ACME koll på. Nu är handlaren uppe i sina 400 bilar för 2017 och allt är lugnt. Kan också handla om bonusar osv.

Du säger såklart till att du köper den om all garanti osv gäller från ditt inköpsdatum.
Citera
2018-05-15, 19:46
  #5
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungbyxlos
Är spekulant på en ny bil som reggades förra året. Det är ett auktoriserat företag som säljer och som påstår att det är en nybil som inte använts som demobil.

Eftersom jag inte köper bil så ofta så vänder jag mig till detta forum med all den kunskap som finns representerad här.

Är det vanligt att man reggar en bil och låter den bara stå tills det kommer en köpare?
Vad bör jag kontrollera och hur ska jag veta att det är en bil av 2018 års modell?
Manipulation av mätaren kan man väl bortse från när det är fråga om en auktoriserad säljare?

Tacksam för hjälp.

Det är mycket vanligt att man gör så.
För kunden innbär detta bara ytterligare en möjlighet.

Antingen beställer du en ny bil, skräddarsyr den som du vill ha den och får vänta i ett antal månader på att den kommer, ofta mellan 3-5 månader.. - eller så slår du till på lagerbil som redan är reggad av bilfirman.
Fördelen är att du kan få bilen direkt, samt att du alltid får bilen till ett rabatterat pris.
Nackdelen är att garantierna har börjat gälla.

I bilens dokument framgår det när och var bilen är tillverkad, tillverkningsmånad och produktionsort.
Vissa biltillverkare skriver också ut modellåret i bilens dokument, medan andra biltillverkare inte gör det.
Om modellåret inte framgår kan du sedan ta reda på vilken årmodell din bil har med utgångspunkt från biltillverkarens omställning i produktionen som sker löpande varje år för en ny årsmodell, ofta infaller det i juni, juli, eller augusti hos europeiska biltillverkare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback