Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 15:00
  #1
Medlem
Jag har efter 15års vila precis köpt mig en endurocykel och tänkte börja åka igen.

Men jag fick problem med att svemos krav är löjligt höga och att man ska betala medlemsavgifter till en klubb, träningsavgifter, licensavgifter och göra en oerhört detaljerad läkarundersökning för att få dra ett par varv i skogen.

Det känns orimligt att svemo ska äga rätten till all endurokörning så jag undrar om det finns andra vägar till lite rolig körning och någon liten tävling ibland?

Jag har inte forskat så hårt i det men är svenska motorsportalliansen ett alternativ?

I vilket fall så är jag inte en föreningsmänniska eller en som kommer att betala och blotta hela min själ för att få åka lagligt.

Det är nära till skogen även utan licens..
Citera
2018-05-14, 20:40
  #2
Medlem
hesons avatar
Det beror på vilken tävling du vill köra. Hittar du SMA-licensierade event i din närhet så kör på det. Hittade några med snabbgoogling.

Jag håller med om att monopol på sportförsäkringar är fel och anser att riksidrottsförbundets totalitära attityd är skadligt och bakåtsträvande. Som tur är kostar det dem numera en miljon kr att hota med uteslutning om man deltar i SMA arrangemang.
Citera
2018-06-20, 17:06
  #3
Medlem
Om jag stöter på motorcyklister och mopedister som bryter mot terrängkörningsförbudet så brukar jag köra in mitt spanskrör i bakhjulet.
Citera
2019-06-28, 18:01
  #4
Medlem
Håller fullständigt med.
Bröt revbenen och kollapsade lungan i veckan. Tur att man betalat till svemo så svemos försäkring gick in och täckte... Ingenting!
Som tur var gjorde iaf min olycksfallsförsäkring hos folksam det.
Citera
2019-07-02, 21:11
  #5
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berrkan
Håller fullständigt med.
Bröt revbenen och kollapsade lungan i veckan. Tur att man betalat till svemo så svemos försäkring gick in och täckte... Ingenting!
Som tur var gjorde iaf min olycksfallsförsäkring hos folksam det.
Dem pengarna går till lobbying i stället, det är dyrt i Almedalen, RF har massor med seminarier och kul aktiviteter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback