Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Ska jag välja Börse Frankfurt eller Avanza/Nordnet?
Börse Frankfurt
20,00%
1 röster
Avanza/Nordnet
80,00%
4 röster
2018-05-12, 14:10
  #1
Medlem
Jag planerar att köpa aktier och undrar om någon här har använt Börse Frankfurt istället för Avanza/Nordnet och om ni rekommenderar den?
Jag talar givetvis tyska och jag har ett tyskt bankkonto som jag tänkte använda så det är inga problem där.
Citera
2018-05-12, 14:21
  #2
Medlem
Lordvaffs avatar
Det viktigaste är väl att undersöka de skattemässiga konsekvenserna. Däremot tror jag att ISK är rätt fördelaktigt, även internationellt... Men kan ha fel.
Citera
2018-05-12, 15:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Det viktigaste är väl att undersöka de skattemässiga konsekvenserna. Däremot tror jag att ISK är rätt fördelaktigt, även internationellt... Men kan ha fel.

Skattemässigt så är det ju ingen större skillnad.
Sen kan jag köpa aktier från många fler länder än genom Avanza.
Citera
2018-05-20, 21:38
  #4
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegestor
Skattemässigt så är det ju ingen större skillnad.
Sen kan jag köpa aktier från många fler länder än genom Avanza.

Har Tyskland verkligen något motsvarande investeringssparkonto?
Citera
2018-05-20, 23:13
  #5
Medlem
Om trådskaparen är skriven i Sverige så skattar han i Sverige enligt svensk skattelagstiftning.
Om vederbörande vill ha ett större utbud kan man öppna en ISK hos Degiro och dels ha lågt courtage och låg skatt. Att behöva betala 30% skatt på vinster och utdelningar, vilket lär bli fallet med en depå hos en tysk mäklare, bör man försöka undvika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback