Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-12, 14:16
  #13
Medlem
olasvenssons avatar
Tack för alla svar. Nu har jag många saker att testa. Guld.
Citera
2018-05-14, 07:47
  #14
Medlem
Vardons avatar
Jag brukar resistansmäta porslinssäkringar för att kontrollera att de är hela. Det ska då vara lågt motstånd.

Den där indikeringsbrickan som ska lossna kan ju sitta bra fast även om säkringen är trasig.
Citera
2018-05-14, 08:08
  #15
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Men om det är kabelbrott då borde väl spänningsprovaren visa 0 volt?
Nej, har du en ledare som inte är kopplat till något brukar du få spänning från närliggande kablar med ström i. Du får samma effekt om strömbrytaren är avstängd, eller i fallet utomhusbelysning skymningsrelä/kopplingsur.
Citera
2018-05-14, 09:30
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Jag brukar resistansmäta porslinssäkringar för att kontrollera att de är hela. Det ska då vara lågt motstånd.

Den där indikeringsbrickan som ska lossna kan ju sitta bra fast även om säkringen är trasig.

De flesta instrument av typen biltema har en summer.. Den fungerar utmärkt att kolla säkringar med.

TS kan ignorera mätningen på 50V Mät med ett LÅGOHMIGT instrument ex ett med visare, eller en vanlig spänningsprovare med en sladd mellan mätpinnarna. De billiga bilteme instrumenten är för högohmiga och visar induktionsspänningar som eg inte klarar av att transportera någon ström värd namnet.

Så de 50V som mäts upp är beror på felval av mätutrustning för ändamålet.
Citera
2018-05-14, 11:12
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
De billiga bilteme instrumenten är för högohmiga...
Har inget med biltema att göra, samma problem återfinns hos en rad olika tillverkare och modeller.
Citera
2018-05-14, 11:28
  #18
Medlem
Krickerts avatar
Ska det inte sitta en 50V lampa i sockeln då?

Typ en sån här.
https://www.wurth.se/produkter/elins...pa-50v60w-e27/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback