Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 13:20
  #1
Medlem
Kevalins avatar
Halloj,

Jag har tidigare främst bakat filbröd men vill nu utveckla mitt intresse och använda både jäst och surdegskultur i min bakning (både bröd och lite annat). Vad är en bra brödbok/bibel som jag kan "växa" med?

Något av Martin Jonsson ("Enklare bröd", "Surdegsbröd", "Bröd, bröd,bröd"), Jan Heds "Stora bok om bröd"? Något annat? Skulle jättegärna uppskatta att få höra vad ni har använt och varför

Tack på förhand!
Citera
2018-05-12, 13:23
  #2
Medlem
Sunimods avatar
Internet.
Finns massor av fakta och tips så man behöver inte några böcker.

8400 träffar på youtube om att baka bröd.
Citera
2018-05-12, 13:35
  #3
Medlem
Kevalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Internet.
Finns massor av fakta och tips så man behöver inte några böcker.

8400 träffar på youtube om att baka bröd.

Jag förstår vad du menar och det funkar väl superbra om man vet vad man letar efter. Jag vet inte riktigt vad jag vill men att ha en bok att bläddra i känns som ett jättetrevligt sätt att få inspiration
Citera
2018-05-12, 15:48
  #4
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevalin
Jag förstår vad du menar och det funkar väl superbra om man vet vad man letar efter. Jag vet inte riktigt vad jag vill men att ha en bok att bläddra i känns som ett jättetrevligt sätt att få inspiration

Håller med men sedan så står de i bokhyllan och samlar damm.

Jag plockar intressanta recept på nätet och har byggt upp en egen receptsamling.
Lite klipp och klistra och skapar word dokument med det jag hittar.

Hur du ska hitta, ja ett par sökord och sedan läsa och leta vidare.
Funkar kanonbra. Körde ett tag LCHF och letade då bröd för den typen och fick tag på ett 20-tal recept som jag testade ca hälften.

Nätet är fullt med underbara recept skapade av underbara personer som delar med sig helt gratis.
Prova själv, surdeg, rågbröd osv och förfina sedan urvalen.

Jag själv hittade en favorit som är fröknäcke. Jäkligt gott och nyttigt.
Citera
2018-05-13, 22:52
  #5
Medlem
Jan Hedhs är bra om du redan kan baka bröd, men funkar inte annars för många av recepten innehåller småfel, t.ex. är det ofta för mkt mjöl och fel tidsangivelser i ugnen.

Martin Johanssons bröd bröd bröd är den enda bok av honom jag inte har, men jag tror den är bäst att börja med. Den skulle jag ge bort till ngn som ville börja baka lite mer seriöst.

Jag skulle också börja med att baka bröd som har lite jäst, långa jäsningstider och inte använder bakmaskin. När du vänder runt degen med händerna kommer du att lära känna din deg och när du gjort det varje vecka i ett år så kommer du att ha en känsla för vad brödbakande är.

Surdegsbakande är kul, men det kräver planering och tid och är lite krångligt. Så det skulle jag inte börja med direkt.

Bageri Petrus brödbok är jättebra, men det är svåra recept om man är nybörjare.

Gogglade recept från nätet skulle jag inte börja med. Det kan bli vad som helst.

Om du läser på engelska så finns det många superseriösa brödbloggar. Googla "best bread blogs" eller liknande så hittar du dom. Där kan du få massor inspiration. Men det är ofta krångliga recept. Jag skulle börja med Martin Johansson.

*

Det finns en bok som heter "the bread bible" som är sjukt sjukt seriös. Köp den när du blivit varm i kläderna. Extremt pratiga och långa recept, men hon har tänkt på allt.
__________________
Senast redigerad av Handke 2018-05-13 kl. 23:00.
Citera
2018-05-17, 10:52
  #6
Medlem
Kevalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Jan Hedhs är bra om du redan kan baka bröd, men funkar inte annars för många av recepten innehåller småfel, t.ex. är det ofta för mkt mjöl och fel tidsangivelser i ugnen.

Martin Johanssons bröd bröd bröd är den enda bok av honom jag inte har, men jag tror den är bäst att börja med. Den skulle jag ge bort till ngn som ville börja baka lite mer seriöst.

Jag skulle också börja med att baka bröd som har lite jäst, långa jäsningstider och inte använder bakmaskin. När du vänder runt degen med händerna kommer du att lära känna din deg och när du gjort det varje vecka i ett år så kommer du att ha en känsla för vad brödbakande är.

Surdegsbakande är kul, men det kräver planering och tid och är lite krångligt. Så det skulle jag inte börja med direkt.

Bageri Petrus brödbok är jättebra, men det är svåra recept om man är nybörjare.

Gogglade recept från nätet skulle jag inte börja med. Det kan bli vad som helst.

Om du läser på engelska så finns det många superseriösa brödbloggar. Googla "best bread blogs" eller liknande så hittar du dom. Där kan du få massor inspiration. Men det är ofta krångliga recept. Jag skulle börja med Martin Johansson.

*

Det finns en bok som heter "the bread bible" som är sjukt sjukt seriös. Köp den när du blivit varm i kläderna. Extremt pratiga och långa recept, men hon har tänkt på allt.


Glömde bort det här inlägget så du får ursäkta mitt sena svar.

Tack så mycket, det får nog bli Bröd, bröd, bröd till att börja med som du föreslår. Bakade förövrigt nattjästa bullar utifrån ett av Martin Johanssons bloggrecept, helt klart en ny favorit!

Uppskattar tipset om att bearbeta degen för hand, avsaknaden av bakmaskin gör också valet lättare

Nu ska det googlas på brödbloggar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback