Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 11:53
  #1
Medlem
Dalrymple är pseudonym för en samhällskritisk konservativ författare från England.

Se trådar om hans böcker: (FB) Theodore Dalrymple och den västerländska kulturens förfall
(FB) Forskare i BBC: "Problemet är att vita håller på att bli svarta"

Någon som känner till honom?

Jag har läst lite och det är helt klart tankeväckande... MEN det känns lite väl mycket "allt var bättre förr" vilket gör att jag efterhand inte vet om jag kan ta honom seriöst...

I "Livet på samhällets botten", som jag läser just nu (på svenska) så beskriver han hur underklassen har det svårt pga alla vänsterprojekt... MEN - det måste ju ha varit lika våldsam förr i tiden. Och fattigdomen var utbredd på alla sätt och vis. Att ha folk som dör av sprucken blindtarm är väl inget idealsamhälle?

För att få en inblick i Dalrymple kan man läsa denna artikel: https://www.city-journal.org/html/wh...rty-11845.html

Boken Livet på samhällets botten är i princip bara en förlängning av denna artikel... han kopplar i princip alla samhällets problem med "the liberals" (alltså vänsterfolk) som är för toleranta och slapphänta.

Kan man koppla Dalrymple till andra konservativa intellektuella? Vilka av hans böcker kan rekommenderas? De flesta verkar svåra få tag på i Sverige. Ska man se honom som novellist eller faktabaserad skribent? Hans böcker är underhållande med många anekdoter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback