Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-13, 19:53
  #13
Medlem
Dronningens avatar
" – Oavsett om det är få eller många bör vi ställa krav. För mig är det en stark signal att skicka, om man vill ha den trygghet och säkerhet som följer med det danska medborgarskapet, vill jag vara 100 procent säker på att man är självförsörjande. Att tjäna sina egna pengar är ett minimikrav att ställa, säger Laura Lindahl till Berlingske."

https://www.expressen.se/kvallsposte...tt-minimikrav/
Citera
2018-05-13, 23:35
  #14
Avstängd
53280s avatar
Danmark visa vägen. Vi få se om 10 år , vilket land som kommer klara sej bäst. Sverige med sina allt för generösa regler eller Danmak där man börja skicka ut tydlig signaler om vad som gäller.
Citera
2018-05-14, 18:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dronningen
Rätt eller fel?

Stigmatiserande eller visar det Sverige vägen?
https://www.sydsvenskan.se/2018-05-1...-medborgarskap

Tveksamt att det är rätt. A-kassa är "delvis självfinansierad försäkring" - man måste dels ha arbetat och uppfylla villkoren, dels ha valt själv att gå med i A-kassan. Jag blev ju själv arbetslös för 8 år sedan, det varade inte så länge om 2,5 månad fick jag ett nytt jobb. Jag har hela tiden betalat avgiften till A-kassan (den är inte så stor i Akademikernas).
Det är bättre att ställa krav på självförsörjning (=arbete och inkomst) utan socialbidrag under ett antal år. Att man råkar bli arbetslös kan hända alla och är normalt i en marknadsekonomi. Det måste ju avvägas vad som har skett under en längre period:
- har du jobbat ett år och på ditt tredje år med A-kassa, då är det en fråga om du klarar av att vara självförsörjande.
- har du jobbat i t.ex. 5 år och har haft A-kassa i 6 månader. då är det nog inte så illa. Du har en bra erfarenhet av branschen och hittar nog jobb ganska snart.

Jag tycker inte att det är så självklart att man ska neka medborgarskap till dem med A-kassa, det är inte lika självklart som för dem som har varit här i 15 år, inte jobbat en enda dag, har haft socbidrag till allt och kan knappt binda två ord på svenska. Många lär sig faktiskt rätt så bra svenska just i arbetslivet där man tvungen att umgås med kunder, arbetskamrater, skriva rapporter, ringa samtal o.s.v.

Först bör man ta tag i socbidragstagare, det är en akutare fråga än dem med A-kassan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback