• 1
  • 2
2018-05-12, 01:01
Medlem
Detta är någonting som jag grubblat på ett tag. Reser mycket utomlands i tjänsten (mestadels inom Europa) och har märkt att användandet av bälte i baksätet är ganska låg ute på kontinenten. I Sverige är det desto bättre även om många struntar i bilbälte i baksätet på taxibilar.

Hittade även lite statistik på Wikipedia som bekräftar mina upplevelser:

Säkerhetsbältsanvändning i baksätet:
Österrike: 56%
Danmark: 63%
Estland: 21%
Frankrike: 68%
Grekland: 15%
Ungern: 20%
Italien 10%
Nederländerna: 63%
Polen: 49%
Portugal: 25%
Spanien: 42%
Sverige: 89%

https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_b...tes_by_country

Varför använder man inte bälte i baksätet i många länder? Är det ett kulturellt fenomen ungefär som att det anses vara töntigt med cykelhjälm i Sverige?

Min upplevelse är också att användandet av bilbälte är betydligt lägre i taxibilar, även i Sverige. Varför då? Struntar ni i bilbälte när ni åker taxi och i så fall varför?

Väl mött!
Senast redigerad av Fluxlist 2018-05-12 kl. 01:06.
Citera
2018-05-12, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Detta är någonting som jag grubblat på ett tag. Reser mycket utomlands i tjänsten (mestadels inom Europa) och har märkt att användandet av bälte i baksätet är ganska låg ute på kontinenten. I Sverige är det desto bättre även om många struntar i bilbälte i baksätet på taxibilar.

Hittade även lite statistik på Wikipedia som bekräftar mina upplevelser:

Säkerhetsbältsanvändning i baksätet:
Österrike: 56%
Danmark: 63%
Estland: 21%
Frankrike: 68%
Grekland: 15%
Ungern: 20%
Italien 10%
Nederländerna: 63%
Polen: 49%
Portugal: 25%
Spanien: 42%
Sverige: 89%

https://en.wikipedia.org/wiki/Seat_b...tes_by_country

Varför använder man inte bälte i baksätet i många länder? Är det ett kulturellt fenomen ungefär som att det anses vara töntigt med cykelhjälm i Sverige?

Min upplevelse är också att användandet av bilbälte är betydligt lägre i taxibilar, även i Sverige. Varför då? Struntar ni i bilbälte när ni åker taxi och i så fall varför?

Väl mött!

10% i Italien var en löjligt låg siffra i sammanhanget.
Citera
2018-05-12, 01:20
Medlem
Kan vara för att det heter bilbälte i Sverige. Vilket jag alltid använder om det finns ett. Även i buss. Känner mig naken annars.
Citera
2018-05-12, 01:37
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag erkänner att jag inte använder bilbälte i buss om jag inte tänker på det eftersom det inte känns naturligt, precis som man inte spänner fast sig när man åker tåg. Jag använder aldrig heller cykelhjälm när jag cyklar, helt enkelt av gammal vana.
Men jag skulle aldrig sitta i en rullande bil utan bälte, inte ens på en parkering. Inte heller acceptera att någon passagerare i en bil jag sitter i skulle vara utan bälte. Det är djupt rotat från barndomen, ungefär som att man låser toalettdörren av ren instinkt även om man är ensam hemma. Jag tänker mig att i andra länder har bälteskulturen helt enkelt inte slagit igenom lika tidigt som i Sverige och därför finns det fortfarande de som inte instinktivt tar på sig bilbältet när de färdas i en personbil, på samma sätt som jag glömmer att ta på mig bältet i bussen eftersom jag inte gjorde det som barn.
Citera
2018-05-12, 01:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Haha. Trevliga svar i tråden.
Det känns kanske lite tryggare i baksätet.
Ibland ser man att det kryllar av barn i baksätet på en bil när man ligger bakom den. De är överallt och klättrar.
Åka taxi? Ja där känns det också lite fånigt.
Men jag instämmer med en föregående: ALLA skall vara fastspända annars rullar inte bilen.
På tåget åker jag helst baklänges och undrar om bordsskivan kommer hindra medpassageraren att fara in i mig om det blir tvärstopp.
På Pendeln åker jag också baklänges och har helst inte någon framför mig. Definitivt ingen tjockis i alla fall.
Citera
2018-05-12, 02:03
Medlem
Jag noterar att Storbritannien inte var med på din lista. De är väl de enda som brukar kunna konkurrera med Sverige när det gäller låg trafikdödlighet.

Varför de andra länderna inte använder säkerhetsbälte? Jag tror det en blandning av obildning och lägre IQ, beroende på vilket land vi pratar. Den absolut största faktorn är nog obildning.
Citera
2018-05-12, 02:13
Bannlyst
Kollar aldrig in hur andra sköter sig i sin bil men när vi åker i min bil har alla bälte annars får dom inte åka med.
Alla i min familj och närhet vänner och arbetskamrater använder bälte både i fram och baksäte.
Citera
2018-05-12, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektrolyt
Jag noterar att Storbritannien inte var med på din lista. De är väl de enda som brukar kunna konkurrera med Sverige när det gäller låg trafikdödlighet.

Varför de andra länderna inte använder säkerhetsbälte? Jag tror det en blandning av obildning och lägre IQ, beroende på vilket land vi pratar. Den absolut största faktorn är nog obildning.

83% i Storbritannien enligt listan jag länkade till. Lägre än i Sverige men fortfarande högre än i de flesta andra EU länder. Tyskland utmärker sig också med 90% bältesanvändning i baksätet.
Citera
2018-05-12, 03:22
Moderator
Chantres avatar
Bötesbeloppen är mycket låga i vissa länder och polisen prioriterar inte heller den typen av brott.
Citera
2018-05-12, 07:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När jag var ung (född -73) så var det ingen lag på att använda bilbälte i baksätet. Jag låg ofta uppe i bakfönstret när man åkte på längre turer. I en Volvo 240 så funkade det.

Nu är jag alltid fastspänd i bilen. I bussen är det inte alltid ska sägas.

Vi här i Sverige är duktiga på säkerhet medans andra länder ligger låååångt efter.
Citera
2018-05-12, 07:46
Medlem
I en buss så är sätena så tätt ihop att man räknas som förstängd last, därför det inte fanns bälten alls under en lång tid, kanske är lite likadant med baksätet i en bil (men där är det ju lite annan benvinkel än i en buss)

sen så tror jag att dom flesta som struntar i bältet bak gör det i fram också
Citera
2018-05-12, 08:00
Medlem
Den största anledningen för min egen del är att jag alltid sitter fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in