Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-12, 09:00
  #25
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Been there, done that. Volvo 240. Inga problem, lite styv i fjädringen bara.

Ja, det skall väl vara en gammal 240 då men det känns onödigt på nått vänster. Det måste slita på motorn i den kylan.
Citera
2018-05-12, 09:47
  #26
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det är nu du berättar hur du fick bilen att starta.
I call bull.

Ähum, jag vred på nyckeln. Full choke. Motorvärmare dygnet runt. Bara tuta och köra!
Citera
2018-05-12, 14:54
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Svenskt köldrekord har Vuåggatlålme i Lappland på - 52,6 grader.
En nästan osannolik temperatur uppmätt 1966.
Det är väl ungefär vad Verkhoyansk har en normal vinterdag.
Det jag inte fattar är hur saker och ting kan fungera där borta.
Hur många här i Sverige skulle t.ex ens försöka att starta en bil om det vore - 45 ute?

Jag har bott i Norrland när det var -42. Då gick man inte ut, men det var varmt inne.
Citera
2018-05-13, 00:27
  #28
Medlem
Jag tror samhället skunna kunna klara -70 °C men bara efter minst 10 år av förberdelse och en kraftig minskning av befolkningen till kanske 5% av dagens invånare i Sverge.

Städer skulle nog då vara stora byggnadskomplex med en central kärnreator eller liknande energikälla. All jordbruks-jobb skulle försvinna likså alla jobb som en ger en utomordentlig avkastning så man kan bekosta alla importer av mat, kärnbränsle osv.

Inga enskilda hus, städerna skulle vara som kompakta antarktisbaser med stora underjordiska gångar och rum. Temperaturen är konstant i plusgrader om man bara gräver tillräckligt djup (100-300 m).

Sveriges tre städer skulle heta Ringhals, Forsmark och Oskarshamn. Eventuellt kan vi ha nygrundningar i fjällen och andra trakter där det förekommer uran.

Utekläder skulle vara likt rymddräkter.
Citera
2018-05-14, 00:59
  #29
Medlem
Citat:
Vid -40 grader kan en människa springa en runda utan kläder i cirka tre minuter utan att det får några konsekvenser. Utsätts däremot naken hud för extrem kyla under -60 grader fryser den omedelbart och cellerna dör. Är hela kroppen naken kommer dess ägare under dessa betingelser att dö nästan omgående.

Även med rätt kläder är det svårt att skydda området runt ögonen och näsan, som riskerar allvarlig förfrysning.
Källa.

Se för fan till att ha kläder på er vid -70 grader!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback