Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-11, 23:02
  #1
Medlem
Carbuncles avatar
Man hör ofta uttrycket "stark kvinna" om någon kvinna som förs fram i media. Ofta är den kvinnan sjukskriven på grund av utbrändhet, elallergi eller liknande. När kvinnan intervjuas framgår det ofta att hon tvingats bort från arbetsplatsen eller någon annan position i samhället av patriarkatet, just på grund av att hon är en "stark kvinna".

Om man söker på "stark kvinna" på internet dyker det upp en ofantlig mängd med intervjuer och personporträtt med olika vinklingar. Ledmotivet är dock nästan alltid att det är en "stark kvinna" som utsatts för kränkningar eller orättvisor av olika slag. Det finns också oftast en aggressiv ton i förmedlingen av denna "starka kvinna".

Frågeställning:
- Vad är en "stark kvinna"?
- Känner du någon "stark kvinna"?
- Är du rent av själv en av dessa "starka kvinnor"?
Citera
2018-05-11, 23:26
  #2
Medlem
SameOldStorys avatar
En stark kvinna i mina ögon är en ensamstående kvinna som med allt som oftast små medel lyckas uppfostra barn som växer upp och blir en del i samhället. Jag har själv två barn och jag som är i förhållandet kan tycka det är tufft ibland.

(Ovan gäller naturligtvis män men nu handlade tråden om kvinnor).
Citera
2018-05-11, 23:30
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Jag tänker på "strong black woman", vad nu det är? En förenkling är en kvinna med förhöjd självkänsla som hamnar i konflikt med sin omgivning och skyller på diverse vänsterorienterade attribut som ras, kön etc.

Det finns såklart ledargestalter även bland kvinnor men.. Jag tror mest dom vill eftertrakta det och inte är äkta vara. Trist att bli manipulerad så här av massa vilseledande ord. En stark person kallar sig inte för stark för det finns inget behov. Således kallar sig en svag person för stark, något sådant iaf. Det är en viktig del i självuppfattning och även moral faktiskt.
Citera
2018-05-11, 23:37
  #4
Medlem
Extraordinars avatar
En kvinna som inte behöver en man och som konkurrerar med andra män och dessutom "vinner" t.ex. karriärmässigt.
Citera
2018-05-11, 23:50
  #5
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extraordinar
En kvinna som inte behöver en man och som konkurrerar med andra män och dessutom "vinner" t.ex. karriärmässigt.
Det där är ju nedvärderande för det täcka könet. Menar du att en kvinna alltid måste vara stark för att lyckas i karriären, och att karriären för en kvinna alltid utvecklas i en konkurrens med män? Finns det ingen konkurrens kvinnor emellan?
Citera
2018-05-12, 00:12
  #6
Medlem
Extraordinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Det där är ju nedvärderande för det täcka könet. Menar du att en kvinna alltid måste vara stark för att lyckas i karriären, och att karriären för en kvinna alltid utvecklas i en konkurrens med män? Finns det ingen konkurrens kvinnor emellan?

Visst finns det konkurrens kvinnor emellan men de flesta lyckade karriärister i arbetsmarknaden är män. Ja man måste vara en stark person för att lyckas i karriären, det säger sig själv. Tävlar man med andra ambitiösa människor som gör allt för att vinna måste man besitta starka drag, dessa egenskaper brukar oftast attribueras till det maskulina.

"Starka kvinnor" är ironiskt nog mer maskulina än feminina.
Citera
2018-05-12, 00:43
  #7
Medlem
Jag har aldrig hört talas om en elöverkänslig eller utmattningssyndromdrabbad kvinna som kallas stark. Det är svaga kvinnor.
Citera
2018-05-12, 12:06
  #8
Medlem
Ensamstående mamma som jobbar heltid. Är väl en sorts stark kvinna.
En annan är väl kvinnan som vet vad hon vill redan i tonåren, går ut i livet och skapar det.
Listan kan göras lång.
Citera
2018-05-12, 14:22
  #9
Medlem
erikp121s avatar
En antifeminist och moder skulle jag kalla för en stark kvinna.
Citera
2018-05-12, 15:13
  #10
Medlem
Christopher.s avatar
En kvinna som trots dålig uppväxt/dåliga relationer lyckas reda upp sig själv och sina barns framtid.
Citera
2018-05-12, 17:41
  #11
Medlem
Challenger-74s avatar
Någon som markar 2 ggr sin egen kroppsvikt, knäböjer 1,5 ggr sin egen kroppsvikt och bänkar 1 grr sin egna kroppsvikt.

Folk som kallar sig för ”starka kvinnor” eller har ”skinn på näsan” i sociala sammanhang tolkar jag som osmidiga, grälsjuka rättshaverister.
Citera
2018-05-13, 11:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Ledmotivet är dock nästan alltid att det är en "stark kvinna" som utsatts för kränkningar eller orättvisor av olika slag. Det finns också oftast en aggressiv ton i förmedlingen av denna "starka kvinna".

I PK-sammanhang räcker det med att kvinnan på något sätt har gjort bort sig, får hon löpa gatlopp i media är hon alltid en "stark kvinna" som "vågar utmana männen". För vi vet ju alla att "män inte tål starka kvinnor som tar plats" 2018. **ironi**
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback