Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 22:29
  #1
Medlem
KnightWhoSayNis avatar
Jag har en fråga till er som är lite mer kunniga om musik. Det är nämligen så att jag har tänkt köpa en elbas och självklart kommer jag ju behöva en förstärkare till det. Men jag är även sugen på att köpa elgitarr nån gång i framtiden, så jag undrar om man kan ha samma förstärkare till både bas och gitarr? Eller måste man då köpa två olika? Jag hittade ingen annan tråd som besvarade ämnet, men om jag har missat så får mod gärna flytta min tråd.
Citera
2018-05-11, 23:08
  #2
Medlem
insidelights avatar
Spana in på en Fender Bassman. Äckligt bra gitarrförstärkare, men är från första början egentligen gjorda för bas. Fanns få renodlade bas-stärkare förr, så man använde gitarrförstärkaren till basen också. En del gitarrförstärkare passade bättre än andra att använda till bas, då förstärkare såklart har olika karaktär. Fender Bassman är en riktig legend. De tillverkades i första hand för att användas till bas. Men man kom på att den även funkar ypperligt till gitarr också. Pluggar du i gitarren i en sån, så får du ett riktigt coolt sound med fet botten.
Citera
2018-05-11, 23:09
  #3
Medlem
KnightWhoSayNis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Spana in på en Fender Bassman. Äckligt bra gitarrförstärkare, men är från första början egentligen gjorda för bas. Fanns få renodlade bas-stärkare förr, så man använde gitarrförstärkaren till basen också. En del gitarrförstärkare passade bättre än andra att använda till bas, då förstärkare såklart har olika karaktär. Fender Bassman är en riktig legend. De tillverkades i första hand för att användas till bas. Men man kom på att den även funkar ypperligt till gitarr också. Pluggar du i gitarren i en sån, så får du ett riktigt coolt sound med fet botten.


Tack så mycket!!
Citera
2018-05-16, 09:17
  #4
Medlem
Jag tror det finns en risk att köra bas genom en gitarrcombo för att högtalarna kan skadas men kanske jag har fel?
Citera
2018-05-16, 09:28
  #5
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Spana in på en Fender Bassman. Äckligt bra gitarrförstärkare, men är från första början egentligen gjorda för bas. Fanns få renodlade bas-stärkare förr, så man använde gitarrförstärkaren till basen också. En del gitarrförstärkare passade bättre än andra att använda till bas, då förstärkare såklart har olika karaktär. Fender Bassman är en riktig legend. De tillverkades i första hand för att användas till bas. Men man kom på att den även funkar ypperligt till gitarr också. Pluggar du i gitarren i en sån, så får du ett riktigt coolt sound med fet botten.
En gammal hederlig Music Man förstärkare är också ett ypperligt val.
Citera
2018-09-04, 15:04
  #6
Medlem
rekommenderar dig att köpa 2 separata förstärkare då det är olika frekvenser på bas och gitarr
Citera
2018-09-08, 16:27
  #7
Avstängd
SvettigMumins avatar
Förstärkare är slöseri med utrymme. Köp en elbas och banka skiten ur den.

Vem fan behöver en förstärkare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback