Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 16:44
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Oftast dessa ständiga jämförelser mellan USA och Kanada. Enligt oss svenskar så är kanadensarna så mycket bättre och vettigare än amerikaner. Men vad många svenskar ej vet, är att kanadensarna är lika förtjusta i skära om sina pojkar som amerikaner. Vettigare?

Som sagt, så är kanadensarna minst lika pryda och konservativa som amerikaner.
__________________
Senast redigerad av Leipreachan 2018-05-11 kl. 17:01.
Citera
2018-05-11, 16:49
  #2
Medlem
30% gör det.
Citera
2018-05-11, 17:28
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Jag vill passa på att påminna er om att omskärelse i Nordamerika varken har med Judiska eller hygieniska idéer att göra.

Det härstammar från anti-onani-rörelsen på slutet av 1800-talet.
Ja det låter obegripligt men resonemanget var att man var mindre benägen att dra i huden om man inte hade någon.
För flickor kunde de i värsta fall skära bort klitoris...
Citera
2018-05-11, 19:36
  #4
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Det lär också vara bra mycket mer hygieniskt. Förstår inte varför just svenskar är sådana motståndare till denna sedvänja. Kan möjligtvis ha att göra med att omskärelse ses som en religiös ritual, och de flesta svenskar är skeptiska till religion.

Eftersom rubriken kan missuppfattas vill jag påpeka att omskärelse inte är obligatorisk i Kanada, dvs man kan besöka landet utan att bli tvångsopererad av tullen vid flygplatsen eller liknande (källa: jag känner folk som varit där).
Citera
2018-05-11, 20:20
  #5
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag vill passa på att påminna er om att omskärelse i Nordamerika varken har med Judiska eller hygieniska idéer att göra.

Det härstammar från anti-onani-rörelsen på slutet av 1800-talet.
Ja det låter obegripligt men resonemanget var att man var mindre benägen att dra i huden om man inte hade någon.
För flickor kunde de i värsta fall skära bort klitoris...

Det har lite med judarna att göra men inte med deras religion. Först var det som du säger antionanirörelsen som var för omskärelse. Under 1900-talet började man omskära soldater som skulle delta i världskrigen. Någon läkare kom då på att judar sällan har peniscancer och drog då slutsatsen att omskärelse skyddar mot peniscancer. Slutsatsen är dock fel, då den låga frekvensen av peniscancer hos judar är genetisk och inte förvärvad genom omskärelse. Det påstås än idag att det skyddar mot peniscancer, fast det alltså inte stämmer. Dock går trenden mot färre och färre omskärelser i Nordamerika.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback